Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giannotti, Sirlene
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Zimmermann, Ana Cristina, Saura, Soraia Chung
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939
Resumo: This article reports the experience with the conduction of a project of continuing education in the service of daycare center educators in São Paulo. With a focus on art’s expressive languages, this project was anchored in a theoretical framework of Bachelard and Merleau-Ponty’s phenomenology. Accomplished in 2020, the training was adapted to the special circumstances of the Covid-19 Pandemic and was conducted entirely in a remote environment. The experiences registered in fieldnotes account for a unique documentation of this trajectory. The experience offered consistent elements for an in-depth understanding of the significant role that memory, body and imagination play in the training of early childhood educators, thus magnifying the dialogue between art and pedagogy.
id UFMG-12_f48f3e4a7e3117b1ceeb25840f600a88
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/32939
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19Corpo, memoria e immaginazione: resoconto di un corso di formazione per educatori della prima infanzia in educazione artistica imposto dal COVID-19Corpo, memória e imaginação: relato de um percurso formativo de educadores da primeira infância em arte-educação no contexto remoto imposto pela COVID-19 criatividade formação de educadores.arte-educaçãocorporeidadecreativity art educationeducator trainingcorporeitycreatività.formazione degli educatori.educazione artistica.corporeitácreatividadformación de educadoresEducación artísticacorporeidadThis article reports the experience with the conduction of a project of continuing education in the service of daycare center educators in São Paulo. With a focus on art’s expressive languages, this project was anchored in a theoretical framework of Bachelard and Merleau-Ponty’s phenomenology. Accomplished in 2020, the training was adapted to the special circumstances of the Covid-19 Pandemic and was conducted entirely in a remote environment. The experiences registered in fieldnotes account for a unique documentation of this trajectory. The experience offered consistent elements for an in-depth understanding of the significant role that memory, body and imagination play in the training of early childhood educators, thus magnifying the dialogue between art and pedagogy.Questo articolo di ricerca si occupa della conduzione di un progetto di formazione continua per gli educatori degli asili nido a San Paolo. Con un focus sui linguaggi espressivi dell'arte, il progetto è stato ancorato a un quadro teorico della fenomenologia di Bachelard e Merleau-Ponty. Sviluppata nel 2020, la formazione è stata adattata alle circostanze speciali della pandemia del Covid-19 ed è stata condotta interamente in un ambiente remoto. Le esperienze registrate sull diario di bordo sono una documentazione unica della traiettoria percorsa. L'esperienza ha offerto elementi costanti per una comprensione approfondita del ruolo significativo che la memoria, il corpo e l'immaginazione  rappresentano nella formazione degli educatori della prima infanzia, ampliando il dialogo tra arte e pedagogia.Este artigo trata da experiência na condução de um projeto de formação continuada em serviço para educadores de creches de São Paulo. Com foco nas linguagens expressivas da arte, o projeto ancorou-se em um referencial teórico da fenomenologia de Bachelard e Merleau-Ponty. Realizado em 2020, a formação adaptou-se às circunstâncias especiais da Pandemia Covid-19 e foi conduzido totalmente em ambiente remoto. As vivências registradas em diário de campo configuram documentação singular da trajetória percorrida. A experiência ofereceu elementos consistentes para uma compreensão aprofundada do papel significativo que a memória, o corpo e a imaginação representam na formação dos educadores da primeira infância, ampliando o diálogo entre arte e pedagogia.Universidade Federal de Minas Gerais2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3293910.35699/2237-5864.2021.32939PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 2122238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939/29241Copyright (c) 2021 Sirlene Giannotti, Soraia Chung Saura, Ana Maria Zimmermannhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiannotti, SirleneZimmermann, Ana CristinaSaura, Soraia Chung2023-10-19T14:11:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32939Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:11:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
Corpo, memoria e immaginazione: resoconto di un corso di formazione per educatori della prima infanzia in educazione artistica imposto dal COVID-19
Corpo, memória e imaginação: relato de um percurso formativo de educadores da primeira infância em arte-educação no contexto remoto imposto pela COVID-19
title Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
spellingShingle Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
Giannotti, Sirlene
criatividade
formação de educadores.
arte-educação
corporeidade
creativity
art education
educator training
corporeity
creatività.formazione degli educatori.educazione artistica.corporeitá
creatividad
formación de educadores
Educación artística
corporeidad
title_short Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
title_full Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
title_fullStr Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
title_full_unstemmed Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
title_sort Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
author Giannotti, Sirlene
author_facet Giannotti, Sirlene
Zimmermann, Ana Cristina
Saura, Soraia Chung
author_role author
author2 Zimmermann, Ana Cristina
Saura, Soraia Chung
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giannotti, Sirlene
Zimmermann, Ana Cristina
Saura, Soraia Chung
dc.subject.por.fl_str_mv criatividade
formação de educadores.
arte-educação
corporeidade
creativity
art education
educator training
corporeity
creatività.formazione degli educatori.educazione artistica.corporeitá
creatividad
formación de educadores
Educación artística
corporeidad
topic criatividade
formação de educadores.
arte-educação
corporeidade
creativity
art education
educator training
corporeity
creatività.formazione degli educatori.educazione artistica.corporeitá
creatividad
formación de educadores
Educación artística
corporeidad
description This article reports the experience with the conduction of a project of continuing education in the service of daycare center educators in São Paulo. With a focus on art’s expressive languages, this project was anchored in a theoretical framework of Bachelard and Merleau-Ponty’s phenomenology. Accomplished in 2020, the training was adapted to the special circumstances of the Covid-19 Pandemic and was conducted entirely in a remote environment. The experiences registered in fieldnotes account for a unique documentation of this trajectory. The experience offered consistent elements for an in-depth understanding of the significant role that memory, body and imagination play in the training of early childhood educators, thus magnifying the dialogue between art and pedagogy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939
10.35699/2237-5864.2021.32939
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.32939
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939/29241
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Sirlene Giannotti, Soraia Chung Saura, Ana Maria Zimmermann
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Sirlene Giannotti, Soraia Chung Saura, Ana Maria Zimmermann
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079577968640