ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Marcondes Medeiros de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ibraim, Stefannie, Santos, Monique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24345
Resumo: Researchers have emphasized the need for teachers to develop their knowledge of nature of science. Therefore, we investigated the views about science of a pre-service teacher, for such, we identified and discussed aspects of nature of science that were expressed by her in a teaching-learning environment of History of Chemistry explicitly involving discussions about science. Based on field notes and the portfolio written by the pre-service teachers, we identified, from MoSSE v.2, the expression of 23 aspects of nature of science related to the context of the historical cases discussed in the discipline. Finally, we emphasize the need for discussions about science and about History of Chemistry to permeate pre-service teacher education, aiming at the development and mobilization of pedagogical content knowledge, and we discuss the potentials and limitations of using MoSSE v.2 as an analysis tool.
id UFMG-11_bc09807446ff51482211866fbe210b8c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24345
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICANatureza da Ciência; Formação Inicial; História da Química.Researchers have emphasized the need for teachers to develop their knowledge of nature of science. Therefore, we investigated the views about science of a pre-service teacher, for such, we identified and discussed aspects of nature of science that were expressed by her in a teaching-learning environment of History of Chemistry explicitly involving discussions about science. Based on field notes and the portfolio written by the pre-service teachers, we identified, from MoSSE v.2, the expression of 23 aspects of nature of science related to the context of the historical cases discussed in the discipline. Finally, we emphasize the need for discussions about science and about History of Chemistry to permeate pre-service teacher education, aiming at the development and mobilization of pedagogical content knowledge, and we discuss the potentials and limitations of using MoSSE v.2 as an analysis tool.Pesquisadores têm ressaltado a necessidade de professores desenvolverem seus conhecimentos de Natureza da Ciência. Diante disso, investigamos as visões sobre Ciências de uma professora em formação inicial, para tal, identificamos e discutimos aspectos de Natureza da Ciência que foram expressos por ela em um ambiente de ensino-aprendizagem de história da química envolvendo explicitamente discussões sobre Ciências. Baseado em notas de campo e no portfólio redigido pela professora em formação, identificamos, utilizando o MoCEC v.2, a expressão de 23 aspectos de Natureza da Ciência relacionados ao contexto dos casos históricos discutidos na disciplina. Por fim, enfatizamos a necessidade de discussões sobre Ciências e sobre história da química permearem a formação inicial, visando o desenvolvimento e mobilização de conhecimentos pedagógicos de conteúdo, e discutimos as potencialidades e limitações do uso do MoCEC v.2 como ferramenta de análise.   Researchers have emphasized the need for teachers to develop their knowledge of nature of science. Therefore, we investigated the views about science of a pre-service teacher, for such, we identified and discussed aspects of nature of science that were expressed by her in a teaching-learning environment of History of Chemistry explicitly involving discussions about science. Based on field notes and the portfolio written by the pre-service teachers, we identified, from MoSSE v.2, the expression of 23 aspects of nature of science related to the context of the historical cases discussed in the discipline. Finally, we emphasize the need for discussions about science and about History of Chemistry to permeate pre-service teacher education, aiming at the development and mobilization of pedagogical content knowledge, and we discuss the potentials and limitations of using MoSSE v.2 as an analysis tool.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/2434510.1590/1983-21172021230104 Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24345/26786https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24345/26787Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Marcondes Medeiros deIbraim, StefannieSantos, Monique 2022-03-25T13:43:19Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24345Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2022-03-25T13:43:19Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
title ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
spellingShingle ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
Lima, Marcondes Medeiros de
Natureza da Ciência; Formação Inicial; História da Química.
title_short ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
title_full ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
title_fullStr ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
title_full_unstemmed ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
title_sort ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE: ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
author Lima, Marcondes Medeiros de
author_facet Lima, Marcondes Medeiros de
Ibraim, Stefannie
Santos, Monique
author_role author
author2 Ibraim, Stefannie
Santos, Monique
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Marcondes Medeiros de
Ibraim, Stefannie
Santos, Monique
dc.subject.por.fl_str_mv Natureza da Ciência; Formação Inicial; História da Química.
topic Natureza da Ciência; Formação Inicial; História da Química.
description Researchers have emphasized the need for teachers to develop their knowledge of nature of science. Therefore, we investigated the views about science of a pre-service teacher, for such, we identified and discussed aspects of nature of science that were expressed by her in a teaching-learning environment of History of Chemistry explicitly involving discussions about science. Based on field notes and the portfolio written by the pre-service teachers, we identified, from MoSSE v.2, the expression of 23 aspects of nature of science related to the context of the historical cases discussed in the discipline. Finally, we emphasize the need for discussions about science and about History of Chemistry to permeate pre-service teacher education, aiming at the development and mobilization of pedagogical content knowledge, and we discuss the potentials and limitations of using MoSSE v.2 as an analysis tool.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24345
10.1590/1983-21172021230104
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24345
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021230104
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24345/26786
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/24345/26787
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 23 (2021): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 23 (2021): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163977564160