Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491 |
Resumo: | This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator. |
id |
UNICAMP-18_06dbe89b9d904960fd431a4d373c2836 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668491 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformationPaulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformaçãoPaulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformaçãoPaulo FreireDiálogoProblematizaçãoTransformaçãoPaulo FreireDiálogoProblematizaciónTransformaciónPaulo FreireDialogueProblematizationTransformationThis dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.O presente dossiê apresenta um conjunto de artigos visando a atualizar a força e a expressão do pensamento e da pedagogia freirianos para a educação contemporânea. A efeméride oportuniza o convite para que distintos campos da educação e seus pesquisadores, abrangendo letramento, educação de jovens e adultos, educação popular, fundamentos da educação, inclusão, educação etnicorracial, metodologias pedagógicas, didática, dentre outros, oportunizem sentido, alcance e atualização teórico-empírico ao vasto trabalho do patrono da educação brasileira. A revista Pro-Posições se soma às inúmeras homenagens feitas ao educador ao longo deste ano, reunindo um conjunto de artigos de autores brasileiros e estrangeiros que, longe da simples apologia à sua obra (tanto nos aspectos teóricos quanto nos práticos), investem em uma espécie de “atualização” do pensamento de Freire, ao trazer para o debate contemporâneo as operações de dialogação, problematização e transformação postas na mesa pelo educador brasileiro.O presente dossiê apresenta um conjunto de artigos visando a atualizar a força e a expressão do pensamento e da pedagogia freirianos para a educação contemporânea. A efeméride oportuniza o convite para que distintos campos da educação e seus pesquisadores, abrangendo letramento, educação de jovens e adultos, educação popular, fundamentos da educação, inclusão, educação etnicorracial, metodologias pedagógicas, didática, dentre outros, oportunizem sentido, alcance e atualização teórico-empírico ao vasto trabalho do patrono da educação brasileira. A revista Pro-Posições se soma às inúmeras homenagens feitas ao educador ao longo deste ano, reunindo um conjunto de artigos de autores brasileiros e estrangeiros que, longe da simples apologia à sua obra (tanto nos aspectos teóricos quanto nos práticos), investem em uma espécie de “atualização” do pensamento de Freire, ao trazer para o debate contemporâneo as operações de dialogação, problematização e transformação postas na mesa pelo educador brasileiro.Universidade Estadual de Campinas2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED021980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491/28061Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Alexandre Filordi de Carvalho, Silvio Gallohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi de Gallo, Silvio 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668491Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação |
title |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation |
spellingShingle |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation Carvalho, Alexandre Filordi de Paulo Freire Diálogo Problematização Transformação Paulo Freire Diálogo Problematización Transformación Paulo Freire Dialogue Problematization Transformation |
title_short |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation |
title_full |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation |
title_fullStr |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation |
title_sort |
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation |
author |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_facet |
Carvalho, Alexandre Filordi de Gallo, Silvio |
author_role |
author |
author2 |
Gallo, Silvio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Alexandre Filordi de Gallo, Silvio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Diálogo Problematização Transformação Paulo Freire Diálogo Problematización Transformación Paulo Freire Dialogue Problematization Transformation |
topic |
Paulo Freire Diálogo Problematização Transformação Paulo Freire Diálogo Problematización Transformación Paulo Freire Dialogue Problematization Transformation |
description |
This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491/28061 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Alexandre Filordi de Carvalho, Silvio Gallo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Alexandre Filordi de Carvalho, Silvio Gallo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190021988352 |