TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Laelson Santos da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Raul Teruel dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785
Resumo: Access to information is available to many, and especially digital natives, who attend our classrooms. And so, the educator of the new century must recognize that it is not enough to have access to information, it is necessary to know what to do with it. Thus, the use of Information and Communication Technologies by teachers in pedagogical practice was analyzed, considering their relations in society and in teaching. For this, it was considered how teachers use digital technologies in the context of the school and their training regarding the use of digital technologies. The data were obtained through research, questionnaires, analysis and reflection of the bibliographic productions that deal with the subject and correlated with data exposed by Cetic. The development of the research enabled an analysis of the training of teachers in relation to ICTs and showed that most of the teachers in question have no training in computer science.
id UFMG-20_8cff62deceb668b5bed6c4bfdbd3380e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/26785
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOMFORMAÇÃO DE PROFESSORES E O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS NA SALA DE AULATecnologias de informação e comunicaçãoFormação de professoresTecnologias digitais na sala de aulaInformation and communication technologiesTeacher trainingDigital technologies in the classroomAccess to information is available to many, and especially digital natives, who attend our classrooms. And so, the educator of the new century must recognize that it is not enough to have access to information, it is necessary to know what to do with it. Thus, the use of Information and Communication Technologies by teachers in pedagogical practice was analyzed, considering their relations in society and in teaching. For this, it was considered how teachers use digital technologies in the context of the school and their training regarding the use of digital technologies. The data were obtained through research, questionnaires, analysis and reflection of the bibliographic productions that deal with the subject and correlated with data exposed by Cetic. The development of the research enabled an analysis of the training of teachers in relation to ICTs and showed that most of the teachers in question have no training in computer science.O acesso a informação está ao alcance de muitos, e principalmente dos nativos digitais que frequentam nossas salas de aula. E assim, o educador do novo século deve reconhecer que não basta ter acesso a informação, é preciso saber o que fazer com ela. Dessa forma, analisou-se a utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação pelos professores na prática pedagógica, considerando suas relações na sociedade e no ensino. Para isso, considerou-se como os professores utilizam as tecnologias digitais no contexto da escola e suas formações quanto ao uso das tecnologias digitais. Os dados foram obtidos por meio de pesquisa, questionários, análise e reflexão das produções bibliográficas que tratam do tema e correlacionados com dados expostos pelo Cetic. O desenvolvimento da pesquisa possibilitou uma análise sobre a formação dos professores em relação as TIC’s e evidenciou que grande parte dos professores em questão não tem formação em informática.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/2678510.35699/2237-6658.2023.26785Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 13 (2023): Publicações Contínuas 20232237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785/37544Copyright (c) 2023 Laelson Santos da Silveira, Raul Teruel dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Laelson Santos daSantos, Raul Teruel dos2023-12-17T12:39:17Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26785Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-12-17T12:39:17Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS NA SALA DE AULA
title TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
spellingShingle TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
Silveira, Laelson Santos da
Tecnologias de informação e comunicação
Formação de professores
Tecnologias digitais na sala de aula
Information and communication technologies
Teacher training
Digital technologies in the classroom
title_short TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
title_full TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
title_fullStr TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
title_full_unstemmed TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
title_sort TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
author Silveira, Laelson Santos da
author_facet Silveira, Laelson Santos da
Santos, Raul Teruel dos
author_role author
author2 Santos, Raul Teruel dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Laelson Santos da
Santos, Raul Teruel dos
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias de informação e comunicação
Formação de professores
Tecnologias digitais na sala de aula
Information and communication technologies
Teacher training
Digital technologies in the classroom
topic Tecnologias de informação e comunicação
Formação de professores
Tecnologias digitais na sala de aula
Information and communication technologies
Teacher training
Digital technologies in the classroom
description Access to information is available to many, and especially digital natives, who attend our classrooms. And so, the educator of the new century must recognize that it is not enough to have access to information, it is necessary to know what to do with it. Thus, the use of Information and Communication Technologies by teachers in pedagogical practice was analyzed, considering their relations in society and in teaching. For this, it was considered how teachers use digital technologies in the context of the school and their training regarding the use of digital technologies. The data were obtained through research, questionnaires, analysis and reflection of the bibliographic productions that deal with the subject and correlated with data exposed by Cetic. The development of the research enabled an analysis of the training of teachers in relation to ICTs and showed that most of the teachers in question have no training in computer science.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785
10.35699/2237-6658.2023.26785
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785
identifier_str_mv 10.35699/2237-6658.2023.26785
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785/37544
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Laelson Santos da Silveira, Raul Teruel dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Laelson Santos da Silveira, Raul Teruel dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464321196032