A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Cláudio Lúcio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Evangelista, Rui Maurício Fonseca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50620
Resumo: In this article, it investigates how training and teaching work are treated in UNESCO's proposals on mobile technology and learning. Some documents published during the Covid-19 pandemic are discussed, but the focus of the analysis is on documents prepared in 2012 and 2014. The research draws theoretically on Michel Foucault's perspective of governmentality and Stephen Ball's discussions related to this notion in the context of contemporary neoliberalism. Analytically, it describes how UNESCO proposes mobile technology and mobile learning as important tools to transform education, advocating their use in teacher training and work, especially in poor and developing countries. Next, we discuss who finances the documents analyzed, what are the possible interests of the financiers and the market issues to which such financing may be related. It concludes by pointing out the proposals described as part of conduct control mechanisms in favor and being part of contemporary mentalities based on market neoliberalism.
id UFLA_fc5be0e85cf4867227931459f845f3a6
oai_identifier_str oai:localhost:1/50620
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCOTraining and teaching work, mobile technologies and UNESCOLa formación y el trabajo docente, tecnologías móviles y la UNESCOFormação de professoresTrabalho docenteTecnologia móvelAprendizagem móvelTeacher trainingTeaching workMobile technologyMobile learningFormación de profesoresTrabajo docenteTecnología móvilAprendizaje móvilIn this article, it investigates how training and teaching work are treated in UNESCO's proposals on mobile technology and learning. Some documents published during the Covid-19 pandemic are discussed, but the focus of the analysis is on documents prepared in 2012 and 2014. The research draws theoretically on Michel Foucault's perspective of governmentality and Stephen Ball's discussions related to this notion in the context of contemporary neoliberalism. Analytically, it describes how UNESCO proposes mobile technology and mobile learning as important tools to transform education, advocating their use in teacher training and work, especially in poor and developing countries. Next, we discuss who finances the documents analyzed, what are the possible interests of the financiers and the market issues to which such financing may be related. It concludes by pointing out the proposals described as part of conduct control mechanisms in favor and being part of contemporary mentalities based on market neoliberalism.Neste artigo, investiga-se como a formação e o trabalho docente são tratados nas proposições da UNESCO sobre tecnologias e aprendizagens móveis. Discorre-se sobre alguns documentos publicados durante a pandemia de Covid-19, porém o foco das análises se dá em documentos elaborados em 2012 e 2014. A investigação apoia-se teoricamente na noção de governamentalidade de Michel Foucault e nas discussões de Stephen Ball relacionadas a essa mesma noção no contexto do neoliberalismo contemporâneo. Analiticamente, descreve-se como a UNESCO propõe as tecnologias e as aprendizagens móveis como importantes ferramentas para transformar a educação, defendendo sua utilização na formação e no trabalho docentes, especialmente em países pobres e em desenvolvimento. A seguir, problematiza-se quem financia os documentos analisados, quais são os possíveis interesses dos financiadores e as questões de mercado as quais tal financiamento pode estar relacionado. Conclui-se apontando as proposições descritas como parte de mecanismos de controle da conduta a favor e fazendo parte de mentalidades contemporâneas pautadas no neoliberalismo de mercado.Universidade Estadual de Campinas2022-07-15T19:54:44Z2022-07-15T19:54:44Z2022-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMENDES, C. L.; EVANGELISTA, R. M. F. A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 24, n. 1, p. 151-170, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665923.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50620ETD - Educação Temática Digitalreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Cláudio LúcioEvangelista, Rui Maurício Fonsecapor2022-07-15T19:55:11Zoai:localhost:1/50620Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-07-15T19:55:11Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO
Training and teaching work, mobile technologies and UNESCO
La formación y el trabajo docente, tecnologías móviles y la UNESCO
title A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO
spellingShingle A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO
Mendes, Cláudio Lúcio
Formação de professores
Trabalho docente
Tecnologia móvel
Aprendizagem móvel
Teacher training
Teaching work
Mobile technology
Mobile learning
Formación de profesores
Trabajo docente
Tecnología móvil
Aprendizaje móvil
title_short A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO
title_full A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO
title_fullStr A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO
title_full_unstemmed A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO
title_sort A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO
author Mendes, Cláudio Lúcio
author_facet Mendes, Cláudio Lúcio
Evangelista, Rui Maurício Fonseca
author_role author
author2 Evangelista, Rui Maurício Fonseca
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Cláudio Lúcio
Evangelista, Rui Maurício Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Trabalho docente
Tecnologia móvel
Aprendizagem móvel
Teacher training
Teaching work
Mobile technology
Mobile learning
Formación de profesores
Trabajo docente
Tecnología móvil
Aprendizaje móvil
topic Formação de professores
Trabalho docente
Tecnologia móvel
Aprendizagem móvel
Teacher training
Teaching work
Mobile technology
Mobile learning
Formación de profesores
Trabajo docente
Tecnología móvil
Aprendizaje móvil
description In this article, it investigates how training and teaching work are treated in UNESCO's proposals on mobile technology and learning. Some documents published during the Covid-19 pandemic are discussed, but the focus of the analysis is on documents prepared in 2012 and 2014. The research draws theoretically on Michel Foucault's perspective of governmentality and Stephen Ball's discussions related to this notion in the context of contemporary neoliberalism. Analytically, it describes how UNESCO proposes mobile technology and mobile learning as important tools to transform education, advocating their use in teacher training and work, especially in poor and developing countries. Next, we discuss who finances the documents analyzed, what are the possible interests of the financiers and the market issues to which such financing may be related. It concludes by pointing out the proposals described as part of conduct control mechanisms in favor and being part of contemporary mentalities based on market neoliberalism.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-15T19:54:44Z
2022-07-15T19:54:44Z
2022-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MENDES, C. L.; EVANGELISTA, R. M. F. A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 24, n. 1, p. 151-170, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665923.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50620
identifier_str_mv MENDES, C. L.; EVANGELISTA, R. M. F. A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 24, n. 1, p. 151-170, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665923.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50620
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835092477804544