Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Reis, Eliane Gonçalves dos, Castro, Fernanda Vilela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33704
Resumo: This study is rightly the difficulties, contradictions and initiatives observed in the practices of use of space of school libraries by educators and students. Based on the premise that the libraries are configured as a space conducive to the construction of reading practices, it is assumed as an aims to present and reflect upon the different theoretical references discuss about the most appropriate way to use the physical space of the school libraries, also know as these spaces are used in municipal public schools. To do this, using a qualitative research, from two case studies on investigative procedure and observation records of images, reported experiences experienced in two school libraries of a city in the metropolitan region of Belo Horizonte. The theoretical reflection supports studies of Silva (1995), Pereira (2006), Pimentel, Bernardes and Santana (2007), Arena (2009), Klebis (2010), among other authors that discuss the subject of school libraries. The comments questioning the library's operating parameters and describe how these environments are used, highlighting the significant role and mediator both physical space and how much of those who are responsible. The results show the contradictions in relation to the role of the professional librarian and the activities to be developed in school libraries. Point out that school libraries consist of space of interaction of ideas and knowledge.
id UFLA_d6ff94984aec2f3044a76ab2e5f1aa33
oai_identifier_str oai:localhost:1/33704
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitoraSchool library: space for interaction and integration of action readerBibliotecas escolares - Espaço físicoPráticas de leituraSchool libraries - Physical spaceReading practicesThis study is rightly the difficulties, contradictions and initiatives observed in the practices of use of space of school libraries by educators and students. Based on the premise that the libraries are configured as a space conducive to the construction of reading practices, it is assumed as an aims to present and reflect upon the different theoretical references discuss about the most appropriate way to use the physical space of the school libraries, also know as these spaces are used in municipal public schools. To do this, using a qualitative research, from two case studies on investigative procedure and observation records of images, reported experiences experienced in two school libraries of a city in the metropolitan region of Belo Horizonte. The theoretical reflection supports studies of Silva (1995), Pereira (2006), Pimentel, Bernardes and Santana (2007), Arena (2009), Klebis (2010), among other authors that discuss the subject of school libraries. The comments questioning the library's operating parameters and describe how these environments are used, highlighting the significant role and mediator both physical space and how much of those who are responsible. The results show the contradictions in relation to the role of the professional librarian and the activities to be developed in school libraries. Point out that school libraries consist of space of interaction of ideas and knowledge.Este estudo insurge das dificuldades, contradições e iniciativas observadas nas práticas de uso do espaço das bibliotecas escolares pelos educadores e estudantes. Apoiados na premissa de que as bibliotecas se configuram como espaço propício para a construção de práticas de leitura, assume-se como objetivos apresentar e refletir sobre o que diferentes referenciais teóricos abordam a respeito da forma mais adequada de utilização do espaço físico das bibliotecas escolares, como também conhecer como estes espaços são aproveitados em escolas públicas municipais.Para isso, recorre-se a uma pesquisa qualitativa, a partir de dois estudos de caso, tomando como procedimento investigativo a observação e registros de imagens, em que se relatam experiências vivenciadas em duas bibliotecas escolares de uma cidade da região metropolitana de Belo Horizonte. A reflexão teórica apoia-se nos estudos de Silva (1995), Pereira (2006), Pimentel, Bernardes e Santana (2007), Arena (2009), Klebis (2010), entre outros autores que discutem a temática das bibliotecas escolares. O estudo questiona parâmetros de funcionamento das bibliotecas e descrevem como estes ambientes são utilizados, destacando o papel significativo e mediador tanto do espaço físico e quanto daqueles que estão como os responsáveis. Os resultados apresentam as contradições em relação à função do profissional bibliotecário e às atividades a serem desenvolvidas nas bibliotecas escolares. Ressaltam-se que as bibliotecas escolares consistem em espaço de interação de ideias e saberes.Associação Catarinense de Bibliotecários2019-04-23T13:29:28Z2019-04-23T13:29:28Z2018-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V.; REIS, E. G. dos; CASTRO, F. V. Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora. Revista ACB, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 224-244, abr./jul. 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33704Revista ACBreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraReis, Eliane Gonçalves dosCastro, Fernanda Vilelapor2023-05-08T13:07:42Zoai:localhost:1/33704Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:07:42Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora
School library: space for interaction and integration of action reader
title Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora
spellingShingle Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Bibliotecas escolares - Espaço físico
Práticas de leitura
School libraries - Physical space
Reading practices
title_short Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora
title_full Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora
title_fullStr Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora
title_full_unstemmed Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora
title_sort Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora
author Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_facet Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Reis, Eliane Gonçalves dos
Castro, Fernanda Vilela
author_role author
author2 Reis, Eliane Gonçalves dos
Castro, Fernanda Vilela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Reis, Eliane Gonçalves dos
Castro, Fernanda Vilela
dc.subject.por.fl_str_mv Bibliotecas escolares - Espaço físico
Práticas de leitura
School libraries - Physical space
Reading practices
topic Bibliotecas escolares - Espaço físico
Práticas de leitura
School libraries - Physical space
Reading practices
description This study is rightly the difficulties, contradictions and initiatives observed in the practices of use of space of school libraries by educators and students. Based on the premise that the libraries are configured as a space conducive to the construction of reading practices, it is assumed as an aims to present and reflect upon the different theoretical references discuss about the most appropriate way to use the physical space of the school libraries, also know as these spaces are used in municipal public schools. To do this, using a qualitative research, from two case studies on investigative procedure and observation records of images, reported experiences experienced in two school libraries of a city in the metropolitan region of Belo Horizonte. The theoretical reflection supports studies of Silva (1995), Pereira (2006), Pimentel, Bernardes and Santana (2007), Arena (2009), Klebis (2010), among other authors that discuss the subject of school libraries. The comments questioning the library's operating parameters and describe how these environments are used, highlighting the significant role and mediator both physical space and how much of those who are responsible. The results show the contradictions in relation to the role of the professional librarian and the activities to be developed in school libraries. Point out that school libraries consist of space of interaction of ideas and knowledge.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04
2019-04-23T13:29:28Z
2019-04-23T13:29:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOULART, I. do C. V.; REIS, E. G. dos; CASTRO, F. V. Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora. Revista ACB, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 224-244, abr./jul. 2018.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33704
identifier_str_mv GOULART, I. do C. V.; REIS, E. G. dos; CASTRO, F. V. Biblioteca escolar: espaço de interação e integração da ação leitora. Revista ACB, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 224-244, abr./jul. 2018.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Catarinense de Bibliotecários
publisher.none.fl_str_mv Associação Catarinense de Bibliotecários
dc.source.none.fl_str_mv Revista ACB
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835133411065856