LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152 |
Resumo: | Herein we present some meanings about reading, language and knowledge, and discursively analyse two texts about fishes. The objective is to point out contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson’ story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from the social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can potentiate the discussions about circulation and legitimation of knowledge in society; and that the ambivalence of language and the contextualisation of the texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education. |
id |
UFMG-11_804989547de78960bf41d245d46e24b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/12152 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATIONLeitura discursiva; Ecologia de saberes; Educação em ciências.discursive reading; ecology of knowledge; education in science.Herein we present some meanings about reading, language and knowledge, and discursively analyse two texts about fishes. The objective is to point out contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson’ story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from the social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can potentiate the discussions about circulation and legitimation of knowledge in society; and that the ambivalence of language and the contextualisation of the texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education.Neste trabalho apresentamos alguns sentidos sobre leitura e linguagem e analisamos discursivamente dois textos que falam sobre peixes, a partir de diferentes saberes e contextos sociais e históricos. O objetivo foi apontar contribuições da análise discursiva e do trabalho com diferentes saberes para a educação em ciências. O primeiro texto analisado é uma narrativa Kamayurá escrita por Leonardo Boff e o segundo é uma estória de Rachel Carson traduzida por Antônio Salatino. Ambos foram analisados a partir da análise de discurso, com contribuições de estudos sociais da ciência e tecnologia, estudos antropológicos e sobre (de)colonialidade na educação em ciências. Concluímos que a leitura discursiva pode potencializar as discussões sobre circulação e legitimação de saberes na sociedade e que a ambivalência da linguagem e as condições de produção dos textos podem contribuir nos questionamentos sobre determinismo e colonialidade do saber nas ciências e na educação. Herein, we present some meanings about reading and language, and analyse two texts about fishes considering different social and historical contexts. The goal is to point out some contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can enhance the discussions about knowledge circulation and legitimation in society; and that the ambivalence of language and the contextualization of texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education.CECIMIG-FaE-UFMG2019-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/1215210.1590/1983-21172019210118 Ensaio Research in Science Education; Vol. 21 (2019)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 21 (2019)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 21 (2019)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152/26920Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Iara MaresGiraldi, Patrícia Montanari2021-05-04T03:37:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/12152Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-04T03:37:56Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION |
title |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION |
spellingShingle |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION Machado, Iara Mares Leitura discursiva; Ecologia de saberes; Educação em ciências. discursive reading; ecology of knowledge; education in science. |
title_short |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION |
title_full |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION |
title_fullStr |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION |
title_full_unstemmed |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION |
title_sort |
LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: READING, LANGUAGE AND KNOWLODGE: REFLECTIONS FROM A DISCURSIVE ANALYSIS OF TWO TEXTS ON THE CONTEXT OF SCIENCE EDUCATION |
author |
Machado, Iara Mares |
author_facet |
Machado, Iara Mares Giraldi, Patrícia Montanari |
author_role |
author |
author2 |
Giraldi, Patrícia Montanari |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Iara Mares Giraldi, Patrícia Montanari |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura discursiva; Ecologia de saberes; Educação em ciências. discursive reading; ecology of knowledge; education in science. |
topic |
Leitura discursiva; Ecologia de saberes; Educação em ciências. discursive reading; ecology of knowledge; education in science. |
description |
Herein we present some meanings about reading, language and knowledge, and discursively analyse two texts about fishes. The objective is to point out contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson’ story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from the social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can potentiate the discussions about circulation and legitimation of knowledge in society; and that the ambivalence of language and the contextualisation of the texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152 10.1590/1983-21172019210118 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172019210118 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12152/26920 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 21 (2019) Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 21 (2019) Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 21 (2019) 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711163511996416 |