Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896 |
Resumo: | This paper engages with the manuscript "Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences" (Alves-Brito & Alho, 2022). The authors use Critical Race Theory (CRT) as part of their framework to discuss science education and dissemination in a decolonial and antiracist perspective. In this paper, the goal is to expand the discussion on CRT and present its possibilities for transformations in science education. The dialogue begins with the history of CRT and examines its set of basic tenets, including: the social construction of race, the normality of racism, interest convergence, differential racialization, intersectionality, and recognition of the voices of People of Color. Finally, this paper points to connections between conservative extreme-right groups, CRT, and scientific education for ethnic-racial relations. |
id |
UFMG-11_d7ca28535ece2cd1b81c54d1438aa681 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/43896 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relationsTeoría Crítica de la Raza: Historia y perspectivas en la educación científica para las relaciones raciales y étnicasARTICLE-OPINION: EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: AN ESSAY ON SUBALTERNIZED ALTERNATIONS IN PHYSICAL SCIENCES: ARTIGO-PARECER: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICASTeoria Crítica da RaçaEducação científicaPesquisa em Ensino de FísicaCritical Race TheoryScience educationPhysics Education ResearchTeoría Crítica de la RazaEducación científicaInvestigación en enseñanza de la físicaThis paper engages with the manuscript "Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences" (Alves-Brito & Alho, 2022). The authors use Critical Race Theory (CRT) as part of their framework to discuss science education and dissemination in a decolonial and antiracist perspective. In this paper, the goal is to expand the discussion on CRT and present its possibilities for transformations in science education. The dialogue begins with the history of CRT and examines its set of basic tenets, including: the social construction of race, the normality of racism, interest convergence, differential racialization, intersectionality, and recognition of the voices of People of Color. Finally, this paper points to connections between conservative extreme-right groups, CRT, and scientific education for ethnic-racial relations.Este artículo dialoga con el manuscrito "Educación para las relaciones étnico-raciales: un ensayo sobre alteridades subalternizadas en las ciencias físicas" (Alves-Brito & Alho, 2022). Los autores utilizan la Teoría Crítica de la Raza (TCR) como parte de su marco teórico para discutir la educación y difusión de la ciencia desde una perspectiva decolonial y antirracista. En este artículo, se busca ampliar la discusión sobre la TCR y presentar sus posibilidades para transformaciones en la educación científica. La conversación comienza con la historia de la TCR y examina sus conceptos básicos, incluyendo: la construcción social de la raza, la normalidad del racismo, la convergencia de intereses, la racialización diferencial, la interseccionalidad y el reconocimiento de las voces de las personas no blancas. Finalmente, este artículo señala las conexiones entre grupos conservadores de extrema derecha, la TCR y la educación científica para las relaciones étnico-raciales.Este artigo-parecer dialoga com o texto "Educação para as relações étnico-raciais: um ensaio sobre alteridades subalternizadas nas ciências físicas" (Alves-Brito & Alho, 2022). Os autores utilizam a Teoria Crítica da Raça (TCR) como parte de seus referenciais para discutir educação e divulgação em ciência numa perspectiva decolonial e antirracista. Neste artigo, a proposta é expandir a discussão sobre a TCR e apresentar suas possibilidades para transformações na educação científica. O diálogo inicia com o histórico da TCR e examina seu conjunto de conceitos básicos, incluindo: a construção social da raça, a normalidade do racismo, a convergência de interesses, a racialização diferencial, a interseccionalidade e o reconhecimento da voz das pessoas não brancas. Por fim, este artigo-parecer aponta para conexões entre as reações de grupos conservadores de extrema-direita, a TCR e uma educação científica para as relações étnico-raciais.CECIMIG-FaE-UFMG2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4389610.1590/1983-21172022240140Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896/37427Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Rosa, Katemari Diogo2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/43896Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations Teoría Crítica de la Raza: Historia y perspectivas en la educación científica para las relaciones raciales y étnicas ARTICLE-OPINION: EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: AN ESSAY ON SUBALTERNIZED ALTERNATIONS IN PHYSICAL SCIENCES: ARTIGO-PARECER: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS |
title |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations |
spellingShingle |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations da Rosa, Katemari Diogo Teoria Crítica da Raça Educação científica Pesquisa em Ensino de Física Critical Race Theory Science education Physics Education Research Teoría Crítica de la Raza Educación científica Investigación en enseñanza de la física |
title_short |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations |
title_full |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations |
title_fullStr |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations |
title_full_unstemmed |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations |
title_sort |
Critical Race Theory: History and perspectives in science education for racial and ethnic relations |
author |
da Rosa, Katemari Diogo |
author_facet |
da Rosa, Katemari Diogo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Rosa, Katemari Diogo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria Crítica da Raça Educação científica Pesquisa em Ensino de Física Critical Race Theory Science education Physics Education Research Teoría Crítica de la Raza Educación científica Investigación en enseñanza de la física |
topic |
Teoria Crítica da Raça Educação científica Pesquisa em Ensino de Física Critical Race Theory Science education Physics Education Research Teoría Crítica de la Raza Educación científica Investigación en enseñanza de la física |
description |
This paper engages with the manuscript "Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences" (Alves-Brito & Alho, 2022). The authors use Critical Race Theory (CRT) as part of their framework to discuss science education and dissemination in a decolonial and antiracist perspective. In this paper, the goal is to expand the discussion on CRT and present its possibilities for transformations in science education. The dialogue begins with the history of CRT and examines its set of basic tenets, including: the social construction of race, the normality of racism, interest convergence, differential racialization, intersectionality, and recognition of the voices of People of Color. Finally, this paper points to connections between conservative extreme-right groups, CRT, and scientific education for ethnic-racial relations. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896 10.1590/1983-21172022240140 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/43896/37427 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711162041892864 |