VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Samuel
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Isayama, Hélder Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos do Lazer
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478
Resumo: The article approach questions about knowledge and their relations with the Physical Education field, having as reference the actuation this professional of leisure. The objective went to identify the mobilized knowledge by workshop teachers formed in Physical Education that actuate in Program Fica Vivo! of Belo Horizonte, as well to understand how their knowledge of constructed and appropriated how long of their trajectories. In methodology used bibliographic and field of the research and interview Nine workshop teachers that actuate in Program Fica Vivo! went selected in eight different places of the city and, during the interviews analyse used content of analysis technic. The study shows how important new reflections about formation of the knowledge of Physical Education professional that actuate in leisure of field, to appoint elements that can compose new formation of curriculum in area.
id UFMG-17_abdd36766aac24b4e223b92746460dbe
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/478
network_acronym_str UFMG-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos do Lazer
repository_id_str
spelling VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCEFORMACIÓN PROFESIONAL EN OCIO: CONSTRUCCIÓN Y CONOCIMIENTO DE MOVILIZACIÓN EN CONTEXTOS DE VIOLENCIAFORMAÇÃO PROFISSIONAL EM LAZER: A CONSTRUÇÃO E A MOBILIZAÇÃO DE SABERES EM CONTEXTOS DE VIOLÊNCIAConstrução de saberesLazerSegurança Pública.Construcción de ConocimientoOcioSeguridad Pública.Knowledge of ConstructionLeisurePublic SecurityThe article approach questions about knowledge and their relations with the Physical Education field, having as reference the actuation this professional of leisure. The objective went to identify the mobilized knowledge by workshop teachers formed in Physical Education that actuate in Program Fica Vivo! of Belo Horizonte, as well to understand how their knowledge of constructed and appropriated how long of their trajectories. In methodology used bibliographic and field of the research and interview Nine workshop teachers that actuate in Program Fica Vivo! went selected in eight different places of the city and, during the interviews analyse used content of analysis technic. The study shows how important new reflections about formation of the knowledge of Physical Education professional that actuate in leisure of field, to appoint elements that can compose new formation of curriculum in area.El artículo aborda las cuestiones relacionadas con el conocimiento y su relación con el campo de la Educación Física, con referencia a la realización de esta obra profesional. El objetivo fue identificar los conocimientos movilizados por los instructores del taller capacitados en educación física que trabajan en el Programa de Staying Alive! de Belo Horizonte, así como entender cómo se construye el conocimiento y adecuado para ellos a lo largo de sus carreras. La metodología utilizada investigación bibliográfica y de campo y entrevistó a nueve instructores del taller del Staying Alive! de Belo Horizonte a trabajar en ocho zonas diferentes de la ciudad y para el análisis de los datos adoptamos la técnica de análisis de contenido. El estudio muestra la importancia de reflexionar sobre el conocimiento de la formación profesional de Educación Física que opera en el campo del ocio, para señalar los elementos que pueden componer nuevos planes de estudio de formación en el área.O artigo aborda questões ligadas aos saberes e suas relações com o campo da Educação Física, tendo como referência a atuação desse profissional no lazer. O objetivo foi identificar os saberes mobilizados por oficineiros formados em Educação Física que atuam no Programa Fica Vivo! de Belo Horizonte, bem como compreender como os saberes são por eles construídos e apropriados ao longo de suas trajetórias. Na metodologia utilizamos pesquisa bibliográfica e de campo e entrevistamos nove oficineiros do Fica Vivo! de Belo Horizonte que atuam em oito diferentes espaços da cidade e para a análise dos dados adotamos a técnica de análise de conteúdo. O estudo mostra a importância de refletirmos sobre os saberes da formação do profissional de Educação Física que atua no campo do lazer, no sentido de apontar elementos que possam compor novos currículos de formação na área.ANPEL2016-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 2 n. 1 (2015): v.2, n.1, jan./abr. 2015 | Dossiê Associações Internacionais de Pesquisa em Lazer; p.89-1122358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478/318Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Estudos do Lazerinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, SamuelIsayama, Hélder Ferreira2019-07-25T05:14:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/478Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2019-07-25T05:14:45Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
FORMACIÓN PROFESIONAL EN OCIO: CONSTRUCCIÓN Y CONOCIMIENTO DE MOVILIZACIÓN EN CONTEXTOS DE VIOLENCIA
FORMAÇÃO PROFISSIONAL EM LAZER: A CONSTRUÇÃO E A MOBILIZAÇÃO DE SABERES EM CONTEXTOS DE VIOLÊNCIA
title VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
spellingShingle VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
Santos, Samuel
Construção de saberes
Lazer
Segurança Pública.
Construcción de Conocimiento
Ocio
Seguridad Pública.
Knowledge of Construction
Leisure
Public Security
title_short VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
title_full VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
title_fullStr VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
title_full_unstemmed VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
title_sort VOCATIONAL TRAINING IN LEISURE: CONSTRUCTION AND KNOWLEDGE MOBILIZATION IN CONTEXTS OF VIOLENCE
author Santos, Samuel
author_facet Santos, Samuel
Isayama, Hélder Ferreira
author_role author
author2 Isayama, Hélder Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Samuel
Isayama, Hélder Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Construção de saberes
Lazer
Segurança Pública.
Construcción de Conocimiento
Ocio
Seguridad Pública.
Knowledge of Construction
Leisure
Public Security
topic Construção de saberes
Lazer
Segurança Pública.
Construcción de Conocimiento
Ocio
Seguridad Pública.
Knowledge of Construction
Leisure
Public Security
description The article approach questions about knowledge and their relations with the Physical Education field, having as reference the actuation this professional of leisure. The objective went to identify the mobilized knowledge by workshop teachers formed in Physical Education that actuate in Program Fica Vivo! of Belo Horizonte, as well to understand how their knowledge of constructed and appropriated how long of their trajectories. In methodology used bibliographic and field of the research and interview Nine workshop teachers that actuate in Program Fica Vivo! went selected in eight different places of the city and, during the interviews analyse used content of analysis technic. The study shows how important new reflections about formation of the knowledge of Physical Education professional that actuate in leisure of field, to appoint elements that can compose new formation of curriculum in area.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/478/318
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Estudos do Lazer
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Estudos do Lazer
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEL
publisher.none.fl_str_mv ANPEL
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 2 n. 1 (2015): v.2, n.1, jan./abr. 2015 | Dossiê Associações Internacionais de Pesquisa em Lazer; p.89-112
2358-1239
reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazer
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Brasileira de Estudos do Lazer
collection Revista Brasileira de Estudos do Lazer
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv rbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br
_version_ 1798316367670149120