Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Rosa, Katemari Diogo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896
Resumo: This paper engages with the manuscript "Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences" (Alves-Brito & Alho, 2022). The authors use Critical Race Theory (CRT) as part of their framework to discuss science education and dissemination in a decolonial and antiracist perspective. In this paper, the goal is to expand the discussion on CRT and present its possibilities for transformations in science education. The dialogue begins with the history of CRT and examines its set of basic tenets, including: the social construction of race, the normality of racism, interest convergence, differential racialization, intersectionality, and recognition of the voices of People of Color. Finally, this paper points to connections between conservative extreme-right groups, CRT, and scientific education for ethnic-racial relations.
id UFMG-11_d7ca28535ece2cd1b81c54d1438aa681
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/43896
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relationsTeoría Crítica de la Raza: Historia y perspectivas en la educación científica para las relaciones raciales y étnicasARTICLE-OPINION: EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: AN ESSAY ON SUBALTERNIZED ALTERNATIONS IN PHYSICAL SCIENCES: ARTIGO-PARECER: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICASTeoria Crítica da RaçaEducação científicaPesquisa em Ensino de FísicaCritical Race TheoryScience educationPhysics Education ResearchTeoría Crítica de la RazaEducación científicaInvestigación en enseñanza de la físicaThis paper engages with the manuscript "Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences" (Alves-Brito & Alho, 2022). The authors use Critical Race Theory (CRT) as part of their framework to discuss science education and dissemination in a decolonial and antiracist perspective. In this paper, the goal is to expand the discussion on CRT and present its possibilities for transformations in science education. The dialogue begins with the history of CRT and examines its set of basic tenets, including: the social construction of race, the normality of racism, interest convergence, differential racialization, intersectionality, and recognition of the voices of People of Color. Finally, this paper points to connections between conservative extreme-right groups, CRT, and scientific education for ethnic-racial relations.Este artículo dialoga con el manuscrito "Educación para las relaciones étnico-raciales: un ensayo sobre alteridades subalternizadas en las ciencias físicas" (Alves-Brito & Alho, 2022). Los autores utilizan la Teoría Crítica de la Raza (TCR) como parte de su marco teórico para discutir la educación y difusión de la ciencia desde una perspectiva decolonial y antirracista. En este artículo, se busca ampliar la discusión sobre la TCR y presentar sus posibilidades para transformaciones en la educación científica. La conversación comienza con la historia de la TCR y examina sus conceptos básicos, incluyendo: la construcción social de la raza, la normalidad del racismo, la convergencia de intereses, la racialización diferencial, la interseccionalidad y el reconocimiento de las voces de las personas no blancas. Finalmente, este artículo señala las conexiones entre grupos conservadores de extrema derecha, la TCR y la educación científica para las relaciones étnico-raciales.Este artigo-parecer dialoga com o texto "Educação para as relações étnico-raciais: um ensaio sobre alteridades subalternizadas nas ciências físicas" (Alves-Brito & Alho, 2022). Os autores utilizam a Teoria Crítica da Raça (TCR) como parte de seus referenciais para discutir educação e divulgação em ciência numa perspectiva decolonial e antirracista. Neste artigo, a proposta é expandir a discussão sobre a TCR e apresentar suas possibilidades para transformações na educação científica. O diálogo inicia com o histórico da TCR e examina seu conjunto de conceitos básicos, incluindo: a construção social da raça, a normalidade do racismo, a convergência de interesses, a racialização diferencial, a interseccionalidade e o reconhecimento da voz das pessoas não brancas. Por fim, este artigo-parecer aponta para conexões entre as reações de grupos conservadores de extrema-direita, a TCR e uma educação científica para as relações étnico-raciais.CECIMIG-FaE-UFMG2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4389610.1590/1983-21172022240140Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896/37427Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Rosa, Katemari Diogo2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/43896Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
Teoría Crítica de la Raza: Historia y perspectivas en la educación científica para las relaciones raciales y étnicas
ARTICLE-OPINION: EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: AN ESSAY ON SUBALTERNIZED ALTERNATIONS IN PHYSICAL SCIENCES: ARTIGO-PARECER: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
title Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
spellingShingle Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
da Rosa, Katemari Diogo
Teoria Crítica da Raça
Educação científica
Pesquisa em Ensino de Física
Critical Race Theory
Science education
Physics Education Research
Teoría Crítica de la Raza
Educación científica
Investigación en enseñanza de la física
title_short Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
title_full Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
title_fullStr Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
title_full_unstemmed Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
title_sort Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
author da Rosa, Katemari Diogo
author_facet da Rosa, Katemari Diogo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Rosa, Katemari Diogo
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Crítica da Raça
Educação científica
Pesquisa em Ensino de Física
Critical Race Theory
Science education
Physics Education Research
Teoría Crítica de la Raza
Educación científica
Investigación en enseñanza de la física
topic Teoria Crítica da Raça
Educação científica
Pesquisa em Ensino de Física
Critical Race Theory
Science education
Physics Education Research
Teoría Crítica de la Raza
Educación científica
Investigación en enseñanza de la física
description This paper engages with the manuscript "Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences" (Alves-Brito & Alho, 2022). The authors use Critical Race Theory (CRT) as part of their framework to discuss science education and dissemination in a decolonial and antiracist perspective. In this paper, the goal is to expand the discussion on CRT and present its possibilities for transformations in science education. The dialogue begins with the history of CRT and examines its set of basic tenets, including: the social construction of race, the normality of racism, interest convergence, differential racialization, intersectionality, and recognition of the voices of People of Color. Finally, this paper points to connections between conservative extreme-right groups, CRT, and scientific education for ethnic-racial relations.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896
10.1590/1983-21172022240140
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896/37427
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162041892864