INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33287 |
Resumo: | This paper introduces a bibliographical study that aims to broaden the understanding of inquiry-based approaches published by national magazines about teacher education in Natural Sciences (Chemistry, Physics and Biology) and Mathematics. The study included 13 Brazilian magazines, which are available online and classified as A1 and A2 by Qualis Capes. We found 35 papers and analyzed them in the light of the principles of the Discursive Analysis of Texts. Data analysis led to three categories: I) Investigation in school as a space of teacher education; II) Conceptions of teaching permeating teachers’ investigation practices; and III) Professional practice in teacher-researcher education. Results showed the emergence of a coalescent argument regarding to the fact that insertion of investigation practices in class is associated with teachers’ different conceptions of teaching. O artigo apresenta um estudo bibliográfico com o objetivo de ampliar as compreensões acerca das abordagens investigativas comunicadas em periódicos nacionais sobre/na formação de professores de Ciências da Natureza (Química, Física e Biologia) e Matemática. O estudo contemplou 13 periódicos brasileiros, disponíveis on-line e de classificação A1 e A2 em termos de Qualis Capes. Registra 35 artigos, que foram analisados seguindo os princípios da Análise Textual Discursiva (ATD). Na análise das informações emergiram três categorias finais: I) Investigação na escola como espaço da formação de professores; II) As concepções de ensino perpassam as práticas de investigação dos professores; III) A Prática profissional na formação do professor pesquisador. Compreendemos com a análise, a emergência de um argumento aglutinador de que a inserção de práticas investigativas em sala de aula perpassa pelas distintas concepções de ensino dos professores. |
id |
UFMG-11_3ae4a633ceb00853c8acfb022eec9654 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/33287 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASILTeacher education; Inquiry-based approaches; Bibliographical study; Discursive Analysis of Texts.This paper introduces a bibliographical study that aims to broaden the understanding of inquiry-based approaches published by national magazines about teacher education in Natural Sciences (Chemistry, Physics and Biology) and Mathematics. The study included 13 Brazilian magazines, which are available online and classified as A1 and A2 by Qualis Capes. We found 35 papers and analyzed them in the light of the principles of the Discursive Analysis of Texts. Data analysis led to three categories: I) Investigation in school as a space of teacher education; II) Conceptions of teaching permeating teachers’ investigation practices; and III) Professional practice in teacher-researcher education. Results showed the emergence of a coalescent argument regarding to the fact that insertion of investigation practices in class is associated with teachers’ different conceptions of teaching. O artigo apresenta um estudo bibliográfico com o objetivo de ampliar as compreensões acerca das abordagens investigativas comunicadas em periódicos nacionais sobre/na formação de professores de Ciências da Natureza (Química, Física e Biologia) e Matemática. O estudo contemplou 13 periódicos brasileiros, disponíveis on-line e de classificação A1 e A2 em termos de Qualis Capes. Registra 35 artigos, que foram analisados seguindo os princípios da Análise Textual Discursiva (ATD). Na análise das informações emergiram três categorias finais: I) Investigação na escola como espaço da formação de professores; II) As concepções de ensino perpassam as práticas de investigação dos professores; III) A Prática profissional na formação do professor pesquisador. Compreendemos com a análise, a emergência de um argumento aglutinador de que a inserção de práticas investigativas em sala de aula perpassa pelas distintas concepções de ensino dos professores.CECIMIG-FaE-UFMG2021-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3328710.1590/1983-21172018200103Ensaio Research in Science Education; Vol. 20 (2018)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 20 (2018)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 20 (2018)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33287/26943Copyright (c) 2018 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuidoti, Charles dos SantosHeckler, Valmir2021-05-04T22:53:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33287Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-04T22:53:13Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL |
title |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL |
spellingShingle |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL Guidoti, Charles dos Santos Teacher education; Inquiry-based approaches; Bibliographical study; Discursive Analysis of Texts. |
title_short |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL |
title_full |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL |
title_fullStr |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL |
title_full_unstemmed |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL |
title_sort |
INQUIRY-BASED APPROACHES IN SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: AN ANALYSIS OF STUDIES PUBLISHED IN BRAZIL: ABORDAGENS INVESTIGATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: INTERLOCUÇÕES COM ESTUDOS PUBLICADOS NO BRASIL |
author |
Guidoti, Charles dos Santos |
author_facet |
Guidoti, Charles dos Santos Heckler, Valmir |
author_role |
author |
author2 |
Heckler, Valmir |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guidoti, Charles dos Santos Heckler, Valmir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher education; Inquiry-based approaches; Bibliographical study; Discursive Analysis of Texts. |
topic |
Teacher education; Inquiry-based approaches; Bibliographical study; Discursive Analysis of Texts. |
description |
This paper introduces a bibliographical study that aims to broaden the understanding of inquiry-based approaches published by national magazines about teacher education in Natural Sciences (Chemistry, Physics and Biology) and Mathematics. The study included 13 Brazilian magazines, which are available online and classified as A1 and A2 by Qualis Capes. We found 35 papers and analyzed them in the light of the principles of the Discursive Analysis of Texts. Data analysis led to three categories: I) Investigation in school as a space of teacher education; II) Conceptions of teaching permeating teachers’ investigation practices; and III) Professional practice in teacher-researcher education. Results showed the emergence of a coalescent argument regarding to the fact that insertion of investigation practices in class is associated with teachers’ different conceptions of teaching. O artigo apresenta um estudo bibliográfico com o objetivo de ampliar as compreensões acerca das abordagens investigativas comunicadas em periódicos nacionais sobre/na formação de professores de Ciências da Natureza (Química, Física e Biologia) e Matemática. O estudo contemplou 13 periódicos brasileiros, disponíveis on-line e de classificação A1 e A2 em termos de Qualis Capes. Registra 35 artigos, que foram analisados seguindo os princípios da Análise Textual Discursiva (ATD). Na análise das informações emergiram três categorias finais: I) Investigação na escola como espaço da formação de professores; II) As concepções de ensino perpassam as práticas de investigação dos professores; III) A Prática profissional na formação do professor pesquisador. Compreendemos com a análise, a emergência de um argumento aglutinador de que a inserção de práticas investigativas em sala de aula perpassa pelas distintas concepções de ensino dos professores. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33287 10.1590/1983-21172018200103 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33287 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172018200103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33287/26943 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 20 (2018) Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 20 (2018) Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 20 (2018) 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711164039430144 |