Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Alexandre Filordi de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gallo, Silvio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491
Resumo: This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.
id UNICAMP-18_06dbe89b9d904960fd431a4d373c2836
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668491
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformationPaulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformaçãoPaulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformaçãoPaulo FreireDiálogoProblematizaçãoTransformaçãoPaulo FreireDiálogoProblematizaciónTransformaciónPaulo FreireDialogueProblematizationTransformationThis dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.O presente dossiê apresenta um conjunto de artigos visando a atualizar a força e a expressão do pensamento e da pedagogia freirianos para a educação contemporânea. A efeméride oportuniza o convite para que distintos campos da educação e seus pesquisadores, abrangendo letramento, educação de jovens e adultos, educação popular, fundamentos da educação, inclusão, educação etnicorracial, metodologias pedagógicas, didática, dentre outros, oportunizem sentido, alcance e atualização teórico-empírico ao vasto trabalho do patrono da educação brasileira. A revista Pro-Posições se soma às inúmeras homenagens feitas ao educador ao longo deste ano, reunindo um conjunto de artigos de autores brasileiros e estrangeiros que, longe da simples apologia à sua obra (tanto nos aspectos teóricos quanto nos práticos), investem em uma espécie de “atualização” do pensamento de Freire, ao trazer para o debate contemporâneo as operações de dialogação, problematização e transformação postas na mesa pelo educador brasileiro.O presente dossiê apresenta um conjunto de artigos visando a atualizar a força e a expressão do pensamento e da pedagogia freirianos para a educação contemporânea. A efeméride oportuniza o convite para que distintos campos da educação e seus pesquisadores, abrangendo letramento, educação de jovens e adultos, educação popular, fundamentos da educação, inclusão, educação etnicorracial, metodologias pedagógicas, didática, dentre outros, oportunizem sentido, alcance e atualização teórico-empírico ao vasto trabalho do patrono da educação brasileira. A revista Pro-Posições se soma às inúmeras homenagens feitas ao educador ao longo deste ano, reunindo um conjunto de artigos de autores brasileiros e estrangeiros que, longe da simples apologia à sua obra (tanto nos aspectos teóricos quanto nos práticos), investem em uma espécie de “atualização” do pensamento de Freire, ao trazer para o debate contemporâneo as operações de dialogação, problematização e transformação postas na mesa pelo educador brasileiro.Universidade Estadual de Campinas2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED021980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491/28061Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Alexandre Filordi de Carvalho, Silvio Gallohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi de Gallo, Silvio 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668491Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
title Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
spellingShingle Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
Carvalho, Alexandre Filordi de
Paulo Freire
Diálogo
Problematização
Transformação
Paulo Freire
Diálogo
Problematización
Transformación
Paulo Freire
Dialogue
Problematization
Transformation
title_short Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
title_full Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
title_fullStr Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
title_full_unstemmed Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
title_sort Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
author Carvalho, Alexandre Filordi de
author_facet Carvalho, Alexandre Filordi de
Gallo, Silvio
author_role author
author2 Gallo, Silvio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Alexandre Filordi de
Gallo, Silvio
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Diálogo
Problematização
Transformação
Paulo Freire
Diálogo
Problematización
Transformación
Paulo Freire
Dialogue
Problematization
Transformation
topic Paulo Freire
Diálogo
Problematização
Transformação
Paulo Freire
Diálogo
Problematización
Transformación
Paulo Freire
Dialogue
Problematization
Transformation
description This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491/28061
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Alexandre Filordi de Carvalho, Silvio Gallo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Alexandre Filordi de Carvalho, Silvio Gallo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e2021ED02
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190021988352