SUPEROITISMO NO MARANHÃO: os modos de fazer, temas e formas de falar e a invenção do cinema local como prática de micro resistências (1970/80).

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CALDAS, Leide Ana Oliveira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
Texto Completo: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/2282
Resumo: The present work is inserted in the context of Social History and, more precisely, in the interface of this with other languages in the way of looking, treating and talking about daily life. Among languages we opted for Cinema. In this way, we will examine the discourse produced by cinema in Brazil, but specifically in São Luís , M aranh ão capital in the period between the 1970s and 1980s. The problem theme of the research is the discourses produced about the socio - historical dynamics of the city through ways of making and saying (Certeau), in this temporal cut, by local filmmakers and expressed in films m ade with the Super 8mm super - rated action. To do so, we will present the course of cinema in Brazil and Maranhão, with emphasis on film superoitist as micro resistances explaining the milestones of filmic practices exercised as micro liberties of its direc tors, occupying the space of filmmakers of the citizen; their clashes and the scenario in which they produced their films to then configure the discourse logic of this production from the local experience.
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In this way, we will examine the discourse produced by cinema in Brazil, but specifically in São Luís , M aranh ão capital in the period between the 1970s and 1980s. The problem theme of the research is the discourses produced about the socio - historical dynamics of the city through ways of making and saying (Certeau), in this temporal cut, by local filmmakers and expressed in films m ade with the Super 8mm super - rated action. To do so, we will present the course of cinema in Brazil and Maranhão, with emphasis on film superoitist as micro resistances explaining the milestones of filmic practices exercised as micro liberties of its direc tors, occupying the space of filmmakers of the citizen; their clashes and the scenario in which they produced their films to then configure the discourse logic of this production from the local experience.O presente trabalho está inserido no contexto da História Social e, mais precisamente, na interface desta com outras linguagens quanto à forma de olhar, tratar e falar acerca da vida cotidiana. Entre as linguagens optamos pelo Cinema. Desse modo, examinaremos o discurso produzido pelo cinema no Brasil, mas especificamente em São Luí s capital ma ranhense no período compreendido entre as décadas de 1970 e 1980. O tema - problema da pesquisa são os discursos prod uzidos acerca da dinâmica sócio histórica da cidade através das maneiras de fazer e dizer (Certeau) , nesse recorte temporal, por cineastas ex pressos em filmes realizados com a bitola Super 8mm , ação denominada de superoitismo . Para tanto, apresentaremos o percurso do cinema no Brasil e no Maranhão, com ênfase para a produção fílmica superoitista como micro resistências explicitando os marcos de práticas fílmicas exercidas como micro liberdades de seus realizadores, ocupando o espaço de cineastas da cidade ; os seus embates e o cenário no qual produziram os seus filmes para, então, configurar a lógica do discurso dessa produção a partir da experiê ncia local.Submitted by Maria Aparecida (cidazen@gmail.com) on 2018-06-13T13:39:43Z No. of bitstreams: 1 Leide Ana Oliveira.pdf: 9752716 bytes, checksum: 85444959884feb1d776f435ea9dc9657 (MD5)Made available in DSpace on 2018-06-13T13:39:43Z (GMT). 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