Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho , Mariana Freitas Canielo de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Aganette , Elisângela Cristina, Maculan , Benildes Coura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19175
Resumo: Public higher education institutions are challenged to improve their administrative performance and overcome institutional knowledge management problems. Based on these issues, this article presents a study that aims to verify how the mapping of processes and the production of informational flows can assist in decision making and in the elaboration of significant improvements in the administrative routine of public institutions of higher education. For this, the work developed at the School of Information Science with the implementation and realization of the Academic BPM Project will be analyzed as a case study.
id UFMG-20_7fcaef524deeb0834faaa4661d157f70
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/19175
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case studyGestão de processos como instrumento para gerenciamento de IES: BPM Acadêmico ECI, um estudo de casoMapeamento de processosFluxos informacionaisProcessos de négocioProcess mappingInformational flowsBusiness processesPublic higher education institutions are challenged to improve their administrative performance and overcome institutional knowledge management problems. Based on these issues, this article presents a study that aims to verify how the mapping of processes and the production of informational flows can assist in decision making and in the elaboration of significant improvements in the administrative routine of public institutions of higher education. For this, the work developed at the School of Information Science with the implementation and realization of the Academic BPM Project will be analyzed as a case study.As instituições públicas de ensino superior são desafiadas no sentido de melhorar seus desempenhos administrativos e superar problemas de gestão do conhecimento institucional. Partindo dessas questões, este artigo apresenta um estudo que tem por objetivo verificar como o mapeamento de processos e a produção de fluxos informacionais podem auxiliar na tomada de decisão e na elaboração de melhorias significativas na rotina administrativa das instituições públicas de ensino superior. Para isso, será analisado, como estudo de caso, o trabalho desenvolvido na Escola da Ciência da Informação com a implementação e realização do Projeto BPM Acadêmico.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2020-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19175Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19175/16243Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho , Mariana Freitas Canielo de Aganette , Elisângela Cristina Maculan , Benildes Coura 2020-04-19T21:40:12Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19175Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2020-04-19T21:40:12Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study
Gestão de processos como instrumento para gerenciamento de IES: BPM Acadêmico ECI, um estudo de caso
title Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study
spellingShingle Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study
Carvalho , Mariana Freitas Canielo de
Mapeamento de processos
Fluxos informacionais
Processos de négocio
Process mapping
Informational flows
Business processes
title_short Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study
title_full Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study
title_fullStr Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study
title_full_unstemmed Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study
title_sort Process management as a tool for HEI management: Academic BPM ECI, a case study
author Carvalho , Mariana Freitas Canielo de
author_facet Carvalho , Mariana Freitas Canielo de
Aganette , Elisângela Cristina
Maculan , Benildes Coura
author_role author
author2 Aganette , Elisângela Cristina
Maculan , Benildes Coura
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho , Mariana Freitas Canielo de
Aganette , Elisângela Cristina
Maculan , Benildes Coura
dc.subject.por.fl_str_mv Mapeamento de processos
Fluxos informacionais
Processos de négocio
Process mapping
Informational flows
Business processes
topic Mapeamento de processos
Fluxos informacionais
Processos de négocio
Process mapping
Informational flows
Business processes
description Public higher education institutions are challenged to improve their administrative performance and overcome institutional knowledge management problems. Based on these issues, this article presents a study that aims to verify how the mapping of processes and the production of informational flows can assist in decision making and in the elaboration of significant improvements in the administrative routine of public institutions of higher education. For this, the work developed at the School of Information Science with the implementation and realization of the Academic BPM Project will be analyzed as a case study.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19175
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19175/16243
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464279252992