Educação e racismo: projetos educacionais no contexto colonial do século XIX
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Data de Publicação: | 2019 |
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Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/14719 |
Resumo: | Abstract: This work discusses educational projects elaborated in Portugal during the 19th century and which intended to be implemented in the African colonies. These projects were elaborated by four influential intellectuals of the period: Marquês de Sá da Bandeira, Antônio Francisco Nogueira, Andrade Corvo and Oliveira Martins. The mark of these authors discourse is racism, which is mobilized in a different way, aiming to achieve different objectives, this contributes to that the educational projects were significantly different in each author and sometimes even competitors. This work reaches the conclusion that the failure of the abolitionist project of Sá da Bandeira contributes to projects with more deterministic racial visions to arise and gain space in Portuguese politics. |
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Educação e racismo: projetos educacionais no contexto colonial do século XIXAbstract: This work discusses educational projects elaborated in Portugal during the 19th century and which intended to be implemented in the African colonies. These projects were elaborated by four influential intellectuals of the period: Marquês de Sá da Bandeira, Antônio Francisco Nogueira, Andrade Corvo and Oliveira Martins. The mark of these authors discourse is racism, which is mobilized in a different way, aiming to achieve different objectives, this contributes to that the educational projects were significantly different in each author and sometimes even competitors. This work reaches the conclusion that the failure of the abolitionist project of Sá da Bandeira contributes to projects with more deterministic racial visions to arise and gain space in Portuguese politics.Resumo: Esse trabalho discute projetos educacionais elaborados em Portugal durante o século XIX e que tinham a pretensão de serem implementados nas colônias africanas. Esses projetos foram elaborados por quatro intelectuais influentes do período: Marquês de Sá da Bandeira, Antônio Francisco Nogueira, Andrade Corvo e Oliveira Martins. A marca do discurso desses autores é o racismo, que é mobilizado de maneira diferente, visando atingir objetivos diferentes, isso contribui para que os projetos educacionais fossem significativamente diferentes em cada autor e por vezes até concorrentes. Esse trabalho chega à conclusão de que o fracasso do projeto abolicionista de Sá da Bandeira contribui para que projetos com visões raciais mais deterministas surgissem e ganhassem espaço na política portuguesa.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2019-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/14719Temporalidades; Vol. 11 No. 2 (2019): Edição 30 - Temporalidades, Belo Horizonte, Vol. 11, n.2 (mai./ago. 2019); 168 - 188Temporalidades; v. 11 n. 2 (2019): Edição 30 - Temporalidades, Belo Horizonte, Vol. 11, n.2 (mai./ago. 2019); 168 - 1881984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/14719/12195Copyright (c) 2019 Gabriel Felipe Silva Beminfo:eu-repo/semantics/openAccessBem, Gabriel Felipe Silva2020-02-04T11:07:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/14719Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2020-02-04T11:07:46Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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