TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785 |
Resumo: | Access to information is available to many, and especially digital natives, who attend our classrooms. And so, the educator of the new century must recognize that it is not enough to have access to information, it is necessary to know what to do with it. Thus, the use of Information and Communication Technologies by teachers in pedagogical practice was analyzed, considering their relations in society and in teaching. For this, it was considered how teachers use digital technologies in the context of the school and their training regarding the use of digital technologies. The data were obtained through research, questionnaires, analysis and reflection of the bibliographic productions that deal with the subject and correlated with data exposed by Cetic. The development of the research enabled an analysis of the training of teachers in relation to ICTs and showed that most of the teachers in question have no training in computer science. |
id |
UFMG-20_8cff62deceb668b5bed6c4bfdbd3380e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/26785 |
network_acronym_str |
UFMG-20 |
network_name_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOMFORMAÇÃO DE PROFESSORES E O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS NA SALA DE AULATecnologias de informação e comunicaçãoFormação de professoresTecnologias digitais na sala de aulaInformation and communication technologiesTeacher trainingDigital technologies in the classroomAccess to information is available to many, and especially digital natives, who attend our classrooms. And so, the educator of the new century must recognize that it is not enough to have access to information, it is necessary to know what to do with it. Thus, the use of Information and Communication Technologies by teachers in pedagogical practice was analyzed, considering their relations in society and in teaching. For this, it was considered how teachers use digital technologies in the context of the school and their training regarding the use of digital technologies. The data were obtained through research, questionnaires, analysis and reflection of the bibliographic productions that deal with the subject and correlated with data exposed by Cetic. The development of the research enabled an analysis of the training of teachers in relation to ICTs and showed that most of the teachers in question have no training in computer science.O acesso a informação está ao alcance de muitos, e principalmente dos nativos digitais que frequentam nossas salas de aula. E assim, o educador do novo século deve reconhecer que não basta ter acesso a informação, é preciso saber o que fazer com ela. Dessa forma, analisou-se a utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação pelos professores na prática pedagógica, considerando suas relações na sociedade e no ensino. Para isso, considerou-se como os professores utilizam as tecnologias digitais no contexto da escola e suas formações quanto ao uso das tecnologias digitais. Os dados foram obtidos por meio de pesquisa, questionários, análise e reflexão das produções bibliográficas que tratam do tema e correlacionados com dados expostos pelo Cetic. O desenvolvimento da pesquisa possibilitou uma análise sobre a formação dos professores em relação as TIC’s e evidenciou que grande parte dos professores em questão não tem formação em informática.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/2678510.35699/2237-6658.2023.26785Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 13 (2023): Publicações Contínuas 20232237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785/37544Copyright (c) 2023 Laelson Santos da Silveira, Raul Teruel dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Laelson Santos daSantos, Raul Teruel dos2023-12-17T12:39:17Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26785Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-12-17T12:39:17Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS NA SALA DE AULA |
title |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM |
spellingShingle |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM Silveira, Laelson Santos da Tecnologias de informação e comunicação Formação de professores Tecnologias digitais na sala de aula Information and communication technologies Teacher training Digital technologies in the classroom |
title_short |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM |
title_full |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM |
title_fullStr |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM |
title_full_unstemmed |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM |
title_sort |
TEACHER TRAINING AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM |
author |
Silveira, Laelson Santos da |
author_facet |
Silveira, Laelson Santos da Santos, Raul Teruel dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Raul Teruel dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Laelson Santos da Santos, Raul Teruel dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias de informação e comunicação Formação de professores Tecnologias digitais na sala de aula Information and communication technologies Teacher training Digital technologies in the classroom |
topic |
Tecnologias de informação e comunicação Formação de professores Tecnologias digitais na sala de aula Information and communication technologies Teacher training Digital technologies in the classroom |
description |
Access to information is available to many, and especially digital natives, who attend our classrooms. And so, the educator of the new century must recognize that it is not enough to have access to information, it is necessary to know what to do with it. Thus, the use of Information and Communication Technologies by teachers in pedagogical practice was analyzed, considering their relations in society and in teaching. For this, it was considered how teachers use digital technologies in the context of the school and their training regarding the use of digital technologies. The data were obtained through research, questionnaires, analysis and reflection of the bibliographic productions that deal with the subject and correlated with data exposed by Cetic. The development of the research enabled an analysis of the training of teachers in relation to ICTs and showed that most of the teachers in question have no training in computer science. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785 10.35699/2237-6658.2023.26785 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-6658.2023.26785 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785/37544 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Laelson Santos da Silveira, Raul Teruel dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Laelson Santos da Silveira, Raul Teruel dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023 2237-6658 reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
collection |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
moci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1796797464321196032 |