VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478 |
Resumo: | The article approach questions about knowledge and their relations with the Physical Education field, having as reference the actuation this professional of leisure. The objective went to identify the mobilized knowledge by workshop teachers formed in Physical Education that actuate in Program Fica Vivo! of Belo Horizonte, as well to understand how their knowledge of constructed and appropriated how long of their trajectories. In methodology used bibliographic and field of the research and interview Nine workshop teachers that actuate in Program Fica Vivo! went selected in eight different places of the city and, during the interviews analyse used content of analysis technic. The study shows how important new reflections about formation of the knowledge of Physical Education professional that actuate in leisure of field, to appoint elements that can compose new formation of curriculum in area. |
id |
UFMG-17_abdd36766aac24b4e223b92746460dbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/478 |
network_acronym_str |
UFMG-17 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
repository_id_str |
|
spelling |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCEFORMACIÓN PROFESIONAL EN OCIO: CONSTRUCCIÓN Y CONOCIMIENTO DE MOVILIZACIÓN EN CONTEXTOS DE VIOLENCIAFORMAÇÃO PROFISSIONAL EM LAZER: A CONSTRUÇÃO E A MOBILIZAÇÃO DE SABERES EM CONTEXTOS DE VIOLÊNCIAConstrução de saberesLazerSegurança Pública.Construcción de ConocimientoOcioSeguridad Pública.Knowledge of ConstructionLeisurePublic SecurityThe article approach questions about knowledge and their relations with the Physical Education field, having as reference the actuation this professional of leisure. The objective went to identify the mobilized knowledge by workshop teachers formed in Physical Education that actuate in Program Fica Vivo! of Belo Horizonte, as well to understand how their knowledge of constructed and appropriated how long of their trajectories. In methodology used bibliographic and field of the research and interview Nine workshop teachers that actuate in Program Fica Vivo! went selected in eight different places of the city and, during the interviews analyse used content of analysis technic. The study shows how important new reflections about formation of the knowledge of Physical Education professional that actuate in leisure of field, to appoint elements that can compose new formation of curriculum in area.El artículo aborda las cuestiones relacionadas con el conocimiento y su relación con el campo de la Educación Física, con referencia a la realización de esta obra profesional. El objetivo fue identificar los conocimientos movilizados por los instructores del taller capacitados en educación física que trabajan en el Programa de Staying Alive! de Belo Horizonte, así como entender cómo se construye el conocimiento y adecuado para ellos a lo largo de sus carreras. La metodología utilizada investigación bibliográfica y de campo y entrevistó a nueve instructores del taller del Staying Alive! de Belo Horizonte a trabajar en ocho zonas diferentes de la ciudad y para el análisis de los datos adoptamos la técnica de análisis de contenido. El estudio muestra la importancia de reflexionar sobre el conocimiento de la formación profesional de Educación Física que opera en el campo del ocio, para señalar los elementos que pueden componer nuevos planes de estudio de formación en el área.O artigo aborda questões ligadas aos saberes e suas relações com o campo da Educação Física, tendo como referência a atuação desse profissional no lazer. O objetivo foi identificar os saberes mobilizados por oficineiros formados em Educação Física que atuam no Programa Fica Vivo! de Belo Horizonte, bem como compreender como os saberes são por eles construídos e apropriados ao longo de suas trajetórias. Na metodologia utilizamos pesquisa bibliográfica e de campo e entrevistamos nove oficineiros do Fica Vivo! de Belo Horizonte que atuam em oito diferentes espaços da cidade e para a análise dos dados adotamos a técnica de análise de conteúdo. O estudo mostra a importância de refletirmos sobre os saberes da formação do profissional de Educação Física que atua no campo do lazer, no sentido de apontar elementos que possam compor novos currículos de formação na área.ANPEL2016-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 2 n. 1 (2015): v.2, n.1, jan./abr. 2015 | Dossiê Associações Internacionais de Pesquisa em Lazer; p.89-1122358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478/318Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Estudos do Lazerinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, SamuelIsayama, Hélder Ferreira2019-07-25T05:14:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/478Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2019-07-25T05:14:45Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE FORMACIÓN PROFESIONAL EN OCIO: CONSTRUCCIÓN Y CONOCIMIENTO DE MOVILIZACIÓN EN CONTEXTOS DE VIOLENCIA FORMAÇÃO PROFISSIONAL EM LAZER: A CONSTRUÇÃO E A MOBILIZAÇÃO DE SABERES EM CONTEXTOS DE VIOLÊNCIA |
title |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE |
spellingShingle |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE Santos, Samuel Construção de saberes Lazer Segurança Pública. Construcción de Conocimiento Ocio Seguridad Pública. Knowledge of Construction Leisure Public Security |
title_short |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE |
title_full |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE |
title_fullStr |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE |
title_full_unstemmed |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE |
title_sort |
VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE |
author |
Santos, Samuel |
author_facet |
Santos, Samuel Isayama, Hélder Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Isayama, Hélder Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Samuel Isayama, Hélder Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Construção de saberes Lazer Segurança Pública. Construcción de Conocimiento Ocio Seguridad Pública. Knowledge of Construction Leisure Public Security |
topic |
Construção de saberes Lazer Segurança Pública. Construcción de Conocimiento Ocio Seguridad Pública. Knowledge of Construction Leisure Public Security |
description |
The article approach questions about knowledge and their relations with the Physical Education field, having as reference the actuation this professional of leisure. The objective went to identify the mobilized knowledge by workshop teachers formed in Physical Education that actuate in Program Fica Vivo! of Belo Horizonte, as well to understand how their knowledge of constructed and appropriated how long of their trajectories. In methodology used bibliographic and field of the research and interview Nine workshop teachers that actuate in Program Fica Vivo! went selected in eight different places of the city and, during the interviews analyse used content of analysis technic. The study shows how important new reflections about formation of the knowledge of Physical Education professional that actuate in leisure of field, to appoint elements that can compose new formation of curriculum in area. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478/318 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Estudos do Lazer info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 2 n. 1 (2015): v.2, n.1, jan./abr. 2015 | Dossiê Associações Internacionais de Pesquisa em Lazer; p.89-112 2358-1239 reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazer instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
collection |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br |
_version_ |
1798316367670149120 |