Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Helder de Figueiredo e
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Talim, Sérgio Luiz, Salema, Cecília Siman, Camilo, Vinícius Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568
Resumo: Our research validated an instrument to evaluate the engagement of students in an introductory, remote and emergency Physics course, carried out during the COVID-19 pandemic, in a high school that offers professional education. We present the pedagogical challenges faced by physics teachers and justify their choice to evaluate the engagement of their students. Our data emerged from a questionnaire composed of 27 closed-ended questions and one open-ended question. The students answered this questionnaire after the end of the first module of the course. We validated this questionnaire and we identified three dimensions of engagement: cognitive-behavioral, emotional and social. Our data show that there was engagement, predominantly, in the cognitive-behavioral dimension and emotional dimension.
id UFMG-11_4fa51455a1d420baf6503cc7e7f3aa7a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/26568
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICAParticipación de los estudiantes en un curso de emergencia e remoto de Física: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICASTUDENT ENGAGEMENT IN A REMOTE AND EMERGENCY PHYSICS COURSE: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICAEngajamentoEnsino Remoto Emergencialcovid-19Ensino de CiênciasEngagement; Remote Education and COVID-19; Science teachingParticipación de los estudiantes; Educación Remota y COVID-19; Enseñanza de las ciencias.Our research validated an instrument to evaluate the engagement of students in an introductory, remote and emergency Physics course, carried out during the COVID-19 pandemic, in a high school that offers professional education. We present the pedagogical challenges faced by physics teachers and justify their choice to evaluate the engagement of their students. Our data emerged from a questionnaire composed of 27 closed-ended questions and one open-ended question. The students answered this questionnaire after the end of the first module of the course. We validated this questionnaire and we identified three dimensions of engagement: cognitive-behavioral, emotional and social. Our data show that there was engagement, predominantly, in the cognitive-behavioral dimension and emotional dimension.Nuestra investigación validó un instrumento para evaluar la participación de los estudiantes en un curso introductorio, remoto y de emergencia de Física, realizado durante la pandemia COVID-19, en una escuela secundaria que ofrece educación profesional. Presentamos los desafíos pedagógicos que enfrentan los profesores de física y justificamos su elección para evaluar el compromiso de sus estudiantes. Nuestros datos surgieron de un cuestionario compuesto por 27 preguntas cerradas y una pregunta abierta. Los estudiantes respondieron este cuestionario una vez finalizado el primer módulo del curso. Validamos este cuestionario e identificamos tres dimensiones de lo envolvimiento de los estudiantes: cognitivo-conductual, emocional y social. Nuestros datos muestran que los estudiantes se involucraron, predominantemente, en la dimensión cognitivo-conductual y la dimensión emocional.Neste trabalho, mostramos evidências de engajamento de estudantes que participaram de um curso introdutório, remoto e emergencial de Física. O curso foi realizado durante a pandemia da COVID-19, em uma escola que oferece ensino técnico integrado e profissionalizante de nível médio. Apresentamos os desafios pedagógicos enfrentados pelos professores de Física e justificamos a escolha desses sujeitos por avaliar o engajamento de seus estudantes. Os dados da pesquisa emergiram de um questionário que foi respondido pelos estudantes após o término do primeiro módulo do curso. A utilização do questionário nos permitiu identificar três dimensões do engajamento: cognitivo-comportamental, emocional e social. Nossos dados mostram que houve engajamento das/dos estudantes, predominantemente, nas dimensões cognitivo-comportamental e emocional. En este artículo mostramos evidencia del compromiso de los estudiantes que participaron en un curso introductorio, remoto y de emergencia de Física, realizado durante la pandemia COVID-19, en una escuela secundaria que ofrece educación profesional. Presentamos los desafíos pedagógicos que enfrentan los profesores de física y justificamos su elección para evaluar el compromiso de sus estudiantes. Los datos de la investigación surgieron de un cuestionario que fue respondido por los estudiantes una vez finalizado el primer módulo del curso. Identificamos tres dimensiones de lo envolvimiento de los estudiantes: cognitivo-conductual, emocional y social. Nuestros datos muestran que los estudiantes se involucraron, predominantemente, en la dimensión cognitivo-conductual y la dimensión emocional.CECIMIG-FaE-UFMG2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2656810.1590/1983-21172021230117Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568/28176https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568/28177Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Helder de Figueiredo eTalim, Sérgio Luiz Salema, Cecília Siman Camilo, Vinícius Reis 2022-03-25T13:43:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26568Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:16Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
Participación de los estudiantes en un curso de emergencia e remoto de Física: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
STUDENT ENGAGEMENT IN A REMOTE AND EMERGENCY PHYSICS COURSE: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
title Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
spellingShingle Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
Paula, Helder de Figueiredo e
Engajamento
Ensino Remoto Emergencial
covid-19
Ensino de Ciências
Engagement; Remote Education and COVID-19; Science teaching
Participación de los estudiantes; Educación Remota y COVID-19; Enseñanza de las ciencias.
title_short Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
title_full Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
title_fullStr Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
title_full_unstemmed Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
title_sort Student engagement in a remote and emergency Physics course: ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
author Paula, Helder de Figueiredo e
author_facet Paula, Helder de Figueiredo e
Talim, Sérgio Luiz
Salema, Cecília Siman
Camilo, Vinícius Reis
author_role author
author2 Talim, Sérgio Luiz
Salema, Cecília Siman
Camilo, Vinícius Reis
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Helder de Figueiredo e
Talim, Sérgio Luiz
Salema, Cecília Siman
Camilo, Vinícius Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Engajamento
Ensino Remoto Emergencial
covid-19
Ensino de Ciências
Engagement; Remote Education and COVID-19; Science teaching
Participación de los estudiantes; Educación Remota y COVID-19; Enseñanza de las ciencias.
topic Engajamento
Ensino Remoto Emergencial
covid-19
Ensino de Ciências
Engagement; Remote Education and COVID-19; Science teaching
Participación de los estudiantes; Educación Remota y COVID-19; Enseñanza de las ciencias.
description Our research validated an instrument to evaluate the engagement of students in an introductory, remote and emergency Physics course, carried out during the COVID-19 pandemic, in a high school that offers professional education. We present the pedagogical challenges faced by physics teachers and justify their choice to evaluate the engagement of their students. Our data emerged from a questionnaire composed of 27 closed-ended questions and one open-ended question. The students answered this questionnaire after the end of the first module of the course. We validated this questionnaire and we identified three dimensions of engagement: cognitive-behavioral, emotional and social. Our data show that there was engagement, predominantly, in the cognitive-behavioral dimension and emotional dimension.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568
10.1590/1983-21172021230117
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021230117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568/28176
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26568/28177
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711164015312896