História das mulheres e representações: a figura de Joana d’Arc nos livros didáticos de história
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/12691 |
Resumo: | The article discusses the possibilites behind the analysis of Joan of Arc’s image,presented in High School History text books. Intending an education that is focused on a moreegalitarian society, it is necessary to consider women’s history. That means working inconsonance with a project of education that aims the deconstruction of narratives that excludeswomen from historical processes, and that cast them aside on history text books. From thefeminist perspective, we consider that gender, as category, is fundamental for the analysis of Joanof Arc’s image. Based on that, we regard the way her image is presented and which discourses aremobilized in order to represent the french heroine. Our research is focused on four High Schoolhistory textbooks, and our analysis is based on how the narratives unfold, questioning the waythe text books present them, contributing, or not, to women’s history. |
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História das mulheres e representações: a figura de Joana d’Arc nos livros didáticos de históriaThe article discusses the possibilites behind the analysis of Joan of Arc’s image,presented in High School History text books. Intending an education that is focused on a moreegalitarian society, it is necessary to consider women’s history. That means working inconsonance with a project of education that aims the deconstruction of narratives that excludeswomen from historical processes, and that cast them aside on history text books. From thefeminist perspective, we consider that gender, as category, is fundamental for the analysis of Joanof Arc’s image. Based on that, we regard the way her image is presented and which discourses aremobilized in order to represent the french heroine. Our research is focused on four High Schoolhistory textbooks, and our analysis is based on how the narratives unfold, questioning the waythe text books present them, contributing, or not, to women’s history.O presente artigo discute as possibilidades de análise da figura de Joana D’Arc, noslivros didáticos de História do Ensino Médio. Visando uma educação básica que estejapreocupada com uma sociedade mais igualitária, é preciso considerar uma história na perspectivadas mulheres. Isso significa trabalhar em consonância com um projeto de educação que sepreocupe em desconstruir narrativas que excluam as mulheres do processo histórico, e que ascolocam às margens dos livros didáticos de História. A partir da perspectiva feminista,consideramos que a categoria gênero é essencial para a análise da figura de Joana D’Arc. Combase nisso, consideramos a forma como sua imagem é apresentada e quais os discursosmobilizados para representar a heroína francesa. Realizamos nossa pesquisa em quatro livros doEnsino Médio de História, e construímos a análise em torno das narrativas apresentadas,questionando a forma como o material escolar apresenta-se, contribuindo, ou não, para umahistória na perspectiva das mulheres.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2019-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/12691Temporalidades; Vol. 11 No. 1 (2019): Edição 29 - Temporalidades, Belo Horizonte, Vol. 11, n.1 (jan./abr. 2019); 376-397Temporalidades; v. 11 n. 1 (2019): Edição 29 - Temporalidades, Belo Horizonte, Vol. 11, n.1 (jan./abr. 2019); 376-3971984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/12691/10024Copyright (c) 2019 Rebecca Maria Queiroga Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessQueiroga Ribeiro, Rebecca Maria2020-03-02T20:39:12Zoai:periodicos.ufmg.br:article/12691Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2020-03-02T20:39:12Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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