Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessoa, Helen Moura
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428
Resumo: This paper aims to emphasize decolonial environmental education as a desiring machine, which can produce subjectivation, promote agency and create new perspectives on life and relationships. By searching for the productions of this machine in educational institutions, the research finds possibilities in studies in connection with the communities-schools-universities (as an inseparable network). Thus, it problematizes the potentialities that these studies can promote in curricula and in our research. In its considerations, this study emphasizes that the productions/research can create re-existences in the new potentialities of acting, feeling, imagining and thinking, suggesting the invention of nomadic curricula, which are open to eco-community agencies in possible attempts to recreate the capacity to think and act together.
id FURG-9_0e913be4d2b9c7eaceb4ad38d618dc7a
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12428
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curriculaProducciones de la máquina deseante ambiental en la composición de currículos nómadesProduções da máquina desejanteambiental na composição de currículos nômadesEducação AmbientaldecolonialidadeCurrículoEducación ambientalDecolonialidadCurrículoEnvironmental educationDecolonialityCurriculaThis paper aims to emphasize decolonial environmental education as a desiring machine, which can produce subjectivation, promote agency and create new perspectives on life and relationships. By searching for the productions of this machine in educational institutions, the research finds possibilities in studies in connection with the communities-schools-universities (as an inseparable network). Thus, it problematizes the potentialities that these studies can promote in curricula and in our research. In its considerations, this study emphasizes that the productions/research can create re-existences in the new potentialities of acting, feeling, imagining and thinking, suggesting the invention of nomadic curricula, which are open to eco-community agencies in possible attempts to recreate the capacity to think and act together.Este texto busca resaltar una educación ambiental decolonial como máquina deseante, que pueda producir subjetivaciones, promover agenciamientos y crear nuevas perspectivas de vida y de relaciones. Al buscar por las producciones de esa máquina en las instituciones de enseñanza, la pesquisa encuentra posibilidades en los estudios en conexión con las comunidades-escuelas-universidades (como una red indisociable). Así, problematiza las potencias que esos estudios pueden promover en los currículos y en nuestras pesquisas. En las consideraciones, se resalta que las producciones/pesquisas pueden crear re-existencias en las nuevas potencias de actuar, sentir, imaginar y pensar, sugiriendo la invención de currículos nómades, que se abren a los agenciamientos eco-comunitarios en las posibles tentativas de recrear la capacidad de pensar y actuar juntos.Este texto busca ressaltar uma educação ambiental decolonial como máquina desejante, que pode produzir subjetivações, promover agenciamentos e criar novas perspectivas de vida e de relações. Ao buscar pelas produções dessa máquina nas instituições de ensino, a pesquisa encontra possibilidades nos estudos em conexão com as comunidades-escolas-universidades (como uma rede indissociável). Assim, problematiza as potências que esses estudos podem promover nos currículos e em nossas pesquisas. Nas considerações, ressalta que as produções/pesquisas podem criar reexistências nas novas potências de agir, sentir, imaginar e pensar, sugerindo a invenção de currículos nômades, que se abrem aos agenciamentos ecocomunitários nas possíveis tentativas de recriar a capacidade de pensar e agir juntos.Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1242810.14295/remea.v38i2.12428REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 141-1611517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428/8993http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPessoa, Helen Moura2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12428Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
Producciones de la máquina deseante ambiental en la composición de currículos nómades
Produções da máquina desejanteambiental na composição de currículos nômades
title Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
spellingShingle Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
Pessoa, Helen Moura
Educação Ambiental
decolonialidade
Currículo
Educación ambiental
Decolonialidad
Currículo
Environmental education
Decoloniality
Curricula
title_short Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
title_full Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
title_fullStr Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
title_full_unstemmed Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
title_sort Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula
author Pessoa, Helen Moura
author_facet Pessoa, Helen Moura
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pessoa, Helen Moura
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
decolonialidade
Currículo
Educación ambiental
Decolonialidad
Currículo
Environmental education
Decoloniality
Curricula
topic Educação Ambiental
decolonialidade
Currículo
Educación ambiental
Decolonialidad
Currículo
Environmental education
Decoloniality
Curricula
description This paper aims to emphasize decolonial environmental education as a desiring machine, which can produce subjectivation, promote agency and create new perspectives on life and relationships. By searching for the productions of this machine in educational institutions, the research finds possibilities in studies in connection with the communities-schools-universities (as an inseparable network). Thus, it problematizes the potentialities that these studies can promote in curricula and in our research. In its considerations, this study emphasizes that the productions/research can create re-existences in the new potentialities of acting, feeling, imagining and thinking, suggesting the invention of nomadic curricula, which are open to eco-community agencies in possible attempts to recreate the capacity to think and act together.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428
10.14295/remea.v38i2.12428
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i2.12428
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12428/8993
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 141-161
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787880079361