REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/7652 |
Resumo: | This text is inspired by the discussion panel held at the XI ENEO, whose theme was Public University: a project in dispute in contemporary times. The reflections here represent different views about the university, being composed of the initial proposition by José Henrique de Faria, the replies by Pedro Demo and Elisângela de Jesus Furtado da Silva, and finally, the rejoinder by José Henrique de Faria. The discussion problematizes the organization's growing loss of autonomy, the historical contradictions and current dilemmas, and expresses faces of distinct political projects. It is considered that what is in dispute is not the public university project, but the project of Transformative Education and banking education, the first as emancipation and the second as reproduction. In this scenario, those who still defend the Public, Free, Quality and Socially Referenced University cannot be inattentive, alienated, omissive and passive before the projects that are in dispute. |
id |
UFMG-18_131b04ed43127cd2f53f4d8cc8efba46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7652 |
network_acronym_str |
UFMG-18 |
network_name_str |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
repository_id_str |
|
spelling |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARYREPLICA 2 - UNIVERSIDAD PÚBLICA: UN PROYECTO EN DISPUTA EN LA CONTEMPORÁNEARÉPLICA 2 - UNIVERSIDADE PÚBLICA: UM PROJETO EM DISPUTA NA CONTEMPORANEIDADEUniversidadPolíticaEducación transformadoraUniversityPoliticsTransformative educationUniversidadePolíticaEducação transformadoraThis text is inspired by the discussion panel held at the XI ENEO, whose theme was Public University: a project in dispute in contemporary times. The reflections here represent different views about the university, being composed of the initial proposition by José Henrique de Faria, the replies by Pedro Demo and Elisângela de Jesus Furtado da Silva, and finally, the rejoinder by José Henrique de Faria. The discussion problematizes the organization's growing loss of autonomy, the historical contradictions and current dilemmas, and expresses faces of distinct political projects. It is considered that what is in dispute is not the public university project, but the project of Transformative Education and banking education, the first as emancipation and the second as reproduction. In this scenario, those who still defend the Public, Free, Quality and Socially Referenced University cannot be inattentive, alienated, omissive and passive before the projects that are in dispute.Este texto se inspira en la mesa redonda celebrada en el XI EnEO, cuyo tema fue La Universidad Pública: un proyecto en disputa en la época contemporánea. Las reflexiones aquí expuestas representan diferentes puntos de vista sobre la universidad, estando compuestas por la proposición inicial de José Henrique de Faria, las réplicas de Pedro Demo y Elisângela de Jesus Furtado da Silva y, por último, la dúplica de José Henrique de Faria. El debate considera que lo que está en disputa no es el proyecto de universidad pública, sino el proyecto de Educación Transformadora y la educación bancaria, la primera como emancipación y la segunda como reproducción. En este escenario, quienes aún defienden la Universidad Pública, Gratuita, de Calidad y Socialmente Referenciada no pueden mostrarse desatentos, ajenos, omisos y pasivos ante los proyectos que están en disputa.Esse texto é inspirado na mesa de discussão realizada no XI ENEO, cujo tema foi Universidade Pública: um projeto em disputa na contemporaneidade. As reflexões aqui representam olhares distintos sobre a universidade sendo composta pela proposição inicial de José Henrique de Faria, réplicas de Pedro Demo e Elisângela de Jesus Furtado da Silva, e por fim, a tréplica por José Henrique de Faria. A discussão problematiza a crescente perda de autonomia da organização, as históricas contradições e dilemas atuais e exprimem faces de projetos políticos distintos. Considera-se que, o que se encontra em disputa não é projeto de universidade pública, mas o projeto de Educação Transformadora e educação bancária, a primeira como emancipação e a segunda como reprodução. Nesse cenário, aqueles que ainda defendem a Universidade Pública, Gratuita, de Qualidade e Socialmente Referenciada não podem estar desatentos, alienados, omissos e passivos diante dos projetos que estão em disputa.Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/765210.25113/farol.v9i25.7652Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 9 n. 25 (2022): Agosto; 423-436Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 9 Núm. 25 (2022): Agosto; 423-436Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 9 No. 25 (2022): August; 423-4362358-6311reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/7652/3821Copyright (c) 2022 Elisângela de Jesus Furtado da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Elisângela de Jesus Furtado da 2022-12-20T02:12:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7652Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farolPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/oaisaraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br2358-63112358-6311opendoar:2022-12-20T02:12:13Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY REPLICA 2 - UNIVERSIDAD PÚBLICA: UN PROYECTO EN DISPUTA EN LA CONTEMPORÁNEA RÉPLICA 2 - UNIVERSIDADE PÚBLICA: UM PROJETO EM DISPUTA NA CONTEMPORANEIDADE |
title |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY |
spellingShingle |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY Silva, Elisângela de Jesus Furtado da Universidad Política Educación transformadora University Politics Transformative education Universidade Política Educação transformadora |
title_short |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY |
title_full |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY |
title_fullStr |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY |
title_full_unstemmed |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY |
title_sort |
REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY |
author |
Silva, Elisângela de Jesus Furtado da |
author_facet |
Silva, Elisângela de Jesus Furtado da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Elisângela de Jesus Furtado da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universidad Política Educación transformadora University Politics Transformative education Universidade Política Educação transformadora |
topic |
Universidad Política Educación transformadora University Politics Transformative education Universidade Política Educação transformadora |
description |
This text is inspired by the discussion panel held at the XI ENEO, whose theme was Public University: a project in dispute in contemporary times. The reflections here represent different views about the university, being composed of the initial proposition by José Henrique de Faria, the replies by Pedro Demo and Elisângela de Jesus Furtado da Silva, and finally, the rejoinder by José Henrique de Faria. The discussion problematizes the organization's growing loss of autonomy, the historical contradictions and current dilemmas, and expresses faces of distinct political projects. It is considered that what is in dispute is not the public university project, but the project of Transformative Education and banking education, the first as emancipation and the second as reproduction. In this scenario, those who still defend the Public, Free, Quality and Socially Referenced University cannot be inattentive, alienated, omissive and passive before the projects that are in dispute. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/7652 10.25113/farol.v9i25.7652 |
url |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/7652 |
identifier_str_mv |
10.25113/farol.v9i25.7652 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/7652/3821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Elisângela de Jesus Furtado da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Elisângela de Jesus Furtado da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 9 n. 25 (2022): Agosto; 423-436 Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 9 Núm. 25 (2022): Agosto; 423-436 Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 9 No. 25 (2022): August; 423-436 2358-6311 reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
collection |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
repository.name.fl_str_mv |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
saraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br |
_version_ |
1798045931287871488 |