Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292 |
Resumo: | In this study, we used audiovisual recordings to analyze the conversations of 10 family groups during a visit to the temporary exhibition “Oceanos” (Museu da Vida, Rio de Janeiro, Brazil) to understand how visitors engage with themes of marine biodiversity conservation. The results provide evidence that the exhibition aroused the interest of families by using objects of different nature to portray topics of interest linked to the family context. Families talked to each other and interacted with the exhibition by sharing information about the oceans and marine biodiversity. Adults adopted facilitating behaviors: asking questions, reading panels and making associations with previous experiences that engaged children. Children actively participated by sharing their knowledge and opinions about the animals. The exhibition sensitized visitors in respect to the pollution of marine ecosystems by offering opportunities for conversation and reflection on behaviors that impact marine biodiversity and ways to protect it. |
id |
UFMG-11_c83067fe6b1793f3247742a8760941bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44292 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDAConservación del océano y Museos de ciencia: un estudio de caso sobre experiencias familiares durante una visita al Museo de la Vida: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDAOCEAN CONSERVATION AND SCIENCE MUSEUMS: A CASE STUDY ON FAMILY EXPERIENCES DURING A VISIT TO THE MUSEUM OF LIFE: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDAConversaseducação não formalconservação da biodiversidade marinhaIn this study, we used audiovisual recordings to analyze the conversations of 10 family groups during a visit to the temporary exhibition “Oceanos” (Museu da Vida, Rio de Janeiro, Brazil) to understand how visitors engage with themes of marine biodiversity conservation. The results provide evidence that the exhibition aroused the interest of families by using objects of different nature to portray topics of interest linked to the family context. Families talked to each other and interacted with the exhibition by sharing information about the oceans and marine biodiversity. Adults adopted facilitating behaviors: asking questions, reading panels and making associations with previous experiences that engaged children. Children actively participated by sharing their knowledge and opinions about the animals. The exhibition sensitized visitors in respect to the pollution of marine ecosystems by offering opportunities for conversation and reflection on behaviors that impact marine biodiversity and ways to protect it.En este estudio, utilizamos grabaciones audiovisuales para analizar las conversaciones de 10 grupos familiares durante una visita a la exposición temporal “Océanos” (Museu da Vida, Río de Janeiro, Brasil) para comprender cómo los visitantes se involucraron con temas de conservación de la biodiversidad marina. Los resultados evidencian que la exposición despertó el interés de las familias al utilizar objetos de diferente naturaleza para retratar temas de interés vinculados al contexto familiar. Las familias hablaron entre sí e interactuaron con la exposición compartiendo información sobre los océanos y la biodiversidad marina. Los adultos adoptaron conductas facilitadoras: hacer preguntas, leer paneles y hacer asociaciones con experiencias previas que involucraron a los niños. Los niños participaron activamente compartiendo sus conocimientos y opiniones sobre los animales. La exposición sensibilizó a los visitantes sobre la contaminación de los ecosistemas marinos al ofrecer oportunidades para conversar y reflexionar sobre los comportamientos que impactan la biodiversidad marina y las formas de protegerla.Neste estudo, utilizamos registros audiovisuais para analisar as conversas de 10 grupos familiares durante visita à exposição temporária “Oceanos” (Museu da Vida, Rio de Janeiro, Brasil) para compreender como os visitantes se engajaram com temas da conservação da biodiversidade marinha. Os resultados trazem evidências de que a exposição despertou o interesse das famílias ao utilizar objetos de natureza diversa para retratar temas de interesse vinculados ao contexto familiar. As famílias conversaram entre si e interagiram com a exposição compartilhando informações sobre os oceanos e a biodiversidade marinha. Os adultos adotaram comportamentos facilitadores: fazer perguntas, ler painéis e fazer associações com experiências anteriores que engajaram as crianças. As crianças participaram ativamente compartilhando seu conhecimento e suas opiniões sobre os animais. A exposição sensibilizou os visitantes para a poluição dos ecossistemas marinhos oferecendo oportunidades para as conversas e reflexões sobre os comportamentos que impactam a biodiversidade marinha e os meios de protegê-la.CECIMIG-FaE-UFMG2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4429210.1590/1983-21172022240170Ensaio Research in Science Education; Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 26 Núm. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 26 n. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências 1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292/43748Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMassarani, LuisaIbañes, Bruna de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida Reznik, GabrielaVelloso , Rafael 2024-04-01T21:33:20Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44292Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:33:20Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA Conservación del océano y Museos de ciencia: un estudio de caso sobre experiencias familiares durante una visita al Museo de la Vida: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA OCEAN CONSERVATION AND SCIENCE MUSEUMS: A CASE STUDY ON FAMILY EXPERIENCES DURING A VISIT TO THE MUSEUM OF LIFE: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA |
title |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA |
spellingShingle |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA Massarani, Luisa Conversas educação não formal conservação da biodiversidade marinha |
title_short |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA |
title_full |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA |
title_fullStr |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA |
title_full_unstemmed |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA |
title_sort |
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA |
author |
Massarani, Luisa |
author_facet |
Massarani, Luisa Ibañes, Bruna de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida Reznik, Gabriela Velloso , Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Ibañes, Bruna de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida Reznik, Gabriela Velloso , Rafael |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Massarani, Luisa Ibañes, Bruna de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida Reznik, Gabriela Velloso , Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conversas educação não formal conservação da biodiversidade marinha |
topic |
Conversas educação não formal conservação da biodiversidade marinha |
description |
In this study, we used audiovisual recordings to analyze the conversations of 10 family groups during a visit to the temporary exhibition “Oceanos” (Museu da Vida, Rio de Janeiro, Brazil) to understand how visitors engage with themes of marine biodiversity conservation. The results provide evidence that the exhibition aroused the interest of families by using objects of different nature to portray topics of interest linked to the family context. Families talked to each other and interacted with the exhibition by sharing information about the oceans and marine biodiversity. Adults adopted facilitating behaviors: asking questions, reading panels and making associations with previous experiences that engaged children. Children actively participated by sharing their knowledge and opinions about the animals. The exhibition sensitized visitors in respect to the pollution of marine ecosystems by offering opportunities for conversation and reflection on behaviors that impact marine biodiversity and ways to protect it. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292 10.1590/1983-21172022240170 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240170 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292/43748 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 26 Núm. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 26 n. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711162046087168 |