Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525 |
Resumo: | In the literature, the potentials of group work for learning conceptual, procedural and attitudinal content have been highlighted. In this study, we investigated how collaborative and tutorial social interactions can favor the clarification of students' knowledge in a Chemistry experiment carried out by a group of three sighted students and one blind student. During a sequence of Chemistry experiments, the interactions between the four students attending an elementary school class of a Brazilian public school were audio and video recorded, then transcribed and submitted to the procedures of discursive textual analysis. Among the results, different kinds of knowledge were made explicit throughout the social interactions. The tutorial interactions were mainly directed to make explicit some attitudes and values often disregarded in the development of Chemistry experiments in contexts with blind students. |
id |
UFMG-11_eb78a6c5d260ebd9a3c78a83b8579e5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42525 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cegaPotencialidades de las interacciones sociales en la explicación de los conocimientos en actividades experimentales de Química con una estudiante con discapacidad visual: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cegaPOTENTIALS OF SOCIAL INTERACTIONS TO MAKE KNOWLEDGE EXPLICIT IN CHEMISTRY EXPERIMENTS WITH THE PARTICIPATION OF A BLIND STUDENT: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cegaexperimentaçãocegotrabalho em grupoIn the literature, the potentials of group work for learning conceptual, procedural and attitudinal content have been highlighted. In this study, we investigated how collaborative and tutorial social interactions can favor the clarification of students' knowledge in a Chemistry experiment carried out by a group of three sighted students and one blind student. During a sequence of Chemistry experiments, the interactions between the four students attending an elementary school class of a Brazilian public school were audio and video recorded, then transcribed and submitted to the procedures of discursive textual analysis. Among the results, different kinds of knowledge were made explicit throughout the social interactions. The tutorial interactions were mainly directed to make explicit some attitudes and values often disregarded in the development of Chemistry experiments in contexts with blind students.La literatura pone énfasis en el potencial del trabajo en grupo para el aprendizaje de contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales. De este modo, se investigó cómo las interacciones sociales colaborativas y tutoriales pueden favorecer la puesta en evidencia de los conocimientos de los discentes durante actividades experimentales de Química en un grupo con una estudiante con discapacidad visual y estudiantes videntes. A lo largo de una serie de actividades experimentales de Química, las interacciones entre un grupo de cuatro alumnos de una clase de primaria de una escuela pública brasileña se grabaron en audio y video, y luego se las transcribió y se las sometió a distintos procedimientos de análisis textual discursivo. Entre los resultados, destacan conocimientos de distintas naturalezas evidenciados en el transcurso de la interacción social. Las interacciones tutoriales se dirigieron, de forma más destacada, a la explicación de actitudes y valores que a menudo se pasan por alto durante el desarrollo de actividades experimentales de Química en contextos con presencia de alumnos con discapacidad visual.Na literatura, são ressaltadas potencialidades do trabalho em grupo para a aprendizagem de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais. Neste estudo, investigou-se como as interações sociais do tipo colaborativo e tutorial podem favorecer a explicitação dos conhecimentos discentes em uma proposta de atividade experimental de Química em um grupo com uma estudante cega e três estudantes videntes. Durante uma sequência de atividades experimentais de Química, as interações entre os quatro estudantes do grupo, alunos de uma turma do Ensino Fundamental de uma escola pública brasileira, foram registradas em áudio e vídeo, transcritas e submetidas aos procedimentos da análise textual discursiva. Dentre os resultados, destacam-se conhecimentos de diferentes naturezas, explicitados ao longo da interação social. As interações tutoriais direcionaram-se, com mais destaque, à explicitação de atitudes e valores, muitas vezes desconsiderados no desenvolvimento de atividades experimentais de Química em contextos com estudantes cegos/as.CECIMIG-FaE-UFMG2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4252510.1590/1983-21172022240146Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525/38080Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAragão da Silveira, RenataPeres Gonçalves, Fábio2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42525Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega Potencialidades de las interacciones sociales en la explicación de los conocimientos en actividades experimentales de Química con una estudiante con discapacidad visual: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega POTENTIALS OF SOCIAL INTERACTIONS TO MAKE KNOWLEDGE EXPLICIT IN CHEMISTRY EXPERIMENTS WITH THE PARTICIPATION OF A BLIND STUDENT: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega |
title |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega |
spellingShingle |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega Aragão da Silveira, Renata experimentação cego trabalho em grupo |
title_short |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega |
title_full |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega |
title_fullStr |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega |
title_full_unstemmed |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega |
title_sort |
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega |
author |
Aragão da Silveira, Renata |
author_facet |
Aragão da Silveira, Renata Peres Gonçalves, Fábio |
author_role |
author |
author2 |
Peres Gonçalves, Fábio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aragão da Silveira, Renata Peres Gonçalves, Fábio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
experimentação cego trabalho em grupo |
topic |
experimentação cego trabalho em grupo |
description |
In the literature, the potentials of group work for learning conceptual, procedural and attitudinal content have been highlighted. In this study, we investigated how collaborative and tutorial social interactions can favor the clarification of students' knowledge in a Chemistry experiment carried out by a group of three sighted students and one blind student. During a sequence of Chemistry experiments, the interactions between the four students attending an elementary school class of a Brazilian public school were audio and video recorded, then transcribed and submitted to the procedures of discursive textual analysis. Among the results, different kinds of knowledge were made explicit throughout the social interactions. The tutorial interactions were mainly directed to make explicit some attitudes and values often disregarded in the development of Chemistry experiments in contexts with blind students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525 10.1590/1983-21172022240146 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525/38080 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711162032455680 |