SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502 |
Resumo: | The present work, as a result of the reflections coming from the research of the Doctorate in Education, aims to problematize the paths for the planning of a Theater Dialogic Teaching, considering the Freirean thought in relation to the Dialogue. The research develops with the "dialogicity" and the "problematizing approach" as epistemological and methodological foundations mobilizing for the construction of knowledge. Thus, the theoretical references of this writing are located in the works of Paulo Freire and his interlocutors, establishing relationships with authors who perceive the Theater as a way of problematizing reality. |
id |
UFMG-12_0fa1c713f8d37edd9d191d3b2e32d684 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15502 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO EducaçãoEnsino de teatroPaulo FreireEducationTheater teachingPaulo FreireThe present work, as a result of the reflections coming from the research of the Doctorate in Education, aims to problematize the paths for the planning of a Theater Dialogic Teaching, considering the Freirean thought in relation to the Dialogue. The research develops with the "dialogicity" and the "problematizing approach" as epistemological and methodological foundations mobilizing for the construction of knowledge. Thus, the theoretical references of this writing are located in the works of Paulo Freire and his interlocutors, establishing relationships with authors who perceive the Theater as a way of problematizing reality.O presente trabalho, fruto das reflexões advindas da pesquisa do Doutorado em Educação, tem como objetivo problematizar os caminhos para o planejamento de um Ensino Dialógico de Teatro, considerando o pensamento freireano em relação ao Diálogo. A investigação se desenvolve contando com a “dialogicidade” e a “abordagem problematizadora” como fundamentos epistemológicos e metodológicos mobilizadores para a construção de conhecimentos. Desse modo, os referenciais teóricos desta escrita situam-se nos trabalhos de Paulo Freire e seus interlocutores, estabelecendo relações com autores que percebem o Teatro como forma de problematização da realidade.Universidade Federal de Minas Gerais2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - apr.2018; 150-164PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 150-164PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 150-1642238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502/pdf_1Silva, Ildisnei Medeiros daPernambuco, Marta Maria Castanho Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-24T18:58:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15502Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-07-24T18:58:47Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO |
title |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO |
spellingShingle |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO Silva, Ildisnei Medeiros da Educação Ensino de teatro Paulo Freire Education Theater teaching Paulo Freire |
title_short |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO |
title_full |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO |
title_fullStr |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO |
title_full_unstemmed |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO |
title_sort |
SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO |
author |
Silva, Ildisnei Medeiros da |
author_facet |
Silva, Ildisnei Medeiros da Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ildisnei Medeiros da Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ensino de teatro Paulo Freire Education Theater teaching Paulo Freire |
topic |
Educação Ensino de teatro Paulo Freire Education Theater teaching Paulo Freire |
description |
The present work, as a result of the reflections coming from the research of the Doctorate in Education, aims to problematize the paths for the planning of a Theater Dialogic Teaching, considering the Freirean thought in relation to the Dialogue. The research develops with the "dialogicity" and the "problematizing approach" as epistemological and methodological foundations mobilizing for the construction of knowledge. Thus, the theoretical references of this writing are located in the works of Paulo Freire and his interlocutors, establishing relationships with authors who perceive the Theater as a way of problematizing reality. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - apr.2018; 150-164 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 150-164 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 150-164 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080596135936 |