Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aragão da Silveira, Renata
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Peres Gonçalves, Fábio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525
Resumo: In the literature, the potentials of group work for learning conceptual, procedural and attitudinal content have been highlighted. In this study, we investigated how collaborative and tutorial social interactions can favor the clarification of students' knowledge in a Chemistry experiment carried out by a group of three sighted students and one blind student. During a sequence of Chemistry experiments, the interactions between the four students attending an elementary school class of a Brazilian public school were audio and video recorded, then transcribed and submitted to the procedures of discursive textual analysis. Among the results, different kinds of knowledge were made explicit throughout the social interactions. The tutorial interactions were mainly directed to make explicit some attitudes and values often disregarded in the development of Chemistry experiments in contexts with blind students.
id UFMG-11_eb78a6c5d260ebd9a3c78a83b8579e5a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42525
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cegaPotencialidades de las interacciones sociales en la explicación de los conocimientos en actividades experimentales de Química con una estudiante con discapacidad visual: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cegaPOTENTIALS OF SOCIAL INTERACTIONS TO MAKE KNOWLEDGE EXPLICIT IN CHEMISTRY EXPERIMENTS WITH THE PARTICIPATION OF A BLIND STUDENT: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cegaexperimentaçãocegotrabalho em grupoIn the literature, the potentials of group work for learning conceptual, procedural and attitudinal content have been highlighted. In this study, we investigated how collaborative and tutorial social interactions can favor the clarification of students' knowledge in a Chemistry experiment carried out by a group of three sighted students and one blind student. During a sequence of Chemistry experiments, the interactions between the four students attending an elementary school class of a Brazilian public school were audio and video recorded, then transcribed and submitted to the procedures of discursive textual analysis. Among the results, different kinds of knowledge were made explicit throughout the social interactions. The tutorial interactions were mainly directed to make explicit some attitudes and values often disregarded in the development of Chemistry experiments in contexts with blind students.La literatura pone énfasis en el potencial del trabajo en grupo para el aprendizaje de contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales. De este modo, se investigó cómo las interacciones sociales colaborativas y tutoriales pueden favorecer la puesta en evidencia de los conocimientos de los discentes durante actividades experimentales de Química en un grupo con una estudiante con discapacidad visual y estudiantes videntes. A lo largo de una serie de actividades experimentales de Química, las interacciones entre un grupo de cuatro alumnos de una clase de primaria de una escuela pública brasileña se grabaron en audio y video, y luego se las transcribió y se las sometió a distintos procedimientos de análisis textual discursivo. Entre los resultados, destacan conocimientos de distintas naturalezas evidenciados en el transcurso de la interacción social. Las interacciones tutoriales se dirigieron, de forma más destacada, a la explicación de actitudes y valores que a menudo se pasan por alto durante el desarrollo de actividades experimentales de Química en contextos con presencia de alumnos con discapacidad visual.Na literatura, são ressaltadas potencialidades do trabalho em grupo para a aprendizagem de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais. Neste estudo, investigou-se como as interações sociais do tipo colaborativo e tutorial podem favorecer a explicitação dos conhecimentos discentes em uma proposta de atividade experimental de Química em um grupo com uma estudante cega e três estudantes videntes. Durante uma sequência de atividades experimentais de Química, as interações entre os quatro estudantes do grupo, alunos de uma turma do Ensino Fundamental de uma escola pública brasileira, foram registradas em áudio e vídeo, transcritas e submetidas aos procedimentos da análise textual discursiva. Dentre os resultados, destacam-se conhecimentos de diferentes naturezas, explicitados ao longo da interação social. As interações tutoriais direcionaram-se, com mais destaque, à explicitação de atitudes e valores, muitas vezes desconsiderados no desenvolvimento de atividades experimentais de Química em contextos com estudantes cegos/as.CECIMIG-FaE-UFMG2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4252510.1590/1983-21172022240146Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525/38080Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAragão da Silveira, RenataPeres Gonçalves, Fábio2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42525Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
Potencialidades de las interacciones sociales en la explicación de los conocimientos en actividades experimentales de Química con una estudiante con discapacidad visual: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
POTENTIALS OF SOCIAL INTERACTIONS TO MAKE KNOWLEDGE EXPLICIT IN CHEMISTRY EXPERIMENTS WITH THE PARTICIPATION OF A BLIND STUDENT: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
title Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
spellingShingle Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
Aragão da Silveira, Renata
experimentação
cego
trabalho em grupo
title_short Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
title_full Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
title_fullStr Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
title_full_unstemmed Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
title_sort Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student: Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
author Aragão da Silveira, Renata
author_facet Aragão da Silveira, Renata
Peres Gonçalves, Fábio
author_role author
author2 Peres Gonçalves, Fábio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aragão da Silveira, Renata
Peres Gonçalves, Fábio
dc.subject.por.fl_str_mv experimentação
cego
trabalho em grupo
topic experimentação
cego
trabalho em grupo
description In the literature, the potentials of group work for learning conceptual, procedural and attitudinal content have been highlighted. In this study, we investigated how collaborative and tutorial social interactions can favor the clarification of students' knowledge in a Chemistry experiment carried out by a group of three sighted students and one blind student. During a sequence of Chemistry experiments, the interactions between the four students attending an elementary school class of a Brazilian public school were audio and video recorded, then transcribed and submitted to the procedures of discursive textual analysis. Among the results, different kinds of knowledge were made explicit throughout the social interactions. The tutorial interactions were mainly directed to make explicit some attitudes and values often disregarded in the development of Chemistry experiments in contexts with blind students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525
10.1590/1983-21172022240146
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42525/38080
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162032455680