Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50838 |
Resumo: | This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator. |
id |
UFLA_da84fff3da9f4361b15f2a8f295758ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/50838 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformaçãoPaulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformationDiálogoProblematizaçãoTransformaçãoDialogueProblematizationTransformationFreire, Paulo, 1921-1997This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.O presente dossiê apresenta um conjunto de artigos visando a atualizar a força e a expressão do pensamento e da pedagogia freirianos para a educação contemporânea. A efeméride oportuniza o convite para que distintos campos da educação e seus pesquisadores, abrangendo letramento, educação de jovens e adultos, educação popular, fundamentos da educação, inclusão, educação etnicorracial, metodologias pedagógicas, didática, dentre outros, oportunizem sentido, alcance e atualização teórico-empírico ao vasto trabalho do patrono da educação brasileira. A revista Pro-Posições se soma às inúmeras homenagens feitas ao educador ao longo deste ano, reunindo um conjunto de artigos de autores brasileiros e estrangeiros que, longe da simples apologia à sua obra (tanto nos aspectos teóricos quanto nos práticos), investem em uma espécie de “atualização” do pensamento de Freire, ao trazer para o debate contemporâneo as operações de dialogação, problematização e transformação postas na mesa pelo educador brasileiro.Universidade Estadual de Campinas2022-08-04T19:36:50Z2022-08-04T19:36:50Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, A. F. de; GALLO, S. Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação. Pro-Posições, Campinas, v. 32, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50838Pro-Posiçõesreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi deGallo, Silviopor2023-05-08T13:09:03Zoai:localhost:1/50838Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:09:03Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation |
title |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação |
spellingShingle |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação Carvalho, Alexandre Filordi de Diálogo Problematização Transformação Dialogue Problematization Transformation Freire, Paulo, 1921-1997 |
title_short |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação |
title_full |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação |
title_fullStr |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação |
title_sort |
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação |
author |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_facet |
Carvalho, Alexandre Filordi de Gallo, Silvio |
author_role |
author |
author2 |
Gallo, Silvio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Alexandre Filordi de Gallo, Silvio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diálogo Problematização Transformação Dialogue Problematization Transformation Freire, Paulo, 1921-1997 |
topic |
Diálogo Problematização Transformação Dialogue Problematization Transformation Freire, Paulo, 1921-1997 |
description |
This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-08-04T19:36:50Z 2022-08-04T19:36:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARVALHO, A. F. de; GALLO, S. Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação. Pro-Posições, Campinas, v. 32, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50838 |
identifier_str_mv |
CARVALHO, A. F. de; GALLO, S. Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação. Pro-Posições, Campinas, v. 32, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50838 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439371455692800 |