FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13343 |
Resumo: | The article discusses the continuing formation of Mathematics teachers in Basic Education, focusing on the problem solving strategy. It aims to bring reflections on problem solving in the continuing education of 24 mathematics teachers in service. It is a quantitative and qualitative research, with approximations of an action research. The formation was developed through two free extension courses, both with 40 hours, in the first semester of 2019. The formation consisted of studying the problem-solving strategy and developing teaching activities, articulating theory and practice in the solving mathematical problems, focusing on mathematicalknowledge from the final years of elementary school, in one course, and mathematical knowledge from high school, in the other. Continuing formation made it possible to re-signify mathematical knowledge and the strategy for elaborating and solving problems in the pedagogical practice of public school teachers. By encouraging teachers to use this strategy in mathematics classes, it is possible for them to develop the competencies and skills related to the elaboration and problem solving in Basic Education students. |
id |
UFMA-5_33acba0c187e5574ecb6ecf1cb6b852c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13343 |
network_acronym_str |
UFMA-5 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemasCONTINUING FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS:: reflections about the problem solvingFORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA:: reflexões sobre a resolução de problemas Continuing FormationTeacherMathematicsProblem solvingFormação ContinuadaProfessorMatemáticaResolução de Problemas.Formação continuada de professores de Matemática Formación Continua MaestroMatemáticasSolución de ProblemasThe article discusses the continuing formation of Mathematics teachers in Basic Education, focusing on the problem solving strategy. It aims to bring reflections on problem solving in the continuing education of 24 mathematics teachers in service. It is a quantitative and qualitative research, with approximations of an action research. The formation was developed through two free extension courses, both with 40 hours, in the first semester of 2019. The formation consisted of studying the problem-solving strategy and developing teaching activities, articulating theory and practice in the solving mathematical problems, focusing on mathematicalknowledge from the final years of elementary school, in one course, and mathematical knowledge from high school, in the other. Continuing formation made it possible to re-signify mathematical knowledge and the strategy for elaborating and solving problems in the pedagogical practice of public school teachers. By encouraging teachers to use this strategy in mathematics classes, it is possible for them to develop the competencies and skills related to the elaboration and problem solving in Basic Education students.O artigo aborda a formação continuada de professores de Matemática da Educação Básica, com foco na estratégia de resolução de problemas. Tem por objetivo trazer reflexões sobre a resolução de problemas na formação continuada de 24 professores de Matemática em serviço. É uma pesquisa quanti-qualitativa, com aproximações de uma pesquisa-ação. A formação foi desenvolvida por meio de dois cursos de extensão gratuitos, ambos com 40 horas, no primeiro semestre de 2019. A formação consistiu no estudo da estratégia de resolução de problemas e no desenvolvimento de atividades de ensino, articulando-se teoria e prática na resolução de problemas matemáticos, focando-se em conhecimentos matemáticos dos anos finais do Ensino Fundamental, em um curso, e em conhecimentos matemáticos do Ensino Médio, no outro. A formação continuada possibilitou a ressignificação de conhecimentos matemáticos e da estratégia de elaboração e resolução de problemas no fazer pedagógico de professores de escolas públicas. Fomentando os professores para a utilização dessa estratégia nas aulas de Matemática é possível que eles desenvolvam as competências e as habilidades relacionadas com a elaboração e a resolução de problemas em estudantes da Educação Básica.El artículo discute la formación continua de los maestros de Matemáticas en Educación Básica, enfocándose en la estrategia de resolución de problemas. Su objetivo es traer reflexiones sobre la resolución de problemas en la formación continua de 24 profesores de matemáticas en servicio. Es una investigación cuantitativa y cualitativa, con aproximaciones de una investigación de acción. La formación se desarrolló a través de dos cursos de extensión gratuitos, ambos con 40 horas, en el primer semestre de 2019. La formación consistióen estudiar la estrategia de resolución de problemas y desarrollar actividades de enseñanza, articulando teoría y práctica en el resolver problemas matemáticos, centrándose en el conocimiento matemático de los últimos años de la escuela primaria, en un curso, y el conocimiento matemático de la escuela secundaria, en el otro. La formación continua permitió volver a significar el conocimiento matemático y la estrategia para elaborar y resolver problemas en la práctica pedagógica de los maestros de escuelas públicas. Al alentar a los maestrosa usar esta estrategia en las clases de matemáticas, es posible que desarrollen las competencias y habilidades relacionadas con la elaboración y resolución de problemas en los estudiantes de Educación Básica.Universidade Federal do Maranhão2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQuanti-qualitativa; Pesquisa-açãoapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1334310.18764/2178-2229v30n2.2023.26Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 2, abr./jun. 2023; 191-2112178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13343/12163Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKuhn, Malcus Cassiano2023-12-14T21:32:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13343Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:09.784003Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas CONTINUING FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS:: reflections about the problem solving FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA:: reflexões sobre a resolução de problemas |
title |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas |
spellingShingle |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas Kuhn, Malcus Cassiano Continuing Formation Teacher Mathematics Problem solving Formação Continuada Professor Matemática Resolução de Problemas. Formação continuada de professores de Matemática Formación Continua Maestro Matemáticas Solución de Problemas |
title_short |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas |
title_full |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas |
title_fullStr |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas |
title_full_unstemmed |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas |
title_sort |
FORMACIÓN CONTINUA DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS: : reflexiones sobre la resolución de problemas |
author |
Kuhn, Malcus Cassiano |
author_facet |
Kuhn, Malcus Cassiano |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kuhn, Malcus Cassiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing Formation Teacher Mathematics Problem solving Formação Continuada Professor Matemática Resolução de Problemas. Formação continuada de professores de Matemática Formación Continua Maestro Matemáticas Solución de Problemas |
topic |
Continuing Formation Teacher Mathematics Problem solving Formação Continuada Professor Matemática Resolução de Problemas. Formação continuada de professores de Matemática Formación Continua Maestro Matemáticas Solución de Problemas |
description |
The article discusses the continuing formation of Mathematics teachers in Basic Education, focusing on the problem solving strategy. It aims to bring reflections on problem solving in the continuing education of 24 mathematics teachers in service. It is a quantitative and qualitative research, with approximations of an action research. The formation was developed through two free extension courses, both with 40 hours, in the first semester of 2019. The formation consisted of studying the problem-solving strategy and developing teaching activities, articulating theory and practice in the solving mathematical problems, focusing on mathematicalknowledge from the final years of elementary school, in one course, and mathematical knowledge from high school, in the other. Continuing formation made it possible to re-signify mathematical knowledge and the strategy for elaborating and solving problems in the pedagogical practice of public school teachers. By encouraging teachers to use this strategy in mathematics classes, it is possible for them to develop the competencies and skills related to the elaboration and problem solving in Basic Education students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Quanti-qualitativa; Pesquisa-ação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13343 10.18764/2178-2229v30n2.2023.26 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13343 |
identifier_str_mv |
10.18764/2178-2229v30n2.2023.26 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13343/12163 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 2, abr./jun. 2023; 191-211 2178-2229 0102-4175 reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com |
_version_ |
1799874880533954560 |