The physical space of publich school libraries: between the legal and real
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630 |
Resumo: | The present study investigated four municipal public libraries of elementary school, in a city of Sete Lagoas, Minas Gerais, with the aim of presenting how the physical space of the school libraries are structured, in order to understand the operation and the reality of organization modes and uses of books in this environment. As a methodological proposal was applied a field research, in an exploratory feature, through images registration searching to know the collection, the physical structure, the operation and make a parallel with the school libraries guidelines proposed by official documents approaching school library aspects and its great importance in teaching and learning . The observations indicate that the physical spaces investigated have inadequate structures for the students’ attendance, indicators that show that these areas cannot be classified as school libraries, because they do not comply with the minimum required by official documents. |
id |
FEBAB-1_aed6ab9a947ac568ad795a3d218862a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/630 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The physical space of publich school libraries: between the legal and realO espaço físico das bibliotecas públicas escolares: entre o legal e o realSchool libraryReading spacePhysical school library spaceBiblioteca escolarespaço físicoleituraeducaçãoThe present study investigated four municipal public libraries of elementary school, in a city of Sete Lagoas, Minas Gerais, with the aim of presenting how the physical space of the school libraries are structured, in order to understand the operation and the reality of organization modes and uses of books in this environment. As a methodological proposal was applied a field research, in an exploratory feature, through images registration searching to know the collection, the physical structure, the operation and make a parallel with the school libraries guidelines proposed by official documents approaching school library aspects and its great importance in teaching and learning . The observations indicate that the physical spaces investigated have inadequate structures for the students’ attendance, indicators that show that these areas cannot be classified as school libraries, because they do not comply with the minimum required by official documents.O presente trabalho investigou quatro bibliotecas do ensino fundamental da rede pública municipal, de um município do estado de Minas Gerais, com o objetivo de apresentar o modo como se estrutura o espaço físico das bibliotecas escolares, a fim de se compreender o funcionamento e qual a realidade dos modos de organização e uso dos livros neste ambiente. Como proposta metodológica utilizou-se uma pesquisa de campo, de caráter exploratório, por meio de registro de imagens buscou-se conhecer o acervo, a estrutura física, o funcionamento e tecer um paralelo com as orientações sobre as bibliotecas escolares propostas pelos documentos oficiais, abordando os aspectos da biblioteca escolar e sua grande importância no ensino e aprendizagem. As observações realizadas apontam que os espaços físicos investigados apresentam inadequações estruturais para o atendimento aos alunos, indicadores que mostram que essas áreas não podem ser classificadas como bibliotecas escolares, visto que não cumprem com o mínimo necessário exigido pelos documentos oficiais.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2019-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 2 (2019); 4-261980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630/1125Copyright (c) 2019 Ilsa do Carmo Vieira Goularthttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraDias, Magna AlvesLelis, Danielle Oliveira2019-05-10T12:40:55Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/630Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2019-05-10T12:40:55RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The physical space of publich school libraries: between the legal and real O espaço físico das bibliotecas públicas escolares: entre o legal e o real |
title |
The physical space of publich school libraries: between the legal and real |
spellingShingle |
The physical space of publich school libraries: between the legal and real Goulart, Ilsa do Carmo Vieira School library Reading space Physical school library space Biblioteca escolar espaço físico leitura educação |
title_short |
The physical space of publich school libraries: between the legal and real |
title_full |
The physical space of publich school libraries: between the legal and real |
title_fullStr |
The physical space of publich school libraries: between the legal and real |
title_full_unstemmed |
The physical space of publich school libraries: between the legal and real |
title_sort |
The physical space of publich school libraries: between the legal and real |
author |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_facet |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Dias, Magna Alves Lelis, Danielle Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Magna Alves Lelis, Danielle Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Dias, Magna Alves Lelis, Danielle Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School library Reading space Physical school library space Biblioteca escolar espaço físico leitura educação |
topic |
School library Reading space Physical school library space Biblioteca escolar espaço físico leitura educação |
description |
The present study investigated four municipal public libraries of elementary school, in a city of Sete Lagoas, Minas Gerais, with the aim of presenting how the physical space of the school libraries are structured, in order to understand the operation and the reality of organization modes and uses of books in this environment. As a methodological proposal was applied a field research, in an exploratory feature, through images registration searching to know the collection, the physical structure, the operation and make a parallel with the school libraries guidelines proposed by official documents approaching school library aspects and its great importance in teaching and learning . The observations indicate that the physical spaces investigated have inadequate structures for the students’ attendance, indicators that show that these areas cannot be classified as school libraries, because they do not comply with the minimum required by official documents. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/630/1125 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ilsa do Carmo Vieira Goulart https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ilsa do Carmo Vieira Goulart https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 2 (2019); 4-26 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319776732282880 |