A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48181 |
Resumo: | This work is the result of studies carried out in the discipline of “Media languages and teaching” of the professional Master in Education at the Federal University of Lavras, as well as the studies carried out on the film “A Religiosa” by Jacques Rivette in the Cinema with Life project at the same University. The research is part of the effort to analyze a certain fragment of the film “A Religiosa” in the light of the concepts addressed by Türcke (2016) about the “shock of cinema image” and the “compulsion to traumatic repetition” presented in the work “Hiperativos! Down with the culture of attention deficit”. Based on this relationship between the chosen fragment and Türcke's literature (2016), we seek to trace reflections on the teaching and learning processes that involve education in contemporary times. As results we perceive from the relations with the thinking of Türcke (2016) that in contemporary times, the teaching and learning processes and especially the student-teacher relationship have been affected by the era of the global care regime. |
id |
UFLA_f1cc5c302abba3e7b021035b4598b9cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/48181 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques RivetteThe education contemporaneity: building relationships with Christoph Türcke's thoughts from the analysis of a sequence of the film Jacques Rivette religiousEducaçãoCinemaTeoria críticaJacques Rivette (1928-2016)EducationMovie theaterCritical TheoryThis work is the result of studies carried out in the discipline of “Media languages and teaching” of the professional Master in Education at the Federal University of Lavras, as well as the studies carried out on the film “A Religiosa” by Jacques Rivette in the Cinema with Life project at the same University. The research is part of the effort to analyze a certain fragment of the film “A Religiosa” in the light of the concepts addressed by Türcke (2016) about the “shock of cinema image” and the “compulsion to traumatic repetition” presented in the work “Hiperativos! Down with the culture of attention deficit”. Based on this relationship between the chosen fragment and Türcke's literature (2016), we seek to trace reflections on the teaching and learning processes that involve education in contemporary times. As results we perceive from the relations with the thinking of Türcke (2016) that in contemporary times, the teaching and learning processes and especially the student-teacher relationship have been affected by the era of the global care regime.Este trabalho é fruto dos estudos realizados na disciplina de “Linguagens midiáticas e Ensino” do Mestrado profissional em Educação na Universidade Federal de Lavras, bem como os estudos realizados sobre o Filme “A Religiosa” de Jacques Rivette no projeto Cinema com Vida na mesma Universidade. A pesquisa inscreve-se no esforço da análise de determinado fragmento do filme “A Religiosa” à luz dos conceitos abordados por Türcke (2016) sobre o “choque de imagem do cinema” e a “compulsão à repetição traumática” apresentados na obra “Hiperativos! Abaixo a cultura do déficit de atenção”. Busca-se a partir dessa relação entre o fragmento escolhido e a literatura de Türcke (2016) traçar reflexões sobre os processos de ensino e aprendizagem que envolvem a educação na contemporaneidade. Como resultados percebemos a partir das relações com o pensamento de Türcke (2016) que na contemporaneidade, os processos de ensino e aprendizagem e principalmente a relação aluno-professor vem sendo afetados pela era do regime global de atenção.Universidade Federal de Lavras2021-09-20T18:43:32Z2021-09-20T18:43:32Z2020-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA, D. A. de M.; ROCHA, B. B.; RODRIGUES, L. A. A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa”, de Jacques Rivette. Devir Educação, Lavras, p. 101-111, 2020. Edição especial. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.266.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48181Devir Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Daniela Aparecida de MeloRocha, Bruna BeatrizRodrigues, Luciana Azevedopor2023-05-08T13:11:16Zoai:localhost:1/48181Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:16Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette The education contemporaneity: building relationships with Christoph Türcke's thoughts from the analysis of a sequence of the film Jacques Rivette religious |
title |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette |
spellingShingle |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette Costa, Daniela Aparecida de Melo Educação Cinema Teoria crítica Jacques Rivette (1928-2016) Education Movie theater Critical Theory |
title_short |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette |
title_full |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette |
title_fullStr |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette |
title_full_unstemmed |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette |
title_sort |
A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette |
author |
Costa, Daniela Aparecida de Melo |
author_facet |
Costa, Daniela Aparecida de Melo Rocha, Bruna Beatriz Rodrigues, Luciana Azevedo |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Bruna Beatriz Rodrigues, Luciana Azevedo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Daniela Aparecida de Melo Rocha, Bruna Beatriz Rodrigues, Luciana Azevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Cinema Teoria crítica Jacques Rivette (1928-2016) Education Movie theater Critical Theory |
topic |
Educação Cinema Teoria crítica Jacques Rivette (1928-2016) Education Movie theater Critical Theory |
description |
This work is the result of studies carried out in the discipline of “Media languages and teaching” of the professional Master in Education at the Federal University of Lavras, as well as the studies carried out on the film “A Religiosa” by Jacques Rivette in the Cinema with Life project at the same University. The research is part of the effort to analyze a certain fragment of the film “A Religiosa” in the light of the concepts addressed by Türcke (2016) about the “shock of cinema image” and the “compulsion to traumatic repetition” presented in the work “Hiperativos! Down with the culture of attention deficit”. Based on this relationship between the chosen fragment and Türcke's literature (2016), we seek to trace reflections on the teaching and learning processes that involve education in contemporary times. As results we perceive from the relations with the thinking of Türcke (2016) that in contemporary times, the teaching and learning processes and especially the student-teacher relationship have been affected by the era of the global care regime. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08 2021-09-20T18:43:32Z 2021-09-20T18:43:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, D. A. de M.; ROCHA, B. B.; RODRIGUES, L. A. A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa”, de Jacques Rivette. Devir Educação, Lavras, p. 101-111, 2020. Edição especial. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.266. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48181 |
identifier_str_mv |
COSTA, D. A. de M.; ROCHA, B. B.; RODRIGUES, L. A. A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa”, de Jacques Rivette. Devir Educação, Lavras, p. 101-111, 2020. Edição especial. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.266. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835207098695680 |