Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939 |
Resumo: | This article reports the experience with the conduction of a project of continuing education in the service of daycare center educators in São Paulo. With a focus on art’s expressive languages, this project was anchored in a theoretical framework of Bachelard and Merleau-Ponty’s phenomenology. Accomplished in 2020, the training was adapted to the special circumstances of the Covid-19 Pandemic and was conducted entirely in a remote environment. The experiences registered in fieldnotes account for a unique documentation of this trajectory. The experience offered consistent elements for an in-depth understanding of the significant role that memory, body and imagination play in the training of early childhood educators, thus magnifying the dialogue between art and pedagogy. |
id |
UFMG-12_f48f3e4a7e3117b1ceeb25840f600a88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/32939 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19Corpo, memoria e immaginazione: resoconto di un corso di formazione per educatori della prima infanzia in educazione artistica imposto dal COVID-19Corpo, memória e imaginação: relato de um percurso formativo de educadores da primeira infância em arte-educação no contexto remoto imposto pela COVID-19 criatividade formação de educadores.arte-educaçãocorporeidadecreativity art educationeducator trainingcorporeitycreatività.formazione degli educatori.educazione artistica.corporeitácreatividadformación de educadoresEducación artísticacorporeidadThis article reports the experience with the conduction of a project of continuing education in the service of daycare center educators in São Paulo. With a focus on art’s expressive languages, this project was anchored in a theoretical framework of Bachelard and Merleau-Ponty’s phenomenology. Accomplished in 2020, the training was adapted to the special circumstances of the Covid-19 Pandemic and was conducted entirely in a remote environment. The experiences registered in fieldnotes account for a unique documentation of this trajectory. The experience offered consistent elements for an in-depth understanding of the significant role that memory, body and imagination play in the training of early childhood educators, thus magnifying the dialogue between art and pedagogy.Questo articolo di ricerca si occupa della conduzione di un progetto di formazione continua per gli educatori degli asili nido a San Paolo. Con un focus sui linguaggi espressivi dell'arte, il progetto è stato ancorato a un quadro teorico della fenomenologia di Bachelard e Merleau-Ponty. Sviluppata nel 2020, la formazione è stata adattata alle circostanze speciali della pandemia del Covid-19 ed è stata condotta interamente in un ambiente remoto. Le esperienze registrate sull diario di bordo sono una documentazione unica della traiettoria percorsa. L'esperienza ha offerto elementi costanti per una comprensione approfondita del ruolo significativo che la memoria, il corpo e l'immaginazione rappresentano nella formazione degli educatori della prima infanzia, ampliando il dialogo tra arte e pedagogia.Este artigo trata da experiência na condução de um projeto de formação continuada em serviço para educadores de creches de São Paulo. Com foco nas linguagens expressivas da arte, o projeto ancorou-se em um referencial teórico da fenomenologia de Bachelard e Merleau-Ponty. Realizado em 2020, a formação adaptou-se às circunstâncias especiais da Pandemia Covid-19 e foi conduzido totalmente em ambiente remoto. As vivências registradas em diário de campo configuram documentação singular da trajetória percorrida. A experiência ofereceu elementos consistentes para uma compreensão aprofundada do papel significativo que a memória, o corpo e a imaginação representam na formação dos educadores da primeira infância, ampliando o diálogo entre arte e pedagogia.Universidade Federal de Minas Gerais2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3293910.35699/2237-5864.2021.32939PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 2122238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939/29241Copyright (c) 2021 Sirlene Giannotti, Soraia Chung Saura, Ana Maria Zimmermannhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiannotti, SirleneZimmermann, Ana CristinaSaura, Soraia Chung2023-10-19T14:11:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32939Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:11:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19 Corpo, memoria e immaginazione: resoconto di un corso di formazione per educatori della prima infanzia in educazione artistica imposto dal COVID-19 Corpo, memória e imaginação: relato de um percurso formativo de educadores da primeira infância em arte-educação no contexto remoto imposto pela COVID-19 |
title |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19 |
spellingShingle |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19 Giannotti, Sirlene criatividade formação de educadores. arte-educação corporeidade creativity art education educator training corporeity creatività.formazione degli educatori.educazione artistica.corporeitá creatividad formación de educadores Educación artística corporeidad |
title_short |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19 |
title_full |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19 |
title_fullStr |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19 |
title_full_unstemmed |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19 |
title_sort |
Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19 |
author |
Giannotti, Sirlene |
author_facet |
Giannotti, Sirlene Zimmermann, Ana Cristina Saura, Soraia Chung |
author_role |
author |
author2 |
Zimmermann, Ana Cristina Saura, Soraia Chung |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giannotti, Sirlene Zimmermann, Ana Cristina Saura, Soraia Chung |
dc.subject.por.fl_str_mv |
criatividade formação de educadores. arte-educação corporeidade creativity art education educator training corporeity creatività.formazione degli educatori.educazione artistica.corporeitá creatividad formación de educadores Educación artística corporeidad |
topic |
criatividade formação de educadores. arte-educação corporeidade creativity art education educator training corporeity creatività.formazione degli educatori.educazione artistica.corporeitá creatividad formación de educadores Educación artística corporeidad |
description |
This article reports the experience with the conduction of a project of continuing education in the service of daycare center educators in São Paulo. With a focus on art’s expressive languages, this project was anchored in a theoretical framework of Bachelard and Merleau-Ponty’s phenomenology. Accomplished in 2020, the training was adapted to the special circumstances of the Covid-19 Pandemic and was conducted entirely in a remote environment. The experiences registered in fieldnotes account for a unique documentation of this trajectory. The experience offered consistent elements for an in-depth understanding of the significant role that memory, body and imagination play in the training of early childhood educators, thus magnifying the dialogue between art and pedagogy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939 10.35699/2237-5864.2021.32939 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.32939 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939/29241 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sirlene Giannotti, Soraia Chung Saura, Ana Maria Zimmermann https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sirlene Giannotti, Soraia Chung Saura, Ana Maria Zimmermann https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 23 (2021): v. 11 n. 23: set-dez.2021; 175 - 212 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079577968640 |