The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Alexandre Emerick
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36148
Resumo: The appearance of the obese body in cinema reflects the historical difficulty of fitting it into culture in general. To discuss the presence of the obese body in different figurative planes, we turn to the analysis of Giorgio Agamben on reciprocity in the use of bodies, Marie-José Mondizan on ethics in contemporary media and Deleuze on film aesthetics. From the adaptations of two novels – Essay on blindness, by José Saramago, and the homonymous film by Fernando Meirelles; Chronicle of the murdered house, by Lúcio Cardoso, and the film The murdered house, by César Saraceni – we will reach the prominence of the obese body in the film Out of Rosenheim [Bagdad Café], to finally experience the vigor of its beauty.
id UFMG-12_5cd7eebae8605bc152c4585140fb6141
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/36148
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framingLa belleza del cuerpo obeso figurado:: de la invisibilidad al encuadre oblicuoA beleza do corpo obeso figurado: da invisibilidade ao enquadramento oblíquoCorpo obesoBelezaCinemaLiteraturaArtes visuaisObese bodyBeautyFilmLiteratureVisual artsCuerpo obesoBellezaCineLiteraturaArtes visuales The appearance of the obese body in cinema reflects the historical difficulty of fitting it into culture in general. To discuss the presence of the obese body in different figurative planes, we turn to the analysis of Giorgio Agamben on reciprocity in the use of bodies, Marie-José Mondizan on ethics in contemporary media and Deleuze on film aesthetics. From the adaptations of two novels – Essay on blindness, by José Saramago, and the homonymous film by Fernando Meirelles; Chronicle of the murdered house, by Lúcio Cardoso, and the film The murdered house, by César Saraceni – we will reach the prominence of the obese body in the film Out of Rosenheim [Bagdad Café], to finally experience the vigor of its beauty. La aparición del cuerpo obeso en el cine refleja la dificultad histórica de encajarlo en la cultura en general. Para discutir la presencia del cuerpo obeso en diferentes planos figurativos, nos dirigimos al análisis de Giorgio Agamben sobre la reciprocidad en el uso de los cuerpos, Marie-José Mondizan sobre la ética en los medios contemporáneos y Deleuze sobre la estética cinematográfica. De las adaptaciones de dos novelas – Ensayo sobre la ceguera, de José Saramago, y la película homónima de Fernando Meirelles; Crónica de la casa asesinada, de Lúcio Cardoso, y la película La casa asesinada, de César Saraceni – alcanzaremos el protagonismo del cuerpo obeso en la película Fuera de Rosenheim[Bagdad Café], para finalmente experimentar el vigor de su belleza. A aparição do corpo obeso no cinema repercute a histórica dificuldade de seu enquadramento na cultura em geral. Para discutirmos a presença do corpo obeso em distintos planos de figuração, recorremos às análises de Giorgio Agamben sobre a reciprocidade no uso dos corpos, Marie-José Mondizan quanto à ética na mídia contemporânea e Deleuze sobre a estética fílmica. Das adaptações de dois romances – Ensaio sobre a cegueira, de José Saramago, e o filme homônimo de Fernando Meirelles; Crônica da casa assassinada, de Lúcio Cardoso, e o filme A casa assassinada, de César Saraceni – chegaremos ao protagonismo do corpo obeso no filme Out of Rosenheim [Bagdad Café], para, enfim, experimentarmos o vigor da sua beleza. Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3614810.35699/2237-5864.2022.36148PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 25 (2022): Maio-Ago; 93-119PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 25 (2022): Maio-Ago; 93-119PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 25 (2022): Maio-Ago; 93-1192238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36148/31176Copyright (c) 2022 Alexandre Emerick Neveshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Alexandre Emerick2022-08-22T22:34:08Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36148Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-08-22T22:34:08Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing
La belleza del cuerpo obeso figurado:: de la invisibilidad al encuadre oblicuo
A beleza do corpo obeso figurado: da invisibilidade ao enquadramento oblíquo
title The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing
spellingShingle The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing
Neves, Alexandre Emerick
Corpo obeso
Beleza
Cinema
Literatura
Artes visuais
Obese body
Beauty
Film
Literature
Visual arts
Cuerpo obeso
Belleza
Cine
Literatura
Artes visuales
title_short The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing
title_full The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing
title_fullStr The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing
title_full_unstemmed The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing
title_sort The beauty of the figured obese body: from invisibility to the oblique framing
author Neves, Alexandre Emerick
author_facet Neves, Alexandre Emerick
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Alexandre Emerick
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo obeso
Beleza
Cinema
Literatura
Artes visuais
Obese body
Beauty
Film
Literature
Visual arts
Cuerpo obeso
Belleza
Cine
Literatura
Artes visuales
topic Corpo obeso
Beleza
Cinema
Literatura
Artes visuais
Obese body
Beauty
Film
Literature
Visual arts
Cuerpo obeso
Belleza
Cine
Literatura
Artes visuales
description The appearance of the obese body in cinema reflects the historical difficulty of fitting it into culture in general. To discuss the presence of the obese body in different figurative planes, we turn to the analysis of Giorgio Agamben on reciprocity in the use of bodies, Marie-José Mondizan on ethics in contemporary media and Deleuze on film aesthetics. From the adaptations of two novels – Essay on blindness, by José Saramago, and the homonymous film by Fernando Meirelles; Chronicle of the murdered house, by Lúcio Cardoso, and the film The murdered house, by César Saraceni – we will reach the prominence of the obese body in the film Out of Rosenheim [Bagdad Café], to finally experience the vigor of its beauty.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36148
10.35699/2237-5864.2022.36148
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36148
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.36148
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36148/31176
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Alexandre Emerick Neves
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Alexandre Emerick Neves
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 25 (2022): Maio-Ago; 93-119
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 25 (2022): Maio-Ago; 93-119
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 25 (2022): Maio-Ago; 93-119
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049081771589632