Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103 |
Resumo: | This paper talks reflexively about the daily performances of a very young child during a year of pandemic, social isolation and closed early childhood schools. The journey, which goes from home to abroad, passing from the interactions of an unusual world to a common world and crossed by an animal-becoming, was widely documented by the mother, a researcher in the arts and childhood. Thus, when narrating the child-performer, contemporary childhood education, the notions of childhood and an aesthetics of learning processes are problematized with the child as the protagonist, as well as the immense lack of construction of an ethics of conviviality in the formation of a subject. |
id |
UFMG-12_bdd5cdd2db5ac176a2d5a43fa8c26ce1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/33103 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic lifeBambina-performer senza nido: Osservazioni dalla madre documentarista in un anno di vita pandemicaCriança-performer sem educação infantil: observações da mãe-documentarista em um ano de vida pandêmica criança-performereducação infantilpandemiadocumentação pedagógicamaternidadechild-performerearly childhood educationpandemicmaternitypedagogical documentationbambina-performeducazione infantilepandemiadocumentazione pedagogicamaternitàniño-intérpreteeducación infantilpandemiadocumentación pedagógicamaternidadThis paper talks reflexively about the daily performances of a very young child during a year of pandemic, social isolation and closed early childhood schools. The journey, which goes from home to abroad, passing from the interactions of an unusual world to a common world and crossed by an animal-becoming, was widely documented by the mother, a researcher in the arts and childhood. Thus, when narrating the child-performer, contemporary childhood education, the notions of childhood and an aesthetics of learning processes are problematized with the child as the protagonist, as well as the immense lack of construction of an ethics of conviviality in the formation of a subject.Questo paper è una riflessione sulle performance quotidiane d’una bambina piccola durante un anno di pandemia, isolamento sociale e nidi d’infanzia chiusi. Il percorso, che va dalla casa all’esteriore, passando per l’interazioni di un mondo in comune verso un mondo comune, attraversate da un divenire-animale, è stata ampiamente documentata dalla madre, ricercatrice dell’arti e dell’infanzie. Quindi, raccontando la bambina-performer, si ragiona la educazione infantile contemporanea, le nozioni d’infanzia e una estetica dei processi di apprendimento dove il bambino è in protagonista, siccome la immensa mancanza della costruzione di una etica del convivio nella formazione di un soggetto.Este artigo discorre reflexivamente sobre as performances cotidianas de uma criança bem pequena durante um ano de pandemia, isolamento social e escolas de educação infantil fechadas. O percurso, que vai da casa ao exterior, passando das interações de um mundo incomum a um mundo comum e atravessadas por um devir-animal, foi amplamente documentado pela mãe, pesquisadora das artes e das infâncias. Assim, ao narrar a criança performer, problematiza-se a educação infantil contemporânea, as noções de infância e uma estética dos processos de aprendizagem tendo a criança como protagonista, bem como a imensa falta da construção de uma ética do convívio na formação de um sujeito.Universidade Federal de Minas Gerais2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3310310.35699/2237-5864.2021.33103PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 2442238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103/29188Copyright (c) 2021 Taís Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Taís2023-10-19T14:11:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33103Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:11:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life Bambina-performer senza nido: Osservazioni dalla madre documentarista in un anno di vita pandemica Criança-performer sem educação infantil: observações da mãe-documentarista em um ano de vida pandêmica |
title |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life |
spellingShingle |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life Ferreira, Taís criança-performer educação infantil pandemia documentação pedagógica maternidade child-performer early childhood education pandemic maternity pedagogical documentation bambina-performe ducazione infantile pandemia documentazione pedagogica maternità niño-intérprete educación infantil pandemia documentación pedagógica maternidad |
title_short |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life |
title_full |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life |
title_fullStr |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life |
title_full_unstemmed |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life |
title_sort |
Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life |
author |
Ferreira, Taís |
author_facet |
Ferreira, Taís |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Taís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
criança-performer educação infantil pandemia documentação pedagógica maternidade child-performer early childhood education pandemic maternity pedagogical documentation bambina-performe ducazione infantile pandemia documentazione pedagogica maternità niño-intérprete educación infantil pandemia documentación pedagógica maternidad |
topic |
criança-performer educação infantil pandemia documentação pedagógica maternidade child-performer early childhood education pandemic maternity pedagogical documentation bambina-performe ducazione infantile pandemia documentazione pedagogica maternità niño-intérprete educación infantil pandemia documentación pedagógica maternidad |
description |
This paper talks reflexively about the daily performances of a very young child during a year of pandemic, social isolation and closed early childhood schools. The journey, which goes from home to abroad, passing from the interactions of an unusual world to a common world and crossed by an animal-becoming, was widely documented by the mother, a researcher in the arts and childhood. Thus, when narrating the child-performer, contemporary childhood education, the notions of childhood and an aesthetics of learning processes are problematized with the child as the protagonist, as well as the immense lack of construction of an ethics of conviviality in the formation of a subject. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103 10.35699/2237-5864.2021.33103 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.33103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103/29188 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Taís Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Taís Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079592648704 |