SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ildisnei Medeiros da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502
Resumo: The present work, as a result of the reflections coming from the research of the Doctorate in Education, aims to problematize the paths for the planning of a Theater Dialogic Teaching, considering the Freirean thought in relation to the Dialogue. The research develops with the "dialogicity" and the "problematizing approach" as epistemological and methodological foundations mobilizing for the construction of knowledge. Thus, the theoretical references of this writing are located in the works of Paulo Freire and his interlocutors, establishing relationships with authors who perceive the Theater as a way of problematizing reality.
id UFMG-12_0fa1c713f8d37edd9d191d3b2e32d684
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/15502
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO EducaçãoEnsino de teatroPaulo FreireEducationTheater teachingPaulo FreireThe present work, as a result of the reflections coming from the research of the Doctorate in Education, aims to problematize the paths for the planning of a Theater Dialogic Teaching, considering the Freirean thought in relation to the Dialogue. The research develops with the "dialogicity" and the "problematizing approach" as epistemological and methodological foundations mobilizing for the construction of knowledge. Thus, the theoretical references of this writing are located in the works of Paulo Freire and his interlocutors, establishing relationships with authors who perceive the Theater as a way of problematizing reality.O presente trabalho, fruto das reflexões advindas da pesquisa do Doutorado em Educação, tem como objetivo problematizar os caminhos para o planejamento de um Ensino Dialógico de Teatro, considerando o pensamento freireano em relação ao Diálogo. A investigação se desenvolve contando com a “dialogicidade” e a “abordagem problematizadora” como fundamentos epistemológicos e metodológicos mobilizadores para a construção de conhecimentos. Desse modo, os referenciais teóricos desta escrita situam-se nos trabalhos de Paulo Freire e seus interlocutores, estabelecendo relações com autores que percebem o Teatro como forma de problematização da realidade.Universidade Federal de Minas Gerais2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - apr.2018; 150-164PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 150-164PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 150-1642238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502/pdf_1Silva, Ildisnei Medeiros daPernambuco, Marta Maria Castanho Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-24T18:58:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15502Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-07-24T18:58:47Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
title SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
spellingShingle SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
Silva, Ildisnei Medeiros da
Educação
Ensino de teatro
Paulo Freire
Education
Theater teaching
Paulo Freire
title_short SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
title_full SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
title_fullStr SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
title_full_unstemmed SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
title_sort SOBRE TEATRO E REALIDADE(S): REFERENCIAIS FREIREANOS PARA UM ENSINO DIALÓGICO DE TEATRO
author Silva, Ildisnei Medeiros da
author_facet Silva, Ildisnei Medeiros da
Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida
author_role author
author2 Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ildisnei Medeiros da
Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Ensino de teatro
Paulo Freire
Education
Theater teaching
Paulo Freire
topic Educação
Ensino de teatro
Paulo Freire
Education
Theater teaching
Paulo Freire
description The present work, as a result of the reflections coming from the research of the Doctorate in Education, aims to problematize the paths for the planning of a Theater Dialogic Teaching, considering the Freirean thought in relation to the Dialogue. The research develops with the "dialogicity" and the "problematizing approach" as epistemological and methodological foundations mobilizing for the construction of knowledge. Thus, the theoretical references of this writing are located in the works of Paulo Freire and his interlocutors, establishing relationships with authors who perceive the Theater as a way of problematizing reality.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15502/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - apr.2018; 150-164
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 150-164
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 150-164
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080596135936