AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021240103 http://hdl.handle.net/11449/218246 |
Resumo: | The present work is part of a master’s research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students’ conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism, Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. The analysis of the interviews were made through these categories: consciousness (unreflected and reflected/phylosophycal), catharsis and worldview. It was possible to identify the students’ consciousness about the pedagogical theories and how the catharsis - essential to theorical thinking’s development - can form and transform the students’ worldview about the teacher’s work. |
id |
UNSP_c87823114ef30a9772db0ef9cac557bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/218246 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIAPEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’Las teorías pedagógicas y las concepciones del mundo de los estudiantes de grado en Ciencias e BiologíaHistorical-Critical PedagogyHistorical-Dialectical MaterialismCatharsisPedagogia Histórico-CríticaMaterialismo Histórico DialéticoCatarseThe present work is part of a master’s research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students’ conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism, Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. The analysis of the interviews were made through these categories: consciousness (unreflected and reflected/phylosophycal), catharsis and worldview. It was possible to identify the students’ consciousness about the pedagogical theories and how the catharsis - essential to theorical thinking’s development - can form and transform the students’ worldview about the teacher’s work.El presente trabajo es parte de una investigación de maestría y tiene como objetivo identificar y analizar las articulaciones y contradicciones presentes en las concepciones de los estudiantes universitarios com respecto a las teorías pedagógicas. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario y entrevista desde el marco teórico-metodológico del Materialismo Histórico Dialéctico, de la Pedagogía Histórico-Crítica y de la Psicología Histórico-Cultural. El análisis de las entrevistas fue realizada mediante las categorías de consciencia (irrefletida e refletida/filosofica), catarsis e concepción del mundo. Fue possible identificar el nivel de consciencia de los estudiantes adelante de las teorías pedagógicas e como las catarsis - fundamentales en lo desenvolvimiento del piensamiento teorico - puedem formar y transformar la concepción del mundo de los estudiantes em relación ao trabajo del profesor.O presente trabalho é parte de uma pesquisa de mestrado e tem por objetivo identificar e analisar as articulações e contradições presentes nas concepções dos licenciandos frente às teorias pedagógicas. Os dados foram coletados por meio de questionário e entrevista e analisados a partir do referencial teórico-metodológico do Materialismo Histórico Dialético, da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. A análise das entrevistas foi realizada por meio das categorias de consciência (irrefletida e refletida/filosófica), catarse e concepção de mundo. Foi possível identificar o nível de consciência dos estudantes frente às teorias pedagógicas e como as catarses - fundamentais ao desenvolvimento do pensamento teórico - podem formar e transformar a concepção de mundo dos estudantes em relação ao trabalho docente.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Pressato, Daiany [UNESP]Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]2022-04-28T16:56:27Z2022-04-28T16:56:27Z2022-02-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021240103Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21824610.1590/1983-21172021240103S1983-21172022000100302S1983-21172022000100302.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-17T06:06:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218246Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:10:30.778219Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’ Las teorías pedagógicas y las concepciones del mundo de los estudiantes de grado en Ciencias e Biología |
title |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
spellingShingle |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA Pressato, Daiany [UNESP] Historical-Critical Pedagogy Historical-Dialectical Materialism Catharsis Pedagogia Histórico-Crítica Materialismo Histórico Dialético Catarse |
title_short |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title_full |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title_fullStr |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title_full_unstemmed |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
title_sort |
AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA |
author |
Pressato, Daiany [UNESP] |
author_facet |
Pressato, Daiany [UNESP] Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pressato, Daiany [UNESP] Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical-Critical Pedagogy Historical-Dialectical Materialism Catharsis Pedagogia Histórico-Crítica Materialismo Histórico Dialético Catarse |
topic |
Historical-Critical Pedagogy Historical-Dialectical Materialism Catharsis Pedagogia Histórico-Crítica Materialismo Histórico Dialético Catarse |
description |
The present work is part of a master’s research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students’ conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism, Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. The analysis of the interviews were made through these categories: consciousness (unreflected and reflected/phylosophycal), catharsis and worldview. It was possible to identify the students’ consciousness about the pedagogical theories and how the catharsis - essential to theorical thinking’s development - can form and transform the students’ worldview about the teacher’s work. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-28T16:56:27Z 2022-04-28T16:56:27Z 2022-02-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021240103 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022. 1983-2117 http://hdl.handle.net/11449/218246 10.1590/1983-21172021240103 S1983-21172022000100302 S1983-21172022000100302.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021240103 http://hdl.handle.net/11449/218246 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022. 1983-2117 10.1590/1983-21172021240103 S1983-21172022000100302 S1983-21172022000100302.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128473637584896 |