LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Iara Mares
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Giraldi, Patrícia Montanari
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152
Resumo: Herein we present some meanings about reading, language and knowledge, and discursively analyse two texts about fishes. The objective is to point out contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson’ story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from the social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can potentiate the discussions about circulation and legitimation of knowledge in society; and that the ambivalence of language and the contextualisation of the texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education.
id UFMG-11_804989547de78960bf41d245d46e24b4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/12152
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATIONLeitura discursiva; Ecologia de saberes; Educação em ciências.discursive reading; ecology of knowledge; education in science.Herein we present some meanings about reading, language and knowledge, and discursively analyse two texts about fishes. The objective is to point out contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson’ story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from the social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can potentiate the discussions about circulation and legitimation of knowledge in society; and that the ambivalence of language and the contextualisation of the texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education.Neste trabalho apresentamos alguns sentidos sobre leitura e linguagem e analisamos discursivamente dois textos que falam sobre peixes, a partir de diferentes saberes e contextos sociais e históricos. O objetivo foi apontar contribuições da análise discursiva e do trabalho com diferentes saberes para a educação em ciências. O primeiro texto analisado é uma narrativa Kamayurá escrita por Leonardo Boff e o segundo é uma estória de Rachel Carson traduzida por Antônio Salatino. Ambos foram analisados a partir da análise de discurso, com contribuições de estudos sociais da ciência e tecnologia, estudos antropológicos e sobre (de)colonialidade na educação em ciências. Concluímos que a leitura discursiva pode potencializar as discussões sobre circulação e legitimação de saberes na sociedade e que a ambivalência da linguagem e as condições de produção dos textos podem contribuir nos questionamentos sobre determinismo e colonialidade do saber nas ciências e na educação. Herein, we present some meanings about reading and language, and analyse two texts about fishes considering different social and historical contexts. The goal is to point out some contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can enhance the discussions about knowledge circulation and legitimation in society; and that the ambivalence of language and the contextualization of texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education.CECIMIG-FaE-UFMG2019-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/1215210.1590/1983-21172019210118 Ensaio Research in Science Education; Vol. 21 (2019)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 21 (2019)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 21 (2019)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152/26920Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Iara MaresGiraldi, Patrícia Montanari2021-05-04T03:37:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/12152Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-04T03:37:56Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
title LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
spellingShingle LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
Machado, Iara Mares
Leitura discursiva; Ecologia de saberes; Educação em ciências.
discursive reading; ecology of knowledge; education in science.
title_short LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
title_full LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
title_fullStr LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
title_full_unstemmed LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
title_sort LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
author Machado, Iara Mares
author_facet Machado, Iara Mares
Giraldi, Patrícia Montanari
author_role author
author2 Giraldi, Patrícia Montanari
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Iara Mares
Giraldi, Patrícia Montanari
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura discursiva; Ecologia de saberes; Educação em ciências.
discursive reading; ecology of knowledge; education in science.
topic Leitura discursiva; Ecologia de saberes; Educação em ciências.
discursive reading; ecology of knowledge; education in science.
description Herein we present some meanings about reading, language and knowledge, and discursively analyse two texts about fishes. The objective is to point out contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson’ story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from the social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can potentiate the discussions about circulation and legitimation of knowledge in society; and that the ambivalence of language and the contextualisation of the texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152
10.1590/1983-21172019210118
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172019210118
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152/26920
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 21 (2019)
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 21 (2019)
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 21 (2019)
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163511996416