The knowledge management in the context of telework due to social isolation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Rômulo de Barros
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Barbosa, Ricardo Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37267
Resumo: The year of 2020 presented us with a chaotic situation that killed countless people. The pandemic caused by COVID-19 changed the routine of people and companies and made the use of information and communication technologies essential for the progress of a good part of professional, personal and educational activities. Due to the limitations of the encounter between people, an effective social interaction and exchange of experiences was greatly impaired. Given this scenario, it was carried out from a literature review that deals with Knowledge Management (KM) in the context of Telework. The findings demonstrate that KM can be a possible solution for recording, using and disseminating the knowledge generated by employees.
id UFMG-20_6db99efdbf1c41af566b8be6aa696f73
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37267
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling The knowledge management in the context of telework due to social isolationA gestão do conhecimento no contexto do teletrabalho em função do isolamento socialGestão do Conhecimento (GC)COVID-19PandemiaTeletrabalhoHome OfficeKnowledge Management (KM)COVID-19PandemicTelecommutingHome OfficeThe year of 2020 presented us with a chaotic situation that killed countless people. The pandemic caused by COVID-19 changed the routine of people and companies and made the use of information and communication technologies essential for the progress of a good part of professional, personal and educational activities. Due to the limitations of the encounter between people, an effective social interaction and exchange of experiences was greatly impaired. Given this scenario, it was carried out from a literature review that deals with Knowledge Management (KM) in the context of Telework. The findings demonstrate that KM can be a possible solution for recording, using and disseminating the knowledge generated by employees.A pandemia causada pelo COVID-19 mudou a rotina de pessoas e empresas e fez com que o uso das tecnologias de informação e comunicação se tornassem fundamentais para o andamento de boa parte das atividades profissionais, pessoais e educacionais. As limitações do encontro entre as pessoas, um efetivo convívio social e a troca de experiências foi muito prejudicada.  Diante desse cenário, foi realizado o estudo com base em uma revisão de literatura sobre Gestão do Conhecimento (GC) no contexto do Teletrabalho. Os achados demonstram que os princípios e instrumentos relacionados com a GC podem ser uma possível solução para o compartilhamento, o registro, a utilização e a disseminação do conhecimento gerado pelos colaboradores.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3726710.35699/2237-6658.2021.37267Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37267/28978Copyright (c) 2021 Rômulo de Barros Teixeira, Ricardo Rodrigues Barbosahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Rômulo de BarrosBarbosa, Ricardo Rodrigues2023-05-07T10:14:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37267Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T10:14:07Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The knowledge management in the context of telework due to social isolation
A gestão do conhecimento no contexto do teletrabalho em função do isolamento social
title The knowledge management in the context of telework due to social isolation
spellingShingle The knowledge management in the context of telework due to social isolation
Teixeira, Rômulo de Barros
Gestão do Conhecimento (GC)
COVID-19
Pandemia
Teletrabalho
Home Office
Knowledge Management (KM)
COVID-19
Pandemic
Telecommuting
Home Office
title_short The knowledge management in the context of telework due to social isolation
title_full The knowledge management in the context of telework due to social isolation
title_fullStr The knowledge management in the context of telework due to social isolation
title_full_unstemmed The knowledge management in the context of telework due to social isolation
title_sort The knowledge management in the context of telework due to social isolation
author Teixeira, Rômulo de Barros
author_facet Teixeira, Rômulo de Barros
Barbosa, Ricardo Rodrigues
author_role author
author2 Barbosa, Ricardo Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Rômulo de Barros
Barbosa, Ricardo Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão do Conhecimento (GC)
COVID-19
Pandemia
Teletrabalho
Home Office
Knowledge Management (KM)
COVID-19
Pandemic
Telecommuting
Home Office
topic Gestão do Conhecimento (GC)
COVID-19
Pandemia
Teletrabalho
Home Office
Knowledge Management (KM)
COVID-19
Pandemic
Telecommuting
Home Office
description The year of 2020 presented us with a chaotic situation that killed countless people. The pandemic caused by COVID-19 changed the routine of people and companies and made the use of information and communication technologies essential for the progress of a good part of professional, personal and educational activities. Due to the limitations of the encounter between people, an effective social interaction and exchange of experiences was greatly impaired. Given this scenario, it was carried out from a literature review that deals with Knowledge Management (KM) in the context of Telework. The findings demonstrate that KM can be a possible solution for recording, using and disseminating the knowledge generated by employees.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37267
10.35699/2237-6658.2021.37267
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37267
identifier_str_mv 10.35699/2237-6658.2021.37267
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37267/28978
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rômulo de Barros Teixeira, Ricardo Rodrigues Barbosa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rômulo de Barros Teixeira, Ricardo Rodrigues Barbosa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464411373568