Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barolli, Elisabeth
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gurudi, Verónica Marcela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/23930
Resumo: This works sustains the hypotheses that it is essential for a teacher education process initiated in graduate level and supported by programs of teaching incentive to be continued by teacher’s participation in other long term formative contexts, in order to enable professional development. To verify that hypotheses, we have analyzed the trajectory of a Physics teacher who has completed a Professional Master, starting from her admission in Physics Teaching Program at a public University. Regarding methodology, we opted for the qualitative research tradition, using as main source of data a flexible structured interview with the teacher. Data analysis was conducted following a scheme that understands professional development as constituted by different dimensions related to teaching knowledge. Results seem to confirm our hypothesis, making evident the relevance of the continuity and articulation between initial and continuous teacher’s education programs, to favor professional development of Science teachers.
id UFMG-11_9b340445b1384181487e344006f728c2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/23930
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTEEl desarrollo profesional docente de una profesora de Ciencias por la articulación de programas de formación docente: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTETEACHER DEVELOPMENT OF A SCIENCE EDUCATION TEACHER BY MEANS OF TEACHING TRAINING PROGRAMS ARTICULATION: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTEFormação de Professores de Ciências, Desenvolvimento Profissional Docente, Políticas Públicas de Formação Docente.Science Teacher Education, Teacher Professional Development, Teacher Education Public Policies.Formación de Profesores de Ciencias, Desarrollo Profesional Docente, Políticas Públicas de Formación Docente.This works sustains the hypotheses that it is essential for a teacher education process initiated in graduate level and supported by programs of teaching incentive to be continued by teacher’s participation in other long term formative contexts, in order to enable professional development. To verify that hypotheses, we have analyzed the trajectory of a Physics teacher who has completed a Professional Master, starting from her admission in Physics Teaching Program at a public University. Regarding methodology, we opted for the qualitative research tradition, using as main source of data a flexible structured interview with the teacher. Data analysis was conducted following a scheme that understands professional development as constituted by different dimensions related to teaching knowledge. Results seem to confirm our hypothesis, making evident the relevance of the continuity and articulation between initial and continuous teacher’s education programs, to favor professional development of Science teachers.Este trabajo parte de la hipótesis de que es fundamental que un proceso de formación de profesores que se inicia en los estudios de grado, apoyado en programas y proyectos de incentivo a la docencia, tenga continuidad por medio de la participación del profesor en otros contextos formativos de larga duración, para favorecer el desarrollo profesional. Para verificar tal hipótesis, analizamos la trayectoria de una profesora de Física egresada de un curso de Maestría profesional, desde su ingreso en el profesorado. Metodológicamente, optamos por la tradición cualitativa de investigación, utilizando como fuentes de datos una entrevista semi-estructurada. El análisis de los datos fue realizado siguiendo un esquema que comprende el desarrollo profesional constituido por diferentes dimensiones relacionadas con los saberes docentes. Los resultados parecen confirmar nuestra hipótesis, mostrando la importancia de la continuidad y articulación de programas de formación inicial y continua para favorecer el desarrollo profesional de profesores de Ciencias.Este trabalho parte da hipótese de que um processo de desenvolvimento profissional docente que se inicia na graduação - apoiado em programas e projetos de incentivo à docência - requer continuidade na participação do professor em outros contextos formativos de longa duração. Para verificar tal hipótese, analisamos, numa perspectiva indiciária, a trajetória de uma professora de Física desde seu ingresso na licenciatura de uma universidade pública até sua participação em um curso de Mestrado Profissional. Metodologicamente, optamos pela tradição qualitativa de pesquisa e utilizamos como fonte de dados uma entrevista semiestruturada realizada com a professora. A análise dos dados seguiu um esquema que compreende o desenvolvimento profissional constituído por diferentes dimensões relacionadas aos saberes docentes. Os resultados parecem confirmar a nossa hipótese, mostrando a importância da continuidade e articulação de programas de formação inicial e continuada para favorecer o desenvolvimento profissional de professores de Ciências.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2393010.1590/1983-21172021230108 Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/23930/27039https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/23930/27040Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarolli, Elisabeth Gurudi, Verónica Marcela2022-03-25T13:43:14Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23930Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:14Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
El desarrollo profesional docente de una profesora de Ciencias por la articulación de programas de formación docente: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
TEACHER DEVELOPMENT OF A SCIENCE EDUCATION TEACHER BY MEANS OF TEACHING TRAINING PROGRAMS ARTICULATION: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
title Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
spellingShingle Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
Barolli, Elisabeth
Formação de Professores de Ciências, Desenvolvimento Profissional Docente, Políticas Públicas de Formação Docente.
Science Teacher Education, Teacher Professional Development, Teacher Education Public Policies.
Formación de Profesores de Ciencias, Desarrollo Profesional Docente, Políticas Públicas de Formación Docente.
title_short Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
title_full Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
title_fullStr Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
title_full_unstemmed Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
title_sort Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation: O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
author Barolli, Elisabeth
author_facet Barolli, Elisabeth
Gurudi, Verónica Marcela
author_role author
author2 Gurudi, Verónica Marcela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barolli, Elisabeth
Gurudi, Verónica Marcela
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores de Ciências, Desenvolvimento Profissional Docente, Políticas Públicas de Formação Docente.
Science Teacher Education, Teacher Professional Development, Teacher Education Public Policies.
Formación de Profesores de Ciencias, Desarrollo Profesional Docente, Políticas Públicas de Formación Docente.
topic Formação de Professores de Ciências, Desenvolvimento Profissional Docente, Políticas Públicas de Formação Docente.
Science Teacher Education, Teacher Professional Development, Teacher Education Public Policies.
Formación de Profesores de Ciencias, Desarrollo Profesional Docente, Políticas Públicas de Formación Docente.
description This works sustains the hypotheses that it is essential for a teacher education process initiated in graduate level and supported by programs of teaching incentive to be continued by teacher’s participation in other long term formative contexts, in order to enable professional development. To verify that hypotheses, we have analyzed the trajectory of a Physics teacher who has completed a Professional Master, starting from her admission in Physics Teaching Program at a public University. Regarding methodology, we opted for the qualitative research tradition, using as main source of data a flexible structured interview with the teacher. Data analysis was conducted following a scheme that understands professional development as constituted by different dimensions related to teaching knowledge. Results seem to confirm our hypothesis, making evident the relevance of the continuity and articulation between initial and continuous teacher’s education programs, to favor professional development of Science teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/23930
10.1590/1983-21172021230108
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/23930
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021230108
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/23930/27039
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/23930/27040
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163650408448