A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Marketing & Tourism Review |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/6374 |
Resumo: | The present investigation aims to study the prediction relation for the best performance in the hotel industry of Greater Florianópolis. In order to do so, we sought scientific knowledge about dynamic capacity for innovation, and strategic management of people and verified their relationship with superior performance. Regarding methodological procedures, the approach is defined as exploratory quantitative. As far as its nature is an applied research. The population to be surveyed are executive hotels in Greater Florianópolis. The respondents, necessarily, held management positions in the hotels surveyed, collecting 141 questionnaires. It is classified as non-probabilistic, for convenience. The procedures for data analysis included exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and modeling of structural equations. Through the analysis of the data, it can be affirmed that there is a direct, positive and significant relationship for the dynamic capacity of innovation, in the innovation dimension of services and performance, as well as strategic management of people with hotel performance. In the indirect effect, Strategic People Management measures the relationship between the two dimensions of Dynamic Capacity of Innovation, managerial innovation and service innovation, and hotel performance. For future research it is suggested that the dynamic marketing capacity can be inserted in this model. |
id |
UFMG-16_27ae3838ae6b835db690e9a2e2e53721 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6374 |
network_acronym_str |
UFMG-16 |
network_name_str |
Marketing & Tourism Review |
repository_id_str |
|
spelling |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRACapacidade Dinâmica InovaçãoGestão Estratégica de PessoasDesempenho HoteleiroDynamic Capacity Innovation; Strategic Management of PeopleHotel PerformanceThe present investigation aims to study the prediction relation for the best performance in the hotel industry of Greater Florianópolis. In order to do so, we sought scientific knowledge about dynamic capacity for innovation, and strategic management of people and verified their relationship with superior performance. Regarding methodological procedures, the approach is defined as exploratory quantitative. As far as its nature is an applied research. The population to be surveyed are executive hotels in Greater Florianópolis. The respondents, necessarily, held management positions in the hotels surveyed, collecting 141 questionnaires. It is classified as non-probabilistic, for convenience. The procedures for data analysis included exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and modeling of structural equations. Through the analysis of the data, it can be affirmed that there is a direct, positive and significant relationship for the dynamic capacity of innovation, in the innovation dimension of services and performance, as well as strategic management of people with hotel performance. In the indirect effect, Strategic People Management measures the relationship between the two dimensions of Dynamic Capacity of Innovation, managerial innovation and service innovation, and hotel performance. For future research it is suggested that the dynamic marketing capacity can be inserted in this model.A presente investigação possui o objetivo de estudar a relação de predição ao melhor desempenho na indústria hoteleira da Grande Florianópolis. Para tanto, buscou-se o conhecimento científico sobre capacidade dinâmica de inovação, e gestão estratégica de pessoas e verificou-se a sua relação com o desempenho superior. No que tange aos procedimentos metodológicos, a abordagem define-se como quantitativo exploratório. Quanto a sua natureza é uma pesquisa aplicada. A população a ser pesquisa, encontram-se os hotéis executivos na Grande Florianópolis. Os respondentes, obrigatoriamente, ocupavam cargos de gestão, nos hotéis pesquisados, coletando-se 141 questionários. Classifica-se como não-probabilística, e por conveniência. Os procedimentos para análise dos dados, utilizou-se as análises fatoriais exploratórios, análises fatoriais confirmatórias, e modelagem de equações estruturais. Por meio das análises dos dados pode-se afirmar que existe a relação direta, positiva e significante para a capacidade dinâmica de inovação, na dimensão inovação de serviços e desempenho, assim como gestão estratégica de pessoas com o desempenho hoteleiro. No efeito indireto, Gestão estratégica de pessoas mediam a relação entre as duas dimensões de Capacidade Dinâmica de Inovação, de inovação gerencial e inovação de serviços, e o desempenho hoteleiro. Para futuras pesquisas sugere-se que a capacidade dinâmica mercadológica pode ser inserida neste modelo.Federal University of Minas Gerais2021-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/637410.29149/mtr.v6i2.6374Marketing & Tourism Review; v. 6 n. 2 (2021): ago-setMarketing & Tourism Review; Vol. 6 No. 2 (2021): ago-set2525-81762525-817610.29149/mtr.v6i2reponame:Marketing & Tourism Reviewinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/6374/3509https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/6374/3510Copyright (c) 2021 Deosir Flávio Lobo de Castro Júnior, Marcio N. Miura, Dr. Elvis Silveira-Martins, Pesquisador Jonatas Ramoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro Júnior, Deosir Flávio Lobo deMiura, Marcio NakayamaSilveira-Martins, ElvisRamos, Jonatas Rafael2021-09-28T23:17:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6374Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtrPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/oaimkt.tourism.review@gmail.com||mg.ufmg@gmail.com2525-81762525-8176opendoar:2021-09-28T23:17:28Marketing & Tourism Review - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA |
title |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA |
spellingShingle |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA Castro Júnior, Deosir Flávio Lobo de Capacidade Dinâmica Inovação Gestão Estratégica de Pessoas Desempenho Hoteleiro Dynamic Capacity Innovation ; Strategic Management of People Hotel Performance |
title_short |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA |
title_full |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA |
title_fullStr |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA |
title_full_unstemmed |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA |
title_sort |
A UTILIZAÇÃO DA CAPACIDADE DINÂMICA DE INOVAÇÃO E A GESTÃO ESTRATÉGICA DE PESSOAS, COMO PREDITORES AO DESEMPENHO NA INDÚSTRIA HOTELEIRA |
author |
Castro Júnior, Deosir Flávio Lobo de |
author_facet |
Castro Júnior, Deosir Flávio Lobo de Miura, Marcio Nakayama Silveira-Martins, Elvis Ramos, Jonatas Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Miura, Marcio Nakayama Silveira-Martins, Elvis Ramos, Jonatas Rafael |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro Júnior, Deosir Flávio Lobo de Miura, Marcio Nakayama Silveira-Martins, Elvis Ramos, Jonatas Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Capacidade Dinâmica Inovação Gestão Estratégica de Pessoas Desempenho Hoteleiro Dynamic Capacity Innovation ; Strategic Management of People Hotel Performance |
topic |
Capacidade Dinâmica Inovação Gestão Estratégica de Pessoas Desempenho Hoteleiro Dynamic Capacity Innovation ; Strategic Management of People Hotel Performance |
description |
The present investigation aims to study the prediction relation for the best performance in the hotel industry of Greater Florianópolis. In order to do so, we sought scientific knowledge about dynamic capacity for innovation, and strategic management of people and verified their relationship with superior performance. Regarding methodological procedures, the approach is defined as exploratory quantitative. As far as its nature is an applied research. The population to be surveyed are executive hotels in Greater Florianópolis. The respondents, necessarily, held management positions in the hotels surveyed, collecting 141 questionnaires. It is classified as non-probabilistic, for convenience. The procedures for data analysis included exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and modeling of structural equations. Through the analysis of the data, it can be affirmed that there is a direct, positive and significant relationship for the dynamic capacity of innovation, in the innovation dimension of services and performance, as well as strategic management of people with hotel performance. In the indirect effect, Strategic People Management measures the relationship between the two dimensions of Dynamic Capacity of Innovation, managerial innovation and service innovation, and hotel performance. For future research it is suggested that the dynamic marketing capacity can be inserted in this model. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/6374 10.29149/mtr.v6i2.6374 |
url |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/6374 |
identifier_str_mv |
10.29149/mtr.v6i2.6374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/6374/3509 https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/6374/3510 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federal University of Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Federal University of Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Marketing & Tourism Review; v. 6 n. 2 (2021): ago-set Marketing & Tourism Review; Vol. 6 No. 2 (2021): ago-set 2525-8176 2525-8176 10.29149/mtr.v6i2 reponame:Marketing & Tourism Review instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Marketing & Tourism Review |
collection |
Marketing & Tourism Review |
repository.name.fl_str_mv |
Marketing & Tourism Review - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
mkt.tourism.review@gmail.com||mg.ufmg@gmail.com |
_version_ |
1798321034052501504 |