Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148 |
Resumo: | This study analyzes the discourse of two texts broadcast on social networks on the internet and two televised reports. replicated in cyberspace, about racial prejudice. The objective of this study is to analyze the discourse, describe the ideology, and value systems implicit in the texts, in addition to discussing the role of the media, as a vehicle of educational discourse regarding combating crimes of prejudice. Through this discursive analysis, it is possible not only to highlight the way in which intersubjective relations are manifested in the media context, but also to reveal contemporary ideological representations on the racial theme. For this study, we used the semiotic methodology. On the other hand, there are discourses with an educational intention that are not developed at school, opening space for a discussion about the role of the media, as a vehicle for educational and preventive discourses |
id |
UFMA-3_ce82335dd37817531e339282f68fc399 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19148 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extraSemiotic discourse analysis and educational perspectives in the media: when the black is placed as an extra Análise semiótica do discurso e perspectivas educacionais na mídia: quando o negro é colocado como figuranteanálisis del discursoculturadiscurso educativoprejuicio racialsemióticaanálise do discursoculturadiscurso educacionalpreconceito racialsemióticadiscourse analysiscultureeducational discourseracial prejudicesemioticsThis study analyzes the discourse of two texts broadcast on social networks on the internet and two televised reports. replicated in cyberspace, about racial prejudice. The objective of this study is to analyze the discourse, describe the ideology, and value systems implicit in the texts, in addition to discussing the role of the media, as a vehicle of educational discourse regarding combating crimes of prejudice. Through this discursive analysis, it is possible not only to highlight the way in which intersubjective relations are manifested in the media context, but also to reveal contemporary ideological representations on the racial theme. For this study, we used the semiotic methodology. On the other hand, there are discourses with an educational intention that are not developed at school, opening space for a discussion about the role of the media, as a vehicle for educational and preventive discoursesEste estudo faz uma análise do discurso de dois textos veiculados nas redes sociais da internet e duas reportagens televisionadas. replicados no ciberespaço, sobre o preconceito racial. O objetivo deste estudo é o de analisar o discurso e descrever a ideologia e sistemas de valores implícitos nos textos, além de discutir o papel da mídia, como veículo do discurso educacional no que se refere ao combate a crimes de preconceito. Por meio dessa análise discursiva, é possível não só evidenciar o modo como são manifestadas as relações intersubjetivas no contexto midiático, como também revelar as representações ideológicas contemporâneas sobre a temática racial. Para tal estudo, utilizamos a metodologia semiótica. Verifica-se, por outro lado, que se manifestam discursos com uma intencionalidade educativa que não se desenvolve na escola, abrindo espaço para uma discussão sobre o papel da mídia, como veículo de discursos educativos e preventivosEste estudio analiza el discurso de dos textos difundidos en redes sociales en internet y dos reportajes televisivos. replicado en el ciberespacio, sobre el prejuicio racial. El objetivo de este estudio es analizar el discurso y describir la ideología y los sistemas de valores implícitos en los textos, además de discutir el papel de los medios de comunicación, como vehículo del discurso educativo en lo que respecta al combate de los delitos de prejuicio. A través de este análisis discursivo, es posible no solo resaltar la forma en que las relaciones intersubjetivas se manifiestan en el contexto mediático, sino también revelar las representaciones ideológicas contemporáneas sobre el tema racial. Para este estudio, utilizamos la metodología semiótica. Por otro lado, hay discursos con intención educativa que no se desarrollan en la escuela, abriendo espacio para una discusión sobre el papel de los medios, como vehículo de discursos educativos y preventivos.Universidade Federal do Maranhão2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/1914810.18764/2358-4319v15n1.2022.2Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 1, jan./abr. 2022; 47-722358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148/10976http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Renan Antônio daMinayo, Maria Cecília de Souza2022-05-06T04:02:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19148Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2022-05-06T04:02:05Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra Semiotic discourse analysis and educational perspectives in the media: when the black is placed as an extra Análise semiótica do discurso e perspectivas educacionais na mídia: quando o negro é colocado como figurante |
title |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra |
spellingShingle |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra Silva, Renan Antônio da análisis del discurso cultura discurso educativo prejuicio racial semiótica análise do discurso cultura discurso educacional preconceito racial semiótica discourse analysis culture educational discourse racial prejudice semiotics |
title_short |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra |
title_full |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra |
title_fullStr |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra |
title_full_unstemmed |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra |
title_sort |
Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra |
author |
Silva, Renan Antônio da |
author_facet |
Silva, Renan Antônio da Minayo, Maria Cecília de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Minayo, Maria Cecília de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Renan Antônio da Minayo, Maria Cecília de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
análisis del discurso cultura discurso educativo prejuicio racial semiótica análise do discurso cultura discurso educacional preconceito racial semiótica discourse analysis culture educational discourse racial prejudice semiotics |
topic |
análisis del discurso cultura discurso educativo prejuicio racial semiótica análise do discurso cultura discurso educacional preconceito racial semiótica discourse analysis culture educational discourse racial prejudice semiotics |
description |
This study analyzes the discourse of two texts broadcast on social networks on the internet and two televised reports. replicated in cyberspace, about racial prejudice. The objective of this study is to analyze the discourse, describe the ideology, and value systems implicit in the texts, in addition to discussing the role of the media, as a vehicle of educational discourse regarding combating crimes of prejudice. Through this discursive analysis, it is possible not only to highlight the way in which intersubjective relations are manifested in the media context, but also to reveal contemporary ideological representations on the racial theme. For this study, we used the semiotic methodology. On the other hand, there are discourses with an educational intention that are not developed at school, opening space for a discussion about the role of the media, as a vehicle for educational and preventive discourses |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148 10.18764/2358-4319v15n1.2022.2 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v15n1.2022.2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148/10976 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 1, jan./abr. 2022; 47-72 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711322177273856 |