THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, José Moysés
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Garibaldi Loureiro Parente, Andrela, da Silva Bezerra, Hanna Patricia, Oliveira Bezerra, Sérgio Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692
Resumo: The overcoming of school learning difficulties was explained by a theoretical model, developed within the scope of the theory of subjectivity, which was not developed based on research in the context of science teaching and learning. Another theoretical model was developed by Spanish constructivists to explain the overcoming of learning difficulties in science, but without taking into account the subjective dimension of learning. We need to build, through research, an extension of the subjectivity theory model, considering the subjective and the operational in overcoming learning difficulties in science. As a first step in this direction, we present, in this article, the two theoretical models mentioned and explore some of their epistemological, ontological and theoretical similarities and differences, as well as some of their implications for research.
id UFMG-11_069fefef426b50a9f244ab2dacb354c1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/29692
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIASLO SUBJETIVO Y LO OPERATIVO EN LA SUPERACIÓN DE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN CIENCIAS: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIASTHE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIASPalavras-chave: Subjetivo e operacional; Superação das dificuldades de aprendizagem; Aprendizagem de ciências.Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning.Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias.The overcoming of school learning difficulties was explained by a theoretical model, developed within the scope of the theory of subjectivity, which was not developed based on research in the context of science teaching and learning. Another theoretical model was developed by Spanish constructivists to explain the overcoming of learning difficulties in science, but without taking into account the subjective dimension of learning. We need to build, through research, an extension of the subjectivity theory model, considering the subjective and the operational in overcoming learning difficulties in science. As a first step in this direction, we present, in this article, the two theoretical models mentioned and explore some of their epistemological, ontological and theoretical similarities and differences, as well as some of their implications for research.La superación de las dificultades de aprendizaje escolar se explicó mediante un modelo teórico, desarrollado en el ámbito de la teoría de la subjetividad, que no se desarrolló a partir de la investigación en el contexto de la enseñanza y el aprendizaje en ciencias. Otro modelo teórico fue desarrollado por constructivistas españoles para explicar la superación de las dificultades de aprendizaje en las ciencias, pero sin tener en cuenta la dimensión subjetiva del aprendizaje. Necesitamos construir, a través de la investigación, una extensión del modelo de la teoría de la subjetividad, considerando lo subjetivo y lo operacional en la superación de las dificultades de aprendizaje en ciencias. Como primer paso en esta dirección, presentamos, en este artículo, los dos modelos teóricos mencionados y exploramos algunas de sus similitudes y diferencias epistemológicas, ontológicas y teóricas, así como algunas de sus implicaciones para la investigación. Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias.A superação das dificuldades de aprendizagem escolar foi explicada por um modelo teórico, desenvolvido no âmbito da teoria da subjetividade de Fernando González Rey, que não foi elaborado com base em pesquisas no contexto do ensino e aprendizagem em ciências. Outro modelo teórico foi elaborado pelos construtivistas espanhóis Juan Ignácio Pozo e Miguel Ángel Gómez Crespo para explicar a superação das dificuldades de aprendizagem em ciências, porém sem levar em conta a dimensão subjetiva da aprendizagem. No presente artigo, apresentamos os dois modelos teóricos. Embora não seja possível justapor os dois modelos, derivamos implicações do construtivismo para o estudo da dimensão operacional da superação das dificuldades de aprendizagem, que integrado à dimensão subjetiva, irá compor o nosso modelo teórico inicial. Objetivamos construir, por meio de pesquisas, uma extensão do modelo da teoria da subjetividade.CECIMIG-FaE-UFMG2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2969210.1590/1983-21172022240101Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692/29892https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692/29893Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, José MoysésGaribaldi Loureiro Parente, Andrelada Silva Bezerra, Hanna PatriciaOliveira Bezerra, Sérgio Henrique2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/29692Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
LO SUBJETIVO Y LO OPERATIVO EN LA SUPERACIÓN DE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN CIENCIAS: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
title THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
spellingShingle THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
Alves, José Moysés
Palavras-chave: Subjetivo e operacional; Superação das dificuldades de aprendizagem; Aprendizagem de ciências.
Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning.
Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias.
title_short THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
title_full THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
title_fullStr THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
title_full_unstemmed THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
title_sort THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
author Alves, José Moysés
author_facet Alves, José Moysés
Garibaldi Loureiro Parente, Andrela
da Silva Bezerra, Hanna Patricia
Oliveira Bezerra, Sérgio Henrique
author_role author
author2 Garibaldi Loureiro Parente, Andrela
da Silva Bezerra, Hanna Patricia
Oliveira Bezerra, Sérgio Henrique
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, José Moysés
Garibaldi Loureiro Parente, Andrela
da Silva Bezerra, Hanna Patricia
Oliveira Bezerra, Sérgio Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Palavras-chave: Subjetivo e operacional; Superação das dificuldades de aprendizagem; Aprendizagem de ciências.
Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning.
Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias.
topic Palavras-chave: Subjetivo e operacional; Superação das dificuldades de aprendizagem; Aprendizagem de ciências.
Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning.
Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias.
description The overcoming of school learning difficulties was explained by a theoretical model, developed within the scope of the theory of subjectivity, which was not developed based on research in the context of science teaching and learning. Another theoretical model was developed by Spanish constructivists to explain the overcoming of learning difficulties in science, but without taking into account the subjective dimension of learning. We need to build, through research, an extension of the subjectivity theory model, considering the subjective and the operational in overcoming learning difficulties in science. As a first step in this direction, we present, in this article, the two theoretical models mentioned and explore some of their epistemological, ontological and theoretical similarities and differences, as well as some of their implications for research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692
10.1590/1983-21172022240101
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240101
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692/29892
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692/29893
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711164024750080