Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Renan Antônio da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Minayo, Maria Cecília de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148
Resumo: This study analyzes the discourse of two texts broadcast on social networks on the internet and two televised reports. replicated in cyberspace, about racial prejudice. The objective of this study is to analyze the discourse, describe the ideology, and value systems implicit in the texts, in addition to discussing the role of the media, as a vehicle of educational discourse regarding combating crimes of prejudice. Through this discursive analysis, it is possible not only to highlight the way in which intersubjective relations are manifested in the media context, but also to reveal contemporary ideological representations on the racial theme. For this study, we used the semiotic methodology. On the other hand, there are discourses with an educational intention that are not developed at school, opening space for a discussion about the role of the media, as a vehicle for educational and preventive discourses
id UFMA-3_ce82335dd37817531e339282f68fc399
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19148
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extraSemiotic discourse analysis and educational perspectives in the media: when the black is placed as an extra Análise semiótica do discurso e perspectivas educacionais na mídia: quando o negro é colocado como figuranteanálisis del discursoculturadiscurso educativoprejuicio racialsemióticaanálise do discursoculturadiscurso educacionalpreconceito racialsemióticadiscourse analysiscultureeducational discourseracial prejudicesemioticsThis study analyzes the discourse of two texts broadcast on social networks on the internet and two televised reports. replicated in cyberspace, about racial prejudice. The objective of this study is to analyze the discourse, describe the ideology, and value systems implicit in the texts, in addition to discussing the role of the media, as a vehicle of educational discourse regarding combating crimes of prejudice. Through this discursive analysis, it is possible not only to highlight the way in which intersubjective relations are manifested in the media context, but also to reveal contemporary ideological representations on the racial theme. For this study, we used the semiotic methodology. On the other hand, there are discourses with an educational intention that are not developed at school, opening space for a discussion about the role of the media, as a vehicle for educational and preventive discoursesEste estudo faz uma análise do discurso de dois textos veiculados nas redes sociais da internet e duas reportagens televisionadas. replicados no ciberespaço, sobre o preconceito racial. O objetivo deste estudo é o de analisar o discurso e descrever a ideologia e sistemas de valores implícitos nos textos, além de discutir o papel da mídia, como veículo do discurso educacional no que se refere ao combate a crimes de preconceito. Por meio dessa análise discursiva, é possível não só evidenciar o modo como são manifestadas as relações intersubjetivas no contexto midiático, como também revelar as representações ideológicas contemporâneas sobre a temática racial. Para tal estudo, utilizamos a metodologia semiótica. Verifica-se, por outro lado, que se manifestam discursos com uma intencionalidade educativa que não se desenvolve na escola, abrindo espaço para uma discussão sobre o papel da mídia, como veículo de discursos educativos e preventivosEste estudio analiza el discurso de dos textos difundidos en redes sociales en internet y dos reportajes televisivos. replicado en el ciberespacio, sobre el prejuicio racial. El objetivo de este estudio es analizar el discurso y describir la ideología y los sistemas de valores implícitos en los textos, además de discutir el papel de los medios de comunicación, como vehículo del discurso educativo en lo que respecta al combate de los delitos de prejuicio. A través de este análisis discursivo, es posible no solo resaltar la forma en que las relaciones intersubjetivas se manifiestan en el contexto mediático, sino también revelar las representaciones ideológicas contemporáneas sobre el tema racial. Para este estudio, utilizamos la metodología semiótica. Por otro lado, hay discursos con intención educativa que no se desarrollan en la escuela, abriendo espacio para una discusión sobre el papel de los medios, como vehículo de discursos educativos y preventivos.Universidade Federal do Maranhão2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/1914810.18764/2358-4319v15n1.2022.2Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 1, jan./abr. 2022; 47-722358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148/10976http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Renan Antônio daMinayo, Maria Cecília de Souza2022-05-06T04:02:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19148Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2022-05-06T04:02:05Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
Semiotic discourse analysis and educational perspectives in the media: when the black is placed as an extra
Análise semiótica do discurso e perspectivas educacionais na mídia: quando o negro é colocado como figurante
title Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
spellingShingle Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
Silva, Renan Antônio da
análisis del discurso
cultura
discurso educativo
prejuicio racial
semiótica
análise do discurso
cultura
discurso educacional
preconceito racial
semiótica
discourse analysis
culture
educational discourse
racial prejudice
semiotics
title_short Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
title_full Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
title_fullStr Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
title_full_unstemmed Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
title_sort Análisis semiótico del discurso y perspectivas educativas en los medios: cuando el negro se coloca como un extra
author Silva, Renan Antônio da
author_facet Silva, Renan Antônio da
Minayo, Maria Cecília de Souza
author_role author
author2 Minayo, Maria Cecília de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Renan Antônio da
Minayo, Maria Cecília de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv análisis del discurso
cultura
discurso educativo
prejuicio racial
semiótica
análise do discurso
cultura
discurso educacional
preconceito racial
semiótica
discourse analysis
culture
educational discourse
racial prejudice
semiotics
topic análisis del discurso
cultura
discurso educativo
prejuicio racial
semiótica
análise do discurso
cultura
discurso educacional
preconceito racial
semiótica
discourse analysis
culture
educational discourse
racial prejudice
semiotics
description This study analyzes the discourse of two texts broadcast on social networks on the internet and two televised reports. replicated in cyberspace, about racial prejudice. The objective of this study is to analyze the discourse, describe the ideology, and value systems implicit in the texts, in addition to discussing the role of the media, as a vehicle of educational discourse regarding combating crimes of prejudice. Through this discursive analysis, it is possible not only to highlight the way in which intersubjective relations are manifested in the media context, but also to reveal contemporary ideological representations on the racial theme. For this study, we used the semiotic methodology. On the other hand, there are discourses with an educational intention that are not developed at school, opening space for a discussion about the role of the media, as a vehicle for educational and preventive discourses
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148
10.18764/2358-4319v15n1.2022.2
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v15n1.2022.2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19148/10976
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 1, jan./abr. 2022; 47-72
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711322177273856