Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adriano, Maria José
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46184
Resumo: The present work chooses as a theme the production of text articulated to the formation of teachers and seeks to answer the following question: how is the textual production worked in classes of the third year of elementary school I? The general objective that guided this research was to contribute to the process of continuing teacher education through the production of pedagogical support material for the work with the production of texts in the classroom, in classes of the third year of Elementary School. As specific objectives, the following are listed: (i) understand about the teacher training process through continuing education courses (ii) analyze the strategies used by teachers of the third year of elementary school to plan and propose activities for the production of classroom text. A theoretical research was carried out on the theme, from some authors such as: Gatti (1997), Tardif (2002), Geraldi (2001) and Dolz (2010). The methodological approach is in line with a qualitative research and the data collection occurred through interviews with teachers on the topic of textual production. Data analysis showed that teachers use different strategies to work with textual production in the classroom and consider that continuing education courses contribute to pedagogical practice. Complementary material was prepared with proposals for textual production aimed at working with 3rd year students of the initial years.
id UFLA_f451249b919e03a3243f76f6ef54886c
oai_identifier_str oai:localhost:1/46184
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogoTextual production practices and continuing training of teachers: pathways in dialogueProdução textualFormação de professoresLetramentoEnsino fundamental - Produção de textosTextual productionTeacher trainingElementary school - Text productionEducaçãoThe present work chooses as a theme the production of text articulated to the formation of teachers and seeks to answer the following question: how is the textual production worked in classes of the third year of elementary school I? The general objective that guided this research was to contribute to the process of continuing teacher education through the production of pedagogical support material for the work with the production of texts in the classroom, in classes of the third year of Elementary School. As specific objectives, the following are listed: (i) understand about the teacher training process through continuing education courses (ii) analyze the strategies used by teachers of the third year of elementary school to plan and propose activities for the production of classroom text. A theoretical research was carried out on the theme, from some authors such as: Gatti (1997), Tardif (2002), Geraldi (2001) and Dolz (2010). The methodological approach is in line with a qualitative research and the data collection occurred through interviews with teachers on the topic of textual production. Data analysis showed that teachers use different strategies to work with textual production in the classroom and consider that continuing education courses contribute to pedagogical practice. Complementary material was prepared with proposals for textual production aimed at working with 3rd year students of the initial years.O presente trabalho elege como tema a produção de texto articulada à formação de professores e busca responder a seguinte questão: como a produção textual é trabalhada em turmas do terceiro ano do ensino fundamental I? O objetivo geral que norteou está pesquisa foi o de contribuir para o processo de formação continuada do professor por meio da produção de um material de apoio pedagógico para o trabalho com a produção de textos em sala de aula, em turmas do terceiro ano do Ensino Fundamental. Como objetivos específicos, são elencados os seguintes: (i) compreender sobre o processo formativo do professor por intermédio dos cursos de formação continuada (ii) analisar as estratégias utilizadas por professores do terceiro ano do ensino fundamental I para planejar e propor atividades de produção de texto em sala de aula. Foi realizada uma pesquisa teórica sobre o tema, a partir de alguns autores como: Gatti (1997), Tardif (2002), Geraldi (2001) e Dolz (2010). A abordagem metodológica alinha-se a uma pesquisa qualitativa e a coleta de dados ocorreu por meio de entrevistas com professores sobre o tema produção textual. A análise de dados evidenciou que os professores empregam estratégias diversas para trabalhar a produção textual em sala de aula e consideram que os cursos de formação continuada contribuem para a prática pedagógica. Foi elaborado um material complementar com propostas de produção textual destinadas ao trabalho com alunos 3º Ano dos anos iniciais.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoVieira, Mauriceia Silva de PaulaVieira, Mauriceia Silva de PaulaBorges, Rosângela RodriguesAlmeida, Patrícia VasconcelosAdriano, Maria José2021-04-06T17:25:38Z2021-04-06T17:25:38Z2021-04-062021-02-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfADRIANO, M. J. Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo. 2021. 115 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46184porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2021-04-06T17:25:39Zoai:localhost:1/46184Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-04-06T17:25:39Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo
Textual production practices and continuing training of teachers: pathways in dialogue
title Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo
spellingShingle Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo
Adriano, Maria José
Produção textual
Formação de professores
Letramento
Ensino fundamental - Produção de textos
Textual production
Teacher training
Elementary school - Text production
Educação
title_short Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo
title_full Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo
title_fullStr Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo
title_full_unstemmed Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo
title_sort Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo
author Adriano, Maria José
author_facet Adriano, Maria José
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vieira, Mauriceia Silva de Paula
Vieira, Mauriceia Silva de Paula
Borges, Rosângela Rodrigues
Almeida, Patrícia Vasconcelos
dc.contributor.author.fl_str_mv Adriano, Maria José
dc.subject.por.fl_str_mv Produção textual
Formação de professores
Letramento
Ensino fundamental - Produção de textos
Textual production
Teacher training
Elementary school - Text production
Educação
topic Produção textual
Formação de professores
Letramento
Ensino fundamental - Produção de textos
Textual production
Teacher training
Elementary school - Text production
Educação
description The present work chooses as a theme the production of text articulated to the formation of teachers and seeks to answer the following question: how is the textual production worked in classes of the third year of elementary school I? The general objective that guided this research was to contribute to the process of continuing teacher education through the production of pedagogical support material for the work with the production of texts in the classroom, in classes of the third year of Elementary School. As specific objectives, the following are listed: (i) understand about the teacher training process through continuing education courses (ii) analyze the strategies used by teachers of the third year of elementary school to plan and propose activities for the production of classroom text. A theoretical research was carried out on the theme, from some authors such as: Gatti (1997), Tardif (2002), Geraldi (2001) and Dolz (2010). The methodological approach is in line with a qualitative research and the data collection occurred through interviews with teachers on the topic of textual production. Data analysis showed that teachers use different strategies to work with textual production in the classroom and consider that continuing education courses contribute to pedagogical practice. Complementary material was prepared with proposals for textual production aimed at working with 3rd year students of the initial years.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-06T17:25:38Z
2021-04-06T17:25:38Z
2021-04-06
2021-02-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ADRIANO, M. J. Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo. 2021. 115 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46184
identifier_str_mv ADRIANO, M. J. Práticas de produção textual e a formação continuada de professores: percursos em diálogo. 2021. 115 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46184
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835068396208128