Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31351
Resumo: This text is part of the premise that the proposal of a formative work happens subsidized by reflections of pedagogical practice, moved both from the theoretical domain of knowledge and knowledge accumulated about education, as the ability to know mobilize them in concrete situations of articulation of language in a process of interpersonal relationship. The act of reflecting on practice, can be understood as a movement of active and interactive joint discursive capacity, a stock surge to review, rethink, reorganize and resume lived or experienced, which shows a steady work to go and come from a process of construction, reconstruction or deconstruction of an interior dialogue. In this perspective, this work takes aim to reflect on language as verbal interaction and exchange in the process of teacher training and understand how the articulation of this language can contribute to the construction of the identity of the teacher. For this, it is proposed to carry out a literature search, which speaks about the language in the dialogical approach of Bakhtin, Enunciation Theory and theoretical Exchange design of Paulo Freire, with the Pedagogy of Humanization. In this sense, the work will seek to understand and flag approaches between the two theoretical propositions, as well as the joint and characterization in the teacher training process.
id UFLA_ffc04b2986e3835a2b000126e0f3416b
oai_identifier_str oai:localhost:1/31351
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atosLinguagemInterdiscursividadeDialogicidadeFormação docenteLanguageInterdiscursivityExchangeTeacher trainingThis text is part of the premise that the proposal of a formative work happens subsidized by reflections of pedagogical practice, moved both from the theoretical domain of knowledge and knowledge accumulated about education, as the ability to know mobilize them in concrete situations of articulation of language in a process of interpersonal relationship. The act of reflecting on practice, can be understood as a movement of active and interactive joint discursive capacity, a stock surge to review, rethink, reorganize and resume lived or experienced, which shows a steady work to go and come from a process of construction, reconstruction or deconstruction of an interior dialogue. In this perspective, this work takes aim to reflect on language as verbal interaction and exchange in the process of teacher training and understand how the articulation of this language can contribute to the construction of the identity of the teacher. For this, it is proposed to carry out a literature search, which speaks about the language in the dialogical approach of Bakhtin, Enunciation Theory and theoretical Exchange design of Paulo Freire, with the Pedagogy of Humanization. In this sense, the work will seek to understand and flag approaches between the two theoretical propositions, as well as the joint and characterization in the teacher training process.Este texto parte da premissa de que a proposta de um trabalho formativo acontece subsidiado por reflexões da prática pedagógica, movidas tanto a partir do domínio teórico do conhecimento e saberes acumulados sobre a educação, quanto da capacidade de saber mobilizá-los em situações concretas de articulação da linguagem num processo de relação interpessoal. O ato de refletir sobre a prática, pode ser compreendido como um movimento de articulação ativa e interativa da capacidade discursiva, por envolver atos de se rever, repensar, reorganizar e retomar o vivido ou experienciado, o que se mostra um trabalho constante de ir e vir de um processo de construção, reconstrução ou desconstrução de um diálogo interior. Nesta perspectiva, este trabalho assume por objetivo refletir sobre a linguagem como interação verbal e dialogicidade no processo de formação docente e compreender como a articulação desta linguagem pode contribuir na construção da identidade do professor. Para isso, propõe-se a realização de uma pesquisa bibliográfica, que discorrerá a respeito da linguagem na abordagem dialógica de Bakhtin, com a Teoria da Enunciação e na concepção teórica da dialogicidade de Paulo Freire, com a Pedagogia da Humanização. Neste sentido, o trabalho procurará compreender e sinalizar aproximações entre as duas proposições teóricas, bem como a articulação e caracterização no processo de formação de educadores.Pontifícia Universidade Católica do Paraná2018-10-11T17:45:41Z2018-10-11T17:45:41Z2016-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V. Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 49, p. 705-726, jul./set. 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31351Revista Diálogo Educacionalreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo Vieirapor2023-05-08T13:06:11Zoai:localhost:1/31351Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:06:11Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos
title Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos
spellingShingle Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Linguagem
Interdiscursividade
Dialogicidade
Formação docente
Language
Interdiscursivity
Exchange
Teacher training
title_short Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos
title_full Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos
title_fullStr Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos
title_full_unstemmed Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos
title_sort Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos
author Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_facet Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Interdiscursividade
Dialogicidade
Formação docente
Language
Interdiscursivity
Exchange
Teacher training
topic Linguagem
Interdiscursividade
Dialogicidade
Formação docente
Language
Interdiscursivity
Exchange
Teacher training
description This text is part of the premise that the proposal of a formative work happens subsidized by reflections of pedagogical practice, moved both from the theoretical domain of knowledge and knowledge accumulated about education, as the ability to know mobilize them in concrete situations of articulation of language in a process of interpersonal relationship. The act of reflecting on practice, can be understood as a movement of active and interactive joint discursive capacity, a stock surge to review, rethink, reorganize and resume lived or experienced, which shows a steady work to go and come from a process of construction, reconstruction or deconstruction of an interior dialogue. In this perspective, this work takes aim to reflect on language as verbal interaction and exchange in the process of teacher training and understand how the articulation of this language can contribute to the construction of the identity of the teacher. For this, it is proposed to carry out a literature search, which speaks about the language in the dialogical approach of Bakhtin, Enunciation Theory and theoretical Exchange design of Paulo Freire, with the Pedagogy of Humanization. In this sense, the work will seek to understand and flag approaches between the two theoretical propositions, as well as the joint and characterization in the teacher training process.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07
2018-10-11T17:45:41Z
2018-10-11T17:45:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOULART, I. do C. V. Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 49, p. 705-726, jul./set. 2016.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31351
identifier_str_mv GOULART, I. do C. V. Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 49, p. 705-726, jul./set. 2016.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogo Educacional
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550095173189632