PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967 |
Resumo: | The present work is part of a master's research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students' conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview and, based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism and Historical-Critical Pedagogy, the analysis of the interviews, in this study, allowed the identification of the contradictions present in the students' thoughts regarding to theories: approach, distance and doubts about the pedagogical references and their worldviews. Such contradictions enable catharsis that changes the undergraduate students' worldview and their positions in relation to reality. |
id |
UFMG-11_34a2a1542197e2bf648a1c212893ac6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/33967 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA Pedagogia Histórico-CríticaMaterialismo Histórico DialéticoCatarseHistorical-Critical PedagogyHistorical-Dialectical MaterialismCatharsisPedagogía histórico-críticaMaterialismo histórico-dialécticoCatarsisThe present work is part of a master's research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students' conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview and, based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism and Historical-Critical Pedagogy, the analysis of the interviews, in this study, allowed the identification of the contradictions present in the students' thoughts regarding to theories: approach, distance and doubts about the pedagogical references and their worldviews. Such contradictions enable catharsis that changes the undergraduate students' worldview and their positions in relation to reality.El presente trabajo es parte de una investigación de maestría y tiene como objetivo identificar y analizar las relaciones contradictorias presentes en las concepciones de los estudiantes universitários con respecto a las teorías pedagógicas. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario y entrevista y, desde el marco teórico-metodológico del Materialismo Histórico Dialéctico y la Pedagogía Histórico-Crítica, el análisis de las entrevistas permitió identificar las contradicciones presentes en el pensamiento de los estudiantes en relación a las teorías: aproximación, distanciamiento y dudas sobre los referentes pedagógicos y sus concepciones del mundo. Tales contradicciones posibilitan catarsis que modifican la cosmovisión de los estudiantes y sus posiciones en relación con la realidad.O presente trabalho é parte de uma pesquisa de mestrado e tem por objetivo identificar e analisar as articulações e contradições presentes nas concepções dos licenciandos frente às teorias pedagógicas. Os dados foram coletados por meio de questionário e entrevista e analisados a partir do referencial teórico-metodológico do Materialismo Histórico Dialético, da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. A análise das entrevistas foi realizada por meio das categorias de consciência (irrefletida e refletida/filosófica), catarse e concepção de mundo. Foi possível identificar o nível de consciência dos estudantes frente às teorias pedagógicas e como as catarses - fundamentais ao desenvolvimento do pensamento teórico - podem formar e transformar a concepção de mundo dos estudantes em relação ao trabalho docente. The present work is part of a master's research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students' conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism, Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. The analysis of the interviews were made through these cathegories: consciousness (irreflected and reflected/phylosophycal), catharsis and worldview. It was possible to identify the students' consciousness about the pedagogical theories and how the catharsis – essentials to theorical thinking’s development – can form and transform the students’ worldview about the teacher’s work.CECIMIG-FaE-UFMG2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3396710.1590/1983-21172021240103Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967/29894Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPressato, DaianyCampos, Luciana Maria Lunardi2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33967Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
spellingShingle |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA Pressato, Daiany Pedagogia Histórico-Crítica Materialismo Histórico Dialético Catarse Historical-Critical Pedagogy Historical-Dialectical Materialism Catharsis Pedagogía histórico-crítica Materialismo histórico-dialéctico Catarsis |
title_short |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title_full |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title_fullStr |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title_sort |
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
author |
Pressato, Daiany |
author_facet |
Pressato, Daiany Campos, Luciana Maria Lunardi |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Luciana Maria Lunardi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pressato, Daiany Campos, Luciana Maria Lunardi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Histórico-Crítica Materialismo Histórico Dialético Catarse Historical-Critical Pedagogy Historical-Dialectical Materialism Catharsis Pedagogía histórico-crítica Materialismo histórico-dialéctico Catarsis |
topic |
Pedagogia Histórico-Crítica Materialismo Histórico Dialético Catarse Historical-Critical Pedagogy Historical-Dialectical Materialism Catharsis Pedagogía histórico-crítica Materialismo histórico-dialéctico Catarsis |
description |
The present work is part of a master's research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students' conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview and, based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism and Historical-Critical Pedagogy, the analysis of the interviews, in this study, allowed the identification of the contradictions present in the students' thoughts regarding to theories: approach, distance and doubts about the pedagogical references and their worldviews. Such contradictions enable catharsis that changes the undergraduate students' worldview and their positions in relation to reality. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967 10.1590/1983-21172021240103 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172021240103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967/29894 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711164517580800 |