Modos de fazer (arte): o projetista, o montador, o propositor
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48106 |
Resumo: | Since the conceptualist art of the 1960s and 1970s, we have witnessed successive transformations regarding what constitutes an author in the field of contemporary art. At the heart of this process lies the so-called “conceptual authorship”, characterized by the coexistence of the following aspects: an artwork of projective or propositional immanence; a notation system expressed or latent; and the existence of material occurrences that are carried out in accordance with the notational statement. Through the analysis of artists such as Antonio Lizárraga, Doris Salcedo, Maurizio Cattelan, Flávia Naves, Alison Knowles, and Tania Bruguera, this paper aims to test the hypothesis that, in conceptual terms, there are at least three authorial types in contemporary art: the designer-like, the montage maker, and the proposer. |
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Modos de fazer (arte): o projetista, o montador, o propositorAutoriaArte ContemporâneaConceitualismoAutoria ConceitualAlografiaAutoríaArte ContemporáneoConceptualismoAutoría ConceptualArte AlográficaAuthorshipContemporary ArtConceptualismConceptual AuthorshipAllographic ArtSince the conceptualist art of the 1960s and 1970s, we have witnessed successive transformations regarding what constitutes an author in the field of contemporary art. At the heart of this process lies the so-called “conceptual authorship”, characterized by the coexistence of the following aspects: an artwork of projective or propositional immanence; a notation system expressed or latent; and the existence of material occurrences that are carried out in accordance with the notational statement. Through the analysis of artists such as Antonio Lizárraga, Doris Salcedo, Maurizio Cattelan, Flávia Naves, Alison Knowles, and Tania Bruguera, this paper aims to test the hypothesis that, in conceptual terms, there are at least three authorial types in contemporary art: the designer-like, the montage maker, and the proposer.Desde el conceptualismo de las décadas de 1960 y 1970, hemos sido testigos de sucesivas transformaciones en lo que respecta a lo que constituye un autor en el campo del arte contemporáneo. En el centro de este proceso se encuentra la llamada “autoría conceptual”, que se caracteriza por la coexistencia de los siguientes aspectos: una obra de inmanencia proyectiva o propositiva; un sistema de notación expresado o latente; y la existencia de eventos materiales que se ejecutan de acuerdo con la declaración notacional. Analizando a artistas como Antonio Lizárraga, Doris Salcedo, Maurizio Cattelan, Flávia Naves, Alison Knowles y Tania Bruguera, este artículo tiene como objetivo poner a prueba la hipótesis de que, en términos conceptuales, existen al menos tres tipos o figuras autorales en el arte contemporáneo: el proyectista, el ensamblador y el proponente.Desde o conceitualismo dos anos 1960 e 1970, assistimos a sucessivas transformações acerca do que seja um autor no campo da arte contemporânea. No centro desse processo reside a chamada “autoria conceitual”, que se caracteriza pela coexistência dos seguintes aspectos: uma obra de imanência projetiva ou propositiva; um sistema de notação expresso ou latente; e a existência de ocorrências materiais que se executam em conformidade com o enunciado notacional. Recorrendo a artistas como Antonio Lizárraga, Doris Salcedo, Maurizio Cattelan, Flávia Naves, Alison Knowles e Tania Bruguera, este artigo pretende pôr à prova a hipótese de que, em termos conceituais, existem ao menos três tipos ou figuras autorais na arte contemporânea: o projetista, o montador e o propositor.Universidade Federal de Minas Gerais2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4810610.35699/2238-2046.2024.48106PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 14 No. 30 (2024): Jan-Abril; 207-232PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 14 Núm. 30 (2024): Jan-Abril; 207-232PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 14 n. 30 (2024): Jan-Abril; 207-2322238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48106/43605Copyright (c) 2024 Artur Correia de Freitashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia de Freitas, Artur2024-04-01T20:57:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48106Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-04-01T20:57:13Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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