Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massarani, Luisa
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ibañes, Bruna, de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida, Reznik, Gabriela, Velloso , Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292
Resumo: In this study, we used audiovisual recordings to analyze the conversations of 10 family groups during a visit to the temporary exhibition “Oceanos” (Museu da Vida, Rio de Janeiro, Brazil) to understand how visitors engage with themes of marine biodiversity conservation. The results provide evidence that the exhibition aroused the interest of families by using objects of different nature to portray topics of interest linked to the family context. Families talked to each other and interacted with the exhibition by sharing information about the oceans and marine biodiversity. Adults adopted facilitating behaviors: asking questions, reading panels and making associations with previous experiences that engaged children. Children actively participated by sharing their knowledge and opinions about the animals. The exhibition sensitized visitors in respect to the pollution of marine ecosystems by offering opportunities for conversation and reflection on behaviors that impact marine biodiversity and ways to protect it.
id UFMG-11_c83067fe6b1793f3247742a8760941bb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44292
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDAConservación del océano y Museos de ciencia: un estudio de caso sobre experiencias familiares durante una visita al Museo de la Vida: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDAOCEAN CONSERVATION AND SCIENCE MUSEUMS: A CASE STUDY ON FAMILY EXPERIENCES DURING A VISIT TO THE MUSEUM OF LIFE: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDAConversaseducação não formalconservação da biodiversidade marinhaIn this study, we used audiovisual recordings to analyze the conversations of 10 family groups during a visit to the temporary exhibition “Oceanos” (Museu da Vida, Rio de Janeiro, Brazil) to understand how visitors engage with themes of marine biodiversity conservation. The results provide evidence that the exhibition aroused the interest of families by using objects of different nature to portray topics of interest linked to the family context. Families talked to each other and interacted with the exhibition by sharing information about the oceans and marine biodiversity. Adults adopted facilitating behaviors: asking questions, reading panels and making associations with previous experiences that engaged children. Children actively participated by sharing their knowledge and opinions about the animals. The exhibition sensitized visitors in respect to the pollution of marine ecosystems by offering opportunities for conversation and reflection on behaviors that impact marine biodiversity and ways to protect it.En este estudio, utilizamos grabaciones audiovisuales para analizar las conversaciones de 10 grupos familiares durante una visita a la exposición temporal “Océanos” (Museu da Vida, Río de Janeiro, Brasil) para comprender cómo los visitantes se involucraron con temas de conservación de la biodiversidad marina. Los resultados evidencian que la exposición despertó el interés de las familias al utilizar objetos de diferente naturaleza para retratar temas de interés vinculados al contexto familiar. Las familias hablaron entre sí e interactuaron con la exposición compartiendo información sobre los océanos y la biodiversidad marina. Los adultos adoptaron conductas facilitadoras: hacer preguntas, leer paneles y hacer asociaciones con experiencias previas que involucraron a los niños. Los niños participaron activamente compartiendo sus conocimientos y opiniones sobre los animales. La exposición sensibilizó a los visitantes sobre la contaminación de los ecosistemas marinos al ofrecer oportunidades para conversar y reflexionar sobre los comportamientos que impactan la biodiversidad marina y las formas de protegerla.Neste estudo, utilizamos registros audiovisuais para analisar as conversas de 10 grupos familiares durante visita à exposição temporária “Oceanos” (Museu da Vida, Rio de Janeiro, Brasil) para compreender como os visitantes se engajaram com temas da conservação da biodiversidade marinha. Os resultados trazem evidências de que a exposição despertou o interesse das famílias ao utilizar objetos de natureza diversa para retratar temas de interesse vinculados ao contexto familiar. As famílias conversaram entre si e interagiram com a exposição compartilhando informações sobre os oceanos e a biodiversidade marinha. Os adultos adotaram comportamentos facilitadores: fazer perguntas, ler painéis e fazer associações com experiências anteriores que engajaram as crianças. As crianças participaram ativamente compartilhando seu conhecimento e suas opiniões sobre os animais. A exposição sensibilizou os visitantes para a poluição dos ecossistemas marinhos oferecendo oportunidades para as conversas e reflexões sobre os comportamentos que impactam a biodiversidade marinha e os meios de protegê-la.CECIMIG-FaE-UFMG2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4429210.1590/1983-21172022240170Ensaio Research in Science Education; Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 26 Núm. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 26 n. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências 1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292/43748Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMassarani, LuisaIbañes, Bruna de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida Reznik, GabrielaVelloso , Rafael 2024-04-01T21:33:20Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44292Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:33:20Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
Conservación del océano y Museos de ciencia: un estudio de caso sobre experiencias familiares durante una visita al Museo de la Vida: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
OCEAN CONSERVATION AND SCIENCE MUSEUMS: A CASE STUDY ON FAMILY EXPERIENCES DURING A VISIT TO THE MUSEUM OF LIFE: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
title Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
spellingShingle Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
Massarani, Luisa
Conversas
educação não formal
conservação da biodiversidade marinha
title_short Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
title_full Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
title_fullStr Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
title_full_unstemmed Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
title_sort Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life: CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
author Massarani, Luisa
author_facet Massarani, Luisa
Ibañes, Bruna
de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida
Reznik, Gabriela
Velloso , Rafael
author_role author
author2 Ibañes, Bruna
de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida
Reznik, Gabriela
Velloso , Rafael
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Massarani, Luisa
Ibañes, Bruna
de Moraes Scalfi, Graziele Aparecida
Reznik, Gabriela
Velloso , Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Conversas
educação não formal
conservação da biodiversidade marinha
topic Conversas
educação não formal
conservação da biodiversidade marinha
description In this study, we used audiovisual recordings to analyze the conversations of 10 family groups during a visit to the temporary exhibition “Oceanos” (Museu da Vida, Rio de Janeiro, Brazil) to understand how visitors engage with themes of marine biodiversity conservation. The results provide evidence that the exhibition aroused the interest of families by using objects of different nature to portray topics of interest linked to the family context. Families talked to each other and interacted with the exhibition by sharing information about the oceans and marine biodiversity. Adults adopted facilitating behaviors: asking questions, reading panels and making associations with previous experiences that engaged children. Children actively participated by sharing their knowledge and opinions about the animals. The exhibition sensitized visitors in respect to the pollution of marine ecosystems by offering opportunities for conversation and reflection on behaviors that impact marine biodiversity and ways to protect it.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292
10.1590/1983-21172022240170
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240170
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/44292/43748
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 26 Núm. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 26 n. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162046087168