Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Taís
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103
Resumo: This paper talks reflexively about the daily performances of a very young child during a year of pandemic, social isolation and closed early childhood schools. The journey, which goes from home to abroad, passing from the interactions of an unusual world to a common world and crossed by an animal-becoming, was widely documented by the mother, a researcher in the arts and childhood. Thus, when narrating the child-performer, contemporary childhood education, the notions of childhood and an aesthetics of learning processes are problematized with the child as the protagonist, as well as the immense lack of construction of an ethics of conviviality in the formation of a subject.
id UFMG-12_bdd5cdd2db5ac176a2d5a43fa8c26ce1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/33103
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic lifeBambina-performer senza nido: Osservazioni dalla madre documentarista in un anno di vita pandemicaCriança-performer sem educação infantil: observações da mãe-documentarista em um ano de vida pandêmica criança-performereducação infantilpandemiadocumentação pedagógicamaternidadechild-performerearly childhood educationpandemicmaternitypedagogical documentationbambina-performeducazione infantilepandemiadocumentazione pedagogicamaternitàniño-intérpreteeducación infantilpandemiadocumentación pedagógicamaternidadThis paper talks reflexively about the daily performances of a very young child during a year of pandemic, social isolation and closed early childhood schools. The journey, which goes from home to abroad, passing from the interactions of an unusual world to a common world and crossed by an animal-becoming, was widely documented by the mother, a researcher in the arts and childhood. Thus, when narrating the child-performer, contemporary childhood education, the notions of childhood and an aesthetics of learning processes are problematized with the child as the protagonist, as well as the immense lack of construction of an ethics of conviviality in the formation of a subject.Questo paper è una riflessione sulle performance quotidiane d’una bambina piccola durante un anno di pandemia, isolamento sociale e nidi d’infanzia chiusi. Il percorso, che va dalla casa all’esteriore, passando per l’interazioni di un mondo in comune verso un mondo comune, attraversate da un divenire-animale, è stata ampiamente documentata dalla madre, ricercatrice dell’arti e dell’infanzie. Quindi, raccontando la bambina-performer, si ragiona la educazione infantile contemporanea, le nozioni d’infanzia e una estetica dei processi di apprendimento dove il bambino è in protagonista, siccome la immensa mancanza della costruzione di una etica del convivio nella formazione di un soggetto.Este artigo discorre reflexivamente sobre as performances cotidianas de uma criança bem pequena durante um ano de pandemia, isolamento social e escolas de educação infantil fechadas. O percurso, que vai da casa ao exterior, passando das interações de um mundo incomum a um mundo comum e atravessadas por um devir-animal, foi amplamente documentado pela mãe, pesquisadora das artes e das infâncias. Assim, ao narrar a criança performer, problematiza-se a educação infantil contemporânea, as noções de infância e uma estética dos processos de aprendizagem tendo a criança como protagonista, bem como a imensa falta da construção de uma ética do convívio na formação de um sujeito.Universidade Federal de Minas Gerais2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3310310.35699/2237-5864.2021.33103PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 2442238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103/29188Copyright (c) 2021 Taís Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Taís2023-10-19T14:11:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33103Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:11:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
Bambina-performer senza nido: Osservazioni dalla madre documentarista in un anno di vita pandemica
Criança-performer sem educação infantil: observações da mãe-documentarista em um ano de vida pandêmica
title Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
spellingShingle Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
Ferreira, Taís
criança-performer
educação infantil
pandemia
documentação pedagógica
maternidade
child-performer
early childhood
education
pandemic
maternity
pedagogical documentation
bambina-performe
ducazione infantile
pandemia
documentazione pedagogica
maternità
niño-intérprete
educación infantil
pandemia
documentación pedagógica
maternidad
title_short Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
title_full Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
title_fullStr Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
title_full_unstemmed Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
title_sort Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life
author Ferreira, Taís
author_facet Ferreira, Taís
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Taís
dc.subject.por.fl_str_mv criança-performer
educação infantil
pandemia
documentação pedagógica
maternidade
child-performer
early childhood
education
pandemic
maternity
pedagogical documentation
bambina-performe
ducazione infantile
pandemia
documentazione pedagogica
maternità
niño-intérprete
educación infantil
pandemia
documentación pedagógica
maternidad
topic criança-performer
educação infantil
pandemia
documentação pedagógica
maternidade
child-performer
early childhood
education
pandemic
maternity
pedagogical documentation
bambina-performe
ducazione infantile
pandemia
documentazione pedagogica
maternità
niño-intérprete
educación infantil
pandemia
documentación pedagógica
maternidad
description This paper talks reflexively about the daily performances of a very young child during a year of pandemic, social isolation and closed early childhood schools. The journey, which goes from home to abroad, passing from the interactions of an unusual world to a common world and crossed by an animal-becoming, was widely documented by the mother, a researcher in the arts and childhood. Thus, when narrating the child-performer, contemporary childhood education, the notions of childhood and an aesthetics of learning processes are problematized with the child as the protagonist, as well as the immense lack of construction of an ethics of conviviality in the formation of a subject.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103
10.35699/2237-5864.2021.33103
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.33103
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103/29188
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Taís Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Taís Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 213 - 244
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079592648704