AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pressato, Daiany [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021240103
http://hdl.handle.net/11449/218246
Resumo: The present work is part of a master’s research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students’ conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism, Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. The analysis of the interviews were made through these categories: consciousness (unreflected and reflected/phylosophycal), catharsis and worldview. It was possible to identify the students’ consciousness about the pedagogical theories and how the catharsis - essential to theorical thinking’s development - can form and transform the students’ worldview about the teacher’s work.
id UNSP_c87823114ef30a9772db0ef9cac557bb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/218246
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIAPEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’Las teorías pedagógicas y las concepciones del mundo de los estudiantes de grado en Ciencias e BiologíaHistorical-Critical PedagogyHistorical-Dialectical MaterialismCatharsisPedagogia Histórico-CríticaMaterialismo Histórico DialéticoCatarseThe present work is part of a master’s research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students’ conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism, Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. The analysis of the interviews were made through these categories: consciousness (unreflected and reflected/phylosophycal), catharsis and worldview. It was possible to identify the students’ consciousness about the pedagogical theories and how the catharsis - essential to theorical thinking’s development - can form and transform the students’ worldview about the teacher’s work.El presente trabajo es parte de una investigación de maestría y tiene como objetivo identificar y analizar las articulaciones y contradicciones presentes en las concepciones de los estudiantes universitarios com respecto a las teorías pedagógicas. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario y entrevista desde el marco teórico-metodológico del Materialismo Histórico Dialéctico, de la Pedagogía Histórico-Crítica y de la Psicología Histórico-Cultural. El análisis de las entrevistas fue realizada mediante las categorías de consciencia (irrefletida e refletida/filosofica), catarsis e concepción del mundo. Fue possible identificar el nivel de consciencia de los estudiantes adelante de las teorías pedagógicas e como las catarsis - fundamentales en lo desenvolvimiento del piensamiento teorico - puedem formar y transformar la concepción del mundo de los estudiantes em relación ao trabajo del profesor.O presente trabalho é parte de uma pesquisa de mestrado e tem por objetivo identificar e analisar as articulações e contradições presentes nas concepções dos licenciandos frente às teorias pedagógicas. Os dados foram coletados por meio de questionário e entrevista e analisados a partir do referencial teórico-metodológico do Materialismo Histórico Dialético, da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. A análise das entrevistas foi realizada por meio das categorias de consciência (irrefletida e refletida/filosófica), catarse e concepção de mundo. Foi possível identificar o nível de consciência dos estudantes frente às teorias pedagógicas e como as catarses - fundamentais ao desenvolvimento do pensamento teórico - podem formar e transformar a concepção de mundo dos estudantes em relação ao trabalho docente.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Pressato, Daiany [UNESP]Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]2022-04-28T16:56:27Z2022-04-28T16:56:27Z2022-02-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021240103Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21824610.1590/1983-21172021240103S1983-21172022000100302S1983-21172022000100302.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-17T06:06:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218246Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:10:30.778219Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
PEDAGOGICAL THEORIES AND UNDERGRADUATED STUDENTS IN SCIENCE AND BIOLOGY WORLDVIEWS’
Las teorías pedagógicas y las concepciones del mundo de los estudiantes de grado en Ciencias e Biología
title AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
spellingShingle AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
Pressato, Daiany [UNESP]
Historical-Critical Pedagogy
Historical-Dialectical Materialism
Catharsis
Pedagogia Histórico-Crítica
Materialismo Histórico Dialético
Catarse
title_short AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title_full AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title_fullStr AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title_full_unstemmed AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
title_sort AS TEORIAS PEDAGÓGICAS E AS CONCEPÇÕES DE MUNDO DOS LICENCIANDOS EM CIÊNCIAS E BIOLOGIA
author Pressato, Daiany [UNESP]
author_facet Pressato, Daiany [UNESP]
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
author_role author
author2 Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pressato, Daiany [UNESP]
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historical-Critical Pedagogy
Historical-Dialectical Materialism
Catharsis
Pedagogia Histórico-Crítica
Materialismo Histórico Dialético
Catarse
topic Historical-Critical Pedagogy
Historical-Dialectical Materialism
Catharsis
Pedagogia Histórico-Crítica
Materialismo Histórico Dialético
Catarse
description The present work is part of a master’s research and aims to identify and analyze the contradictory relationships present in the undergraduate students’ conceptions regarding pedagogical theories. Data were collected through a questionnaire and interview based on the theoretical-methodological framework of Historical Dialectical Materialism, Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology. The analysis of the interviews were made through these categories: consciousness (unreflected and reflected/phylosophycal), catharsis and worldview. It was possible to identify the students’ consciousness about the pedagogical theories and how the catharsis - essential to theorical thinking’s development - can form and transform the students’ worldview about the teacher’s work.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-28T16:56:27Z
2022-04-28T16:56:27Z
2022-02-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021240103
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022.
1983-2117
http://hdl.handle.net/11449/218246
10.1590/1983-21172021240103
S1983-21172022000100302
S1983-21172022000100302.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021240103
http://hdl.handle.net/11449/218246
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022.
1983-2117
10.1590/1983-21172021240103
S1983-21172022000100302
S1983-21172022000100302.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128473637584896