PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pressato, Daiany
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Campos, Luciana Maria Lunardi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967
Resumo: The present work is part of a master's research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students' conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview and, based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism and Historical-Critical Pedagogy, the analysis of the interviews, in this study, allowed the identification of the contradictions present in the students' thoughts regarding to theories: approach, distance and doubts about the pedagogical references and their worldviews. Such contradictions enable catharsis that changes the undergraduate students' worldview and their positions in relation to reality.
id UFMG-11_34a2a1542197e2bf648a1c212893ac6a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/33967
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA Pedagogia Histórico-CríticaMaterialismo Histórico DialéticoCatarseHistorical-Critical PedagogyHistorical-Dialectical MaterialismCatharsisPedagogía histórico-críticaMaterialismo histórico-dialécticoCatarsisThe present work is part of a master's research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students' conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview and, based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism and Historical-Critical Pedagogy, the analysis of the interviews, in this study, allowed the identification of the contradictions present in the students' thoughts regarding to theories: approach, distance and doubts about the pedagogical references and their worldviews. Such contradictions enable catharsis that changes the undergraduate students' worldview and their positions in relation to reality.El presente trabajo es parte de una investigación de maestría y tiene como objetivo identificar y analizar las relaciones contradictorias presentes en las concepciones de los estudiantes universitários con respecto a las teorías pedagógicas. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario y entrevista y, desde el marco teórico-metodológico del Materialismo Histórico Dialéctico y la Pedagogía Histórico-Crítica, el análisis de las entrevistas permitió identificar las contradicciones presentes en el pensamiento de los estudiantes en relación a las teorías: aproximación, distanciamiento y dudas sobre los referentes pedagógicos y sus concepciones del mundo. Tales contradicciones posibilitan catarsis que modifican la cosmovisión de los estudiantes y sus posiciones en relación con la realidad.O presente trabalho é parte de uma pesquisa de mestrado e tem por objetivo identificar e analisar as articulações e contradições presentes nas concepções dos licenciandos frente às teorias pedagógicas. Os dados foram coletados por meio de questionário e entrevista e analisados a partir do referencial teórico-metodológico do Materialismo Histórico Dialético, da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. A análise das entrevistas foi realizada por meio das categorias de consciência (irrefletida e refletida/filosófica), catarse e concepção de mundo. Foi possível identificar o nível de consciência dos estudantes frente às teorias pedagógicas e como as catarses - fundamentais ao desenvolvimento do pensamento teórico - podem formar e transformar a concepção de mundo dos estudantes em relação ao trabalho docente. The present work is part of a master's research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students' conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism, Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. The analysis of the interviews were made through these cathegories: consciousness (irreflected and reflected/phylosophycal), catharsis and worldview. It was possible to identify the students' consciousness about the pedagogical theories and how the catharsis – essentials to theorical thinking’s development – can form and transform the students’ worldview about the teacher’s work.CECIMIG-FaE-UFMG2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3396710.1590/1983-21172021240103Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967/29894Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPressato, DaianyCampos, Luciana Maria Lunardi2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33967Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
spellingShingle PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
Pressato, Daiany
Pedagogia Histórico-Crítica
Materialismo Histórico Dialético
Catarse
Historical-Critical Pedagogy
Historical-Dialectical Materialism
Catharsis
Pedagogía histórico-crítica
Materialismo histórico-dialéctico
Catarsis
title_short PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title_full PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title_fullStr PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title_sort PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’: AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
author Pressato, Daiany
author_facet Pressato, Daiany
Campos, Luciana Maria Lunardi
author_role author
author2 Campos, Luciana Maria Lunardi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pressato, Daiany
Campos, Luciana Maria Lunardi
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia Histórico-Crítica
Materialismo Histórico Dialético
Catarse
Historical-Critical Pedagogy
Historical-Dialectical Materialism
Catharsis
Pedagogía histórico-crítica
Materialismo histórico-dialéctico
Catarsis
topic Pedagogia Histórico-Crítica
Materialismo Histórico Dialético
Catarse
Historical-Critical Pedagogy
Historical-Dialectical Materialism
Catharsis
Pedagogía histórico-crítica
Materialismo histórico-dialéctico
Catarsis
description The present work is part of a master's research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students' conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview and, based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism and Historical-Critical Pedagogy, the analysis of the interviews, in this study, allowed the identification of the contradictions present in the students' thoughts regarding to theories: approach, distance and doubts about the pedagogical references and their worldviews. Such contradictions enable catharsis that changes the undergraduate students' worldview and their positions in relation to reality.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967
10.1590/1983-21172021240103
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021240103
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33967/29894
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711164517580800