Environmental Education and Nomadic Curricula: connections with post-structuralist philosophy: EDUCAÇÃO AMBIENTAL E CURRÍCULOS NÔMADES: CONEXÕES COM A FILOSOFIA PÓS-ESTRUTURALISTA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessoa, Helen Moura
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33507
Resumo: This work seeks to articulate some curricular possibilities for environmental education, understanding the nomadisms that can occur in school and community spaces. In cartography, you will find compositions that can promote openings in good encounters with movements that go through the school and university, with local cultures and “other knowledge”. Bet on eco-community agencies to subvert “monoculturalism”, through connections that cross multiculturalism and its articulations with environmental education. In the end, it prompts to think of a nomadic curriculum as a space of freedom, without barriers and fronts, to enhance the crossing of a decolonial environmental education.
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spelling Environmental Education and Nomadic Curricula: connections with post-structuralist philosophy: EDUCAÇÃO AMBIENTAL E CURRÍCULOS NÔMADES: CONEXÕES COM A FILOSOFIA PÓS-ESTRUTURALISTAEducación ambiental y currículos nómadas: conexiones con la filosofía postestructuralista: EDUCAÇÃO AMBIENTAL E CURRÍCULOS NÔMADES: CONEXÕES COM A FILOSOFIA PÓS-ESTRUTURALISTAENVIRONMENTAL EDUCATION AND NOMADIC CURRICULA: CONNECTIONS WITH POST-STRUCTURALIST PHILOSOPHY: EDUCAÇÃO AMBIENTAL E CURRÍCULOS NÔMADES: CONEXÕES COM A FILOSOFIA PÓS-ESTRUTURALISTAEducação ambientalCurrículoDecolonialFilosofia.Environmental educationCurriculumDecolonialPhilosophyEducación ambientalCurrículoDecolonialFilosofíaThis work seeks to articulate some curricular possibilities for environmental education, understanding the nomadisms that can occur in school and community spaces. In cartography, you will find compositions that can promote openings in good encounters with movements that go through the school and university, with local cultures and “other knowledge”. Bet on eco-community agencies to subvert “monoculturalism”, through connections that cross multiculturalism and its articulations with environmental education. In the end, it prompts to think of a nomadic curriculum as a space of freedom, without barriers and fronts, to enhance the crossing of a decolonial environmental education.Este trabajo busca articular algunas posibilidades curriculares para la educación ambiental, entendiendo los nomadismos que pueden darse en los espacios escolares y comunitarios. En cartografía encuentra composiciones que pueden promover aperturas en buenos encuentros con movimientos que pasan por la escuela y la universidad, con culturas locales y “otros saberes”. Apostar por las agencias eco-comunitarias para subvertir el “monoculturalismo”, a través de conexiones que crucen el multiculturalismo y sus articulaciones con la educación ambiental. Al final, incita a pensar en un currículo nómada como un espacio de libertad, sin barreras ni frentes, para potenciar el traspaso de una educación ambiental descolonial.Este trabalho busca articular algumas possibilidades curriculares para a educação ambiental, compreendendo os nomadismos que podem ocorrer nos espaçostempos escolares e comunitários. Na cartografia, produzida durante o doutorado em Educação, encontra composições que podem promover aberturas nos bons encontros com os movimentos que atravessam a escola, a universidade e a comunidade, com as culturas locais e “conhecimentos outros”. Aposta nos agenciamentos eco-comunitários para subverter o “monoculturalismo”, por meio de conexões que transversalizam o multiculturalismo e suas articulações com a educação ambiental. Ao final, suscita a pensar em um currículo nômade como espaço de liberdade, sem barreiras e fronts, para potencializar o atravessamento de uma educação ambiental decolonial. This work seeks to articulate some curricular possibilities for environmental education, understanding the nomadisms that can occur in school and community spaces. In cartography, produced during the doctorate in Education, the research finds compositions that can promote openings in good encounters with movements that cross the school, the university and the community, with local cultures and “other knowledge”. Bet on eco-community agencies to subvert “monoculturalism”, through connections that cross multiculturalism and its articulations with environmental education. In the end, the text prompts to think of a nomadic curriculum as a space of freedom, without barriers and fronts, to enhance the crossing of a decolonial environmental education.CECIMIG-FaE-UFMG2022-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3350710.1590/1983-21172022240105Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33507/29955Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPessoa, Helen Moura2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33507Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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