Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444 |
Resumo: | Part of a master's research, documental and bibliographical in nature, this article aims to apprehend and problematize the policies for the formation of teachers for Professional Education (EP), under the Brazilian legislation from 1917 to 2017. This framework temporary is justified by the creation of the Venceslau Brás Normal School of Arts and Crafts, the first to initiate a policy of teacher training for PE, and Law 13.415 / 2017, which induces "notorious knowledge" to professionals of this teaching modality. It is observed that the legislation presents flexibility regarding the trainingof teachers, consolidating the emergency, fragmented and special courses, which presupposes a weak formation, besides not evidencing the compulsory degree. |
id |
UFU-8_f3a7fd0915607112e98778389586ddf7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46444 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of strugglesPolíticas de educación docente para la educación vocacional: cien años de luchaPolíticas de formação de professores para a Educação Profissional: cem anos de lutas Políticas públicasFormação docenteEducação profissionalPublic policyTeacher trainingProfessional educationPolíticas públicasFormación del profesoradoEducación vocacionalPart of a master's research, documental and bibliographical in nature, this article aims to apprehend and problematize the policies for the formation of teachers for Professional Education (EP), under the Brazilian legislation from 1917 to 2017. This framework temporary is justified by the creation of the Venceslau Brás Normal School of Arts and Crafts, the first to initiate a policy of teacher training for PE, and Law 13.415 / 2017, which induces "notorious knowledge" to professionals of this teaching modality. It is observed that the legislation presents flexibility regarding the trainingof teachers, consolidating the emergency, fragmented and special courses, which presupposes a weak formation, besides not evidencing the compulsory degree.Para alcanzar el objetivo de aprehender y problematizar las políticas de educación de docentes para la Educación Vocacional (EP), según la legislación brasileña entre 1917 y 2017, la estrategia documental se utilizó como fuente de datos. Se accedió a documentos legales, como el Decreto N ° 7.566 / 1909, la Resolución 06/2012 y la Ley N ° 13.415 / 2017. El plazo se justifica debido a la creación de la Escuela de Artes y Oficios Normal Venceslau Brás, la primera en iniciar una política de educación docente para educación física, y la Ley 13.415 / 2017, que induce el "conocimiento notorio" a los profesionales de este tipo de educación. . Está claro que la legislación tiene flexibilidad con respecto a la formación del profesorado, consolidando los cursos de emergencia, fragmentados y especiales, lo que presupone una formación frágil, además de no evidenciar el grado obligatorio.Para alcançar o objetivo de apreender e problematizar as políticas para a formação de professores para a Educação Profissional (EP), sob o olhar da legislação brasileira entre 1917 e 2017, utilizou-se, como metodologia, a estratégia documental como fonte de dados. Foram acessados documentos legais, como o Decreto nº 7.566/1909, Resolução 06/2012 e a Lei nº 13.415/2017. O marco temporal se justifica devido à criação da Escola Normal Artes e Ofícios Venceslau Brás, primeira a iniciar uma política de formação de professores para a EP, e à Lei 13.415/2017, que induz o "notório saber" aos profissionais dessa modalidade de ensino. Constata-se que a legislação apresenta flexibilidade quanto à formação de professores, consolidando os cursos emergenciais, fragmentados e especiais, o que pressupõe uma formação fragilizada, além de não evidenciar a obrigatoriedade da licenciatura. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4644410.14393/ER-v25n3e2018-14Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-11361983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444/24913Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria Adélia daFilho, Antônio Meneses2019-12-16T17:57:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46444Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-12-16T17:57:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles Políticas de educación docente para la educación vocacional: cien años de lucha Políticas de formação de professores para a Educação Profissional: cem anos de lutas |
title |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles |
spellingShingle |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles Costa, Maria Adélia da Políticas públicas Formação docente Educação profissional Public policy Teacher training Professional education Políticas públicas Formación del profesorado Educación vocacional |
title_short |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles |
title_full |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles |
title_fullStr |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles |
title_full_unstemmed |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles |
title_sort |
Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles |
author |
Costa, Maria Adélia da |
author_facet |
Costa, Maria Adélia da Filho, Antônio Meneses |
author_role |
author |
author2 |
Filho, Antônio Meneses |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Maria Adélia da Filho, Antônio Meneses |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas públicas Formação docente Educação profissional Public policy Teacher training Professional education Políticas públicas Formación del profesorado Educación vocacional |
topic |
Políticas públicas Formação docente Educação profissional Public policy Teacher training Professional education Políticas públicas Formación del profesorado Educación vocacional |
description |
Part of a master's research, documental and bibliographical in nature, this article aims to apprehend and problematize the policies for the formation of teachers for Professional Education (EP), under the Brazilian legislation from 1917 to 2017. This framework temporary is justified by the creation of the Venceslau Brás Normal School of Arts and Crafts, the first to initiate a policy of teacher training for PE, and Law 13.415 / 2017, which induces "notorious knowledge" to professionals of this teaching modality. It is observed that the legislation presents flexibility regarding the trainingof teachers, consolidating the emergency, fragmented and special courses, which presupposes a weak formation, besides not evidencing the compulsory degree. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444 10.14393/ER-v25n3e2018-14 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n3e2018-14 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444/24913 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221873930240 |