Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568 |
Resumo: | Our research validated an instrument to evaluate the engagement of students in an introductory, remote and emergency Physics course, carried out during the COVID-19 pandemic, in a high school that offers professional education. We present the pedagogical challenges faced by physics teachers and justify their choice to evaluate the engagement of their students. Our data emerged from a questionnaire composed of 27 closed-ended questions and one open-ended question. The students answered this questionnaire after the end of the first module of the course. We validated this questionnaire and we identified three dimensions of engagement: cognitive-behavioral, emotional and social. Our data show that there was engagement, predominantly, in the cognitive-behavioral dimension and emotional dimension. |
id |
UFMG-11_4fa51455a1d420baf6503cc7e7f3aa7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/26568 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICAParticipación de los estudiantes en un curso de emergencia e remoto de Física: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICASTUDENT ENGAGEMENT IN A REMOTE AND EMERGENCY PHYSICS COURSE: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICAEngajamentoEnsino Remoto Emergencialcovid-19Ensino de CiênciasEngagement; Remote Education and COVID-19; Science teachingParticipación de los estudiantes; Educación Remota y COVID-19; Enseñanza de las ciencias.Our research validated an instrument to evaluate the engagement of students in an introductory, remote and emergency Physics course, carried out during the COVID-19 pandemic, in a high school that offers professional education. We present the pedagogical challenges faced by physics teachers and justify their choice to evaluate the engagement of their students. Our data emerged from a questionnaire composed of 27 closed-ended questions and one open-ended question. The students answered this questionnaire after the end of the first module of the course. We validated this questionnaire and we identified three dimensions of engagement: cognitive-behavioral, emotional and social. Our data show that there was engagement, predominantly, in the cognitive-behavioral dimension and emotional dimension.Nuestra investigación validó un instrumento para evaluar la participación de los estudiantes en un curso introductorio, remoto y de emergencia de Física, realizado durante la pandemia COVID-19, en una escuela secundaria que ofrece educación profesional. Presentamos los desafíos pedagógicos que enfrentan los profesores de física y justificamos su elección para evaluar el compromiso de sus estudiantes. Nuestros datos surgieron de un cuestionario compuesto por 27 preguntas cerradas y una pregunta abierta. Los estudiantes respondieron este cuestionario una vez finalizado el primer módulo del curso. Validamos este cuestionario e identificamos tres dimensiones de lo envolvimiento de los estudiantes: cognitivo-conductual, emocional y social. Nuestros datos muestran que los estudiantes se involucraron, predominantemente, en la dimensión cognitivo-conductual y la dimensión emocional.Neste trabalho, mostramos evidências de engajamento de estudantes que participaram de um curso introdutório, remoto e emergencial de Física. O curso foi realizado durante a pandemia da COVID-19, em uma escola que oferece ensino técnico integrado e profissionalizante de nível médio. Apresentamos os desafios pedagógicos enfrentados pelos professores de Física e justificamos a escolha desses sujeitos por avaliar o engajamento de seus estudantes. Os dados da pesquisa emergiram de um questionário que foi respondido pelos estudantes após o término do primeiro módulo do curso. A utilização do questionário nos permitiu identificar três dimensões do engajamento: cognitivo-comportamental, emocional e social. Nossos dados mostram que houve engajamento das/dos estudantes, predominantemente, nas dimensões cognitivo-comportamental e emocional. En este artículo mostramos evidencia del compromiso de los estudiantes que participaron en un curso introductorio, remoto y de emergencia de Física, realizado durante la pandemia COVID-19, en una escuela secundaria que ofrece educación profesional. Presentamos los desafíos pedagógicos que enfrentan los profesores de física y justificamos su elección para evaluar el compromiso de sus estudiantes. Los datos de la investigación surgieron de un cuestionario que fue respondido por los estudiantes una vez finalizado el primer módulo del curso. Identificamos tres dimensiones de lo envolvimiento de los estudiantes: cognitivo-conductual, emocional y social. Nuestros datos muestran que los estudiantes se involucraron, predominantemente, en la dimensión cognitivo-conductual y la dimensión emocional.CECIMIG-FaE-UFMG2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2656810.1590/1983-21172021230117Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568/28176https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568/28177Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Helder de Figueiredo eTalim, Sérgio Luiz Salema, Cecília Siman Camilo, Vinícius Reis 2022-03-25T13:43:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26568Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:16Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA Participación de los estudiantes en un curso de emergencia e remoto de Física: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA STUDENT ENGAGEMENT IN A REMOTE AND EMERGENCY PHYSICS COURSE: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA |
title |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA |
spellingShingle |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA Paula, Helder de Figueiredo e Engajamento Ensino Remoto Emergencial covid-19 Ensino de Ciências Engagement; Remote Education and COVID-19; Science teaching Participación de los estudiantes; Educación Remota y COVID-19; Enseñanza de las ciencias. |
title_short |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA |
title_full |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA |
title_fullStr |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA |
title_full_unstemmed |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA |
title_sort |
Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA |
author |
Paula, Helder de Figueiredo e |
author_facet |
Paula, Helder de Figueiredo e Talim, Sérgio Luiz Salema, Cecília Siman Camilo, Vinícius Reis |
author_role |
author |
author2 |
Talim, Sérgio Luiz Salema, Cecília Siman Camilo, Vinícius Reis |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paula, Helder de Figueiredo e Talim, Sérgio Luiz Salema, Cecília Siman Camilo, Vinícius Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Engajamento Ensino Remoto Emergencial covid-19 Ensino de Ciências Engagement; Remote Education and COVID-19; Science teaching Participación de los estudiantes; Educación Remota y COVID-19; Enseñanza de las ciencias. |
topic |
Engajamento Ensino Remoto Emergencial covid-19 Ensino de Ciências Engagement; Remote Education and COVID-19; Science teaching Participación de los estudiantes; Educación Remota y COVID-19; Enseñanza de las ciencias. |
description |
Our research validated an instrument to evaluate the engagement of students in an introductory, remote and emergency Physics course, carried out during the COVID-19 pandemic, in a high school that offers professional education. We present the pedagogical challenges faced by physics teachers and justify their choice to evaluate the engagement of their students. Our data emerged from a questionnaire composed of 27 closed-ended questions and one open-ended question. The students answered this questionnaire after the end of the first module of the course. We validated this questionnaire and we identified three dimensions of engagement: cognitive-behavioral, emotional and social. Our data show that there was engagement, predominantly, in the cognitive-behavioral dimension and emotional dimension. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568 10.1590/1983-21172021230117 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172021230117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568/28176 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568/28177 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711164015312896 |