THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692 |
Resumo: | The overcoming of school learning difficulties was explained by a theoretical model, developed within the scope of the theory of subjectivity, which was not developed based on research in the context of science teaching and learning. Another theoretical model was developed by Spanish constructivists to explain the overcoming of learning difficulties in science, but without taking into account the subjective dimension of learning. We need to build, through research, an extension of the subjectivity theory model, considering the subjective and the operational in overcoming learning difficulties in science. As a first step in this direction, we present, in this article, the two theoretical models mentioned and explore some of their epistemological, ontological and theoretical similarities and differences, as well as some of their implications for research. |
id |
UFMG-11_069fefef426b50a9f244ab2dacb354c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/29692 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIASLO SUBJETIVO Y LO OPERATIVO EN LA SUPERACIÓN DE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN CIENCIAS: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIASTHE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIASPalavras-chave: Subjetivo e operacional; Superação das dificuldades de aprendizagem; Aprendizagem de ciências.Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning.Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias.The overcoming of school learning difficulties was explained by a theoretical model, developed within the scope of the theory of subjectivity, which was not developed based on research in the context of science teaching and learning. Another theoretical model was developed by Spanish constructivists to explain the overcoming of learning difficulties in science, but without taking into account the subjective dimension of learning. We need to build, through research, an extension of the subjectivity theory model, considering the subjective and the operational in overcoming learning difficulties in science. As a first step in this direction, we present, in this article, the two theoretical models mentioned and explore some of their epistemological, ontological and theoretical similarities and differences, as well as some of their implications for research.La superación de las dificultades de aprendizaje escolar se explicó mediante un modelo teórico, desarrollado en el ámbito de la teoría de la subjetividad, que no se desarrolló a partir de la investigación en el contexto de la enseñanza y el aprendizaje en ciencias. Otro modelo teórico fue desarrollado por constructivistas españoles para explicar la superación de las dificultades de aprendizaje en las ciencias, pero sin tener en cuenta la dimensión subjetiva del aprendizaje. Necesitamos construir, a través de la investigación, una extensión del modelo de la teoría de la subjetividad, considerando lo subjetivo y lo operacional en la superación de las dificultades de aprendizaje en ciencias. Como primer paso en esta dirección, presentamos, en este artículo, los dos modelos teóricos mencionados y exploramos algunas de sus similitudes y diferencias epistemológicas, ontológicas y teóricas, así como algunas de sus implicaciones para la investigación. Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias.A superação das dificuldades de aprendizagem escolar foi explicada por um modelo teórico, desenvolvido no âmbito da teoria da subjetividade de Fernando González Rey, que não foi elaborado com base em pesquisas no contexto do ensino e aprendizagem em ciências. Outro modelo teórico foi elaborado pelos construtivistas espanhóis Juan Ignácio Pozo e Miguel Ángel Gómez Crespo para explicar a superação das dificuldades de aprendizagem em ciências, porém sem levar em conta a dimensão subjetiva da aprendizagem. No presente artigo, apresentamos os dois modelos teóricos. Embora não seja possível justapor os dois modelos, derivamos implicações do construtivismo para o estudo da dimensão operacional da superação das dificuldades de aprendizagem, que integrado à dimensão subjetiva, irá compor o nosso modelo teórico inicial. Objetivamos construir, por meio de pesquisas, uma extensão do modelo da teoria da subjetividade.CECIMIG-FaE-UFMG2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2969210.1590/1983-21172022240101Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692/29892https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692/29893Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, José MoysésGaribaldi Loureiro Parente, Andrelada Silva Bezerra, Hanna PatriciaOliveira Bezerra, Sérgio Henrique2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/29692Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS LO SUBJETIVO Y LO OPERATIVO EN LA SUPERACIÓN DE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN CIENCIAS: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS |
title |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS |
spellingShingle |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS Alves, José Moysés Palavras-chave: Subjetivo e operacional; Superação das dificuldades de aprendizagem; Aprendizagem de ciências. Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning. Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias. |
title_short |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS |
title_full |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS |
title_fullStr |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS |
title_full_unstemmed |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS |
title_sort |
THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE: O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS |
author |
Alves, José Moysés |
author_facet |
Alves, José Moysés Garibaldi Loureiro Parente, Andrela da Silva Bezerra, Hanna Patricia Oliveira Bezerra, Sérgio Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Garibaldi Loureiro Parente, Andrela da Silva Bezerra, Hanna Patricia Oliveira Bezerra, Sérgio Henrique |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, José Moysés Garibaldi Loureiro Parente, Andrela da Silva Bezerra, Hanna Patricia Oliveira Bezerra, Sérgio Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Palavras-chave: Subjetivo e operacional; Superação das dificuldades de aprendizagem; Aprendizagem de ciências. Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning. Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias. |
topic |
Palavras-chave: Subjetivo e operacional; Superação das dificuldades de aprendizagem; Aprendizagem de ciências. Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning. Palabras clave: Subjetivo y operacional; Superar las dificultades de aprendizaje; Aprendizaje de ciencias. |
description |
The overcoming of school learning difficulties was explained by a theoretical model, developed within the scope of the theory of subjectivity, which was not developed based on research in the context of science teaching and learning. Another theoretical model was developed by Spanish constructivists to explain the overcoming of learning difficulties in science, but without taking into account the subjective dimension of learning. We need to build, through research, an extension of the subjectivity theory model, considering the subjective and the operational in overcoming learning difficulties in science. As a first step in this direction, we present, in this article, the two theoretical models mentioned and explore some of their epistemological, ontological and theoretical similarities and differences, as well as some of their implications for research. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692 10.1590/1983-21172022240101 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692/29892 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/29692/29893 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711164024750080 |