Perspectivas multi/interculturales y compromiso antirracista en el hacer y el pensar de los profesores de arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paulino, Jorge
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ivenicki, Ana, Campos, Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21043
Resumo: The qualitative interpretive research (DENZIN; LINCOLN, 2006) presented in this article sheds light on the accounts of Art teachers, which were produced through individual episodic interviews (FLICK, 2009, 2013). Based on the understanding of open interactive multiculturalism (CANDAU, 2008, 2018, 2020) and postcolonial multiculturalism (IVENICKI, 2018, 2020), we analyzed how Art teachers' political and theoretical implications are reflected in the implementation of anti-racist pedagogical practices in Basic Education Art classes and in the training of future professionals in the field. In this article, we conclude that the biographical aspects of the interviewed teachers have been and still are crucial in building their interested and committed perspectives on cultural diversity, leading them to move their teaching practices under multi/intercultural perspectives and approaches, especially when the critical promotion of Afro-referenced cultural/aesthetic productions and the visibility of diasporic Black identities are at stake, that is, the implementation of Law 10.639/03, which requires the teaching of African and Afro-Brazilian histories and cultures. 
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Based on the understanding of open interactive multiculturalism (CANDAU, 2008, 2018, 2020) and postcolonial multiculturalism (IVENICKI, 2018, 2020), we analyzed how Art teachers' political and theoretical implications are reflected in the implementation of anti-racist pedagogical practices in Basic Education Art classes and in the training of future professionals in the field. In this article, we conclude that the biographical aspects of the interviewed teachers have been and still are crucial in building their interested and committed perspectives on cultural diversity, leading them to move their teaching practices under multi/intercultural perspectives and approaches, especially when the critical promotion of Afro-referenced cultural/aesthetic productions and the visibility of diasporic Black identities are at stake, that is, the implementation of Law 10.639/03, which requires the teaching of African and Afro-Brazilian histories and cultures. La investigación, de carácter cualitativo interpretativo (DENZIN; LINCOLN, 2006) presentada en este artículo, trae a la luz relatos de profesoras y profesores de Arte, los cuales fueron producidos a través de entrevistas episódicas individuales (FLICK, 2009, 2013). A partir de la comprensión del multiculturalismo abierto interactivo (CANDAU, 2008, 2018, 2020) y del multiculturalismo poscolonial (IVENICKI, 2018, 2020), analizamos cómo se da la implicación política y teórica de profesores de Arte en la efectuación de prácticas pedagógicas antirracistas en las clases de Arte en la Educación Básica y en la formación docente de futuros profesionales del área. En este artículo concluimos que aspectos biográficos de los profesores entrevistados fueron/son determinantes para la construcción de sus miradas interesadas y comprometidas con la diversidad cultural, lo que los llevó/lleva a mover sus prácticas docentes bajo perspectivas y enfoques multi/interculturales, sobre todo cuando lo que está en foco es la promoción crítica de las producciones culturales/estéticas afro-referenciadas y la visibilidad de las identidades negras diaspóricas, es decir, la efectuación de la Ley 10.639/03, la cual obliga la enseñanza de las historias y culturas africanas y afrobrasileñas.A pesquisa de caráter qualitativo interpretativista (DENZIN; LINCOLN, 2006) apresentada neste artigo traz à luz relatos de professoras e professores de Arte, os quais foram produzidos por meio de entrevistas episódicas individuais (FLICK, 2009, 2013). A partir da compreensão do multiculturalismo aberto interativo (CANDAU, 2008, 2018, 2020) e do multiculturalismo pós-colonial (IVENICKI, 2018, 2020), analisamos como se dá a implicação política e teórica de professores de Arte na efetivação de práticas pedagógicas antirracistas nas aulas de Arte na Educação Básica e na formação docente de futuros profissionais da área. Neste artigo, concluímos que aspectos biográficos dos professores entrevistados foram/são determinantes para a construção de seus olhares interessados e comprometidos com a diversidade cultural, o que os levaram/levam a mover seus fazeres docentes sob perspectivas e abordagens multi/interculturais, sobretudo quando o que está em foco é a promoção crítica das produções culturais/estéticas afro-referenciadas e a visibilidade das identidades negras diaspóricas, ou seja, a efetivação da Lei 10.639/03, a qual obriga o ensino das histórias e culturas africanas e afro-brasileiras.Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2104310.18764/2358-4319v16n3.2023.39Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 47-702358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21043/12114Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaulino, Jorge Ivenicki, Ana Campos, Rodrigo2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21043Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
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