The physical space of publich school libraries: between the legal and real

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Dias, Magna Alves, Lelis, Danielle Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630
Resumo: The present study investigated four municipal public libraries of elementary school, in a city of Sete Lagoas, Minas Gerais, with the aim of presenting how the physical space of the school libraries are structured, in order to understand the operation and the reality of organization modes and uses of books in this environment. As a methodological proposal was applied a field research, in an exploratory feature, through images registration searching to know the collection, the physical structure, the operation and make a parallel with the school libraries guidelines proposed by official documents approaching school library aspects and its great importance in teaching and learning . The observations indicate that the physical spaces investigated have inadequate structures for the students’ attendance, indicators that show that these areas cannot be classified as school libraries, because they do not comply with the minimum required by official documents.
id FEBAB-1_aed6ab9a947ac568ad795a3d218862a4
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/630
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling The physical space of publich school libraries: between the legal and realO espaço físico das bibliotecas públicas escolares: entre o legal e o realSchool libraryReading spacePhysical school library spaceBiblioteca escolarespaço físicoleituraeducaçãoThe present study investigated four municipal public libraries of elementary school, in a city of Sete Lagoas, Minas Gerais, with the aim of presenting how the physical space of the school libraries are structured, in order to understand the operation and the reality of organization modes and uses of books in this environment. As a methodological proposal was applied a field research, in an exploratory feature, through images registration searching to know the collection, the physical structure, the operation and make a parallel with the school libraries guidelines proposed by official documents approaching school library aspects and its great importance in teaching and learning . The observations indicate that the physical spaces investigated have inadequate structures for the students’ attendance, indicators that show that these areas cannot be classified as school libraries, because they do not comply with the minimum required by official documents.O presente trabalho investigou quatro bibliotecas do ensino fundamental da rede pública municipal, de um município do estado de Minas Gerais, com o objetivo de apresentar o modo como se estrutura o espaço físico das bibliotecas escolares, a fim de se compreender o funcionamento e qual a realidade dos modos de organização e uso dos livros neste ambiente. Como proposta metodológica utilizou-se uma pesquisa de campo, de caráter exploratório, por meio de registro de imagens buscou-se conhecer o acervo, a estrutura física, o funcionamento e tecer um paralelo com as orientações sobre as bibliotecas escolares propostas pelos documentos oficiais, abordando os aspectos da biblioteca escolar e sua grande importância no ensino e aprendizagem. As observações realizadas apontam que os espaços físicos investigados apresentam inadequações estruturais para o atendimento aos alunos, indicadores que mostram que essas áreas não podem ser classificadas como bibliotecas escolares, visto que não cumprem com o mínimo necessário exigido pelos documentos oficiais.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2019-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 2 (2019); 4-261980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630/1125Copyright (c) 2019 Ilsa do Carmo Vieira Goularthttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraDias, Magna AlvesLelis, Danielle Oliveira2019-05-10T12:40:55Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/630Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2019-05-10T12:40:55RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv The physical space of publich school libraries: between the legal and real
O espaço físico das bibliotecas públicas escolares: entre o legal e o real
title The physical space of publich school libraries: between the legal and real
spellingShingle The physical space of publich school libraries: between the legal and real
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
School library
Reading space
Physical school library space
Biblioteca escolar
espaço físico
leitura
educação
title_short The physical space of publich school libraries: between the legal and real
title_full The physical space of publich school libraries: between the legal and real
title_fullStr The physical space of publich school libraries: between the legal and real
title_full_unstemmed The physical space of publich school libraries: between the legal and real
title_sort The physical space of publich school libraries: between the legal and real
author Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_facet Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Dias, Magna Alves
Lelis, Danielle Oliveira
author_role author
author2 Dias, Magna Alves
Lelis, Danielle Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Dias, Magna Alves
Lelis, Danielle Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv School library
Reading space
Physical school library space
Biblioteca escolar
espaço físico
leitura
educação
topic School library
Reading space
Physical school library space
Biblioteca escolar
espaço físico
leitura
educação
description The present study investigated four municipal public libraries of elementary school, in a city of Sete Lagoas, Minas Gerais, with the aim of presenting how the physical space of the school libraries are structured, in order to understand the operation and the reality of organization modes and uses of books in this environment. As a methodological proposal was applied a field research, in an exploratory feature, through images registration searching to know the collection, the physical structure, the operation and make a parallel with the school libraries guidelines proposed by official documents approaching school library aspects and its great importance in teaching and learning . The observations indicate that the physical spaces investigated have inadequate structures for the students’ attendance, indicators that show that these areas cannot be classified as school libraries, because they do not comply with the minimum required by official documents.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630/1125
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Ilsa do Carmo Vieira Goulart
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Ilsa do Carmo Vieira Goulart
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 2 (2019); 4-26
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319776732282880