Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428 |
Resumo: | This paper aims to emphasize decolonial environmental education as a desiring machine, which can produce subjectivation, promote agency and create new perspectives on life and relationships. By searching for the productions of this machine in educational institutions, the research finds possibilities in studies in connection with the communities-schools-universities (as an inseparable network). Thus, it problematizes the potentialities that these studies can promote in curricula and in our research. In its considerations, this study emphasizes that the productions/research can create re-existences in the new potentialities of acting, feeling, imagining and thinking, suggesting the invention of nomadic curricula, which are open to eco-community agencies in possible attempts to recreate the capacity to think and act together. |
id |
FURG-9_0e913be4d2b9c7eaceb4ad38d618dc7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12428 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curriculaProducciones de la máquina deseante ambiental en la composición de currículos nómadesProduções da máquina desejanteambiental na composição de currículos nômadesEducação AmbientaldecolonialidadeCurrículoEducación ambientalDecolonialidadCurrículoEnvironmental educationDecolonialityCurriculaThis paper aims to emphasize decolonial environmental education as a desiring machine, which can produce subjectivation, promote agency and create new perspectives on life and relationships. By searching for the productions of this machine in educational institutions, the research finds possibilities in studies in connection with the communities-schools-universities (as an inseparable network). Thus, it problematizes the potentialities that these studies can promote in curricula and in our research. In its considerations, this study emphasizes that the productions/research can create re-existences in the new potentialities of acting, feeling, imagining and thinking, suggesting the invention of nomadic curricula, which are open to eco-community agencies in possible attempts to recreate the capacity to think and act together.Este texto busca resaltar una educación ambiental decolonial como máquina deseante, que pueda producir subjetivaciones, promover agenciamientos y crear nuevas perspectivas de vida y de relaciones. Al buscar por las producciones de esa máquina en las instituciones de enseñanza, la pesquisa encuentra posibilidades en los estudios en conexión con las comunidades-escuelas-universidades (como una red indisociable). Así, problematiza las potencias que esos estudios pueden promover en los currículos y en nuestras pesquisas. En las consideraciones, se resalta que las producciones/pesquisas pueden crear re-existencias en las nuevas potencias de actuar, sentir, imaginar y pensar, sugiriendo la invención de currículos nómades, que se abren a los agenciamientos eco-comunitarios en las posibles tentativas de recrear la capacidad de pensar y actuar juntos.Este texto busca ressaltar uma educação ambiental decolonial como máquina desejante, que pode produzir subjetivações, promover agenciamentos e criar novas perspectivas de vida e de relações. Ao buscar pelas produções dessa máquina nas instituições de ensino, a pesquisa encontra possibilidades nos estudos em conexão com as comunidades-escolas-universidades (como uma rede indissociável). Assim, problematiza as potências que esses estudos podem promover nos currículos e em nossas pesquisas. Nas considerações, ressalta que as produções/pesquisas podem criar reexistências nas novas potências de agir, sentir, imaginar e pensar, sugerindo a invenção de currículos nômades, que se abrem aos agenciamentos ecocomunitários nas possíveis tentativas de recriar a capacidade de pensar e agir juntos.Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1242810.14295/remea.v38i2.12428REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 141-1611517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428/8993http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPessoa, Helen Moura2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12428Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula Producciones de la máquina deseante ambiental en la composición de currículos nómades Produções da máquina desejanteambiental na composição de currículos nômades |
title |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula |
spellingShingle |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula Pessoa, Helen Moura Educação Ambiental decolonialidade Currículo Educación ambiental Decolonialidad Currículo Environmental education Decoloniality Curricula |
title_short |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula |
title_full |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula |
title_fullStr |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula |
title_full_unstemmed |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula |
title_sort |
Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula |
author |
Pessoa, Helen Moura |
author_facet |
Pessoa, Helen Moura |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pessoa, Helen Moura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental decolonialidade Currículo Educación ambiental Decolonialidad Currículo Environmental education Decoloniality Curricula |
topic |
Educação Ambiental decolonialidade Currículo Educación ambiental Decolonialidad Currículo Environmental education Decoloniality Curricula |
description |
This paper aims to emphasize decolonial environmental education as a desiring machine, which can produce subjectivation, promote agency and create new perspectives on life and relationships. By searching for the productions of this machine in educational institutions, the research finds possibilities in studies in connection with the communities-schools-universities (as an inseparable network). Thus, it problematizes the potentialities that these studies can promote in curricula and in our research. In its considerations, this study emphasizes that the productions/research can create re-existences in the new potentialities of acting, feeling, imagining and thinking, suggesting the invention of nomadic curricula, which are open to eco-community agencies in possible attempts to recreate the capacity to think and act together. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428 10.14295/remea.v38i2.12428 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i2.12428 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428/8993 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 141-161 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787880079361 |