Indexing policy in practice : the dynamics of its planning and constitution link with teaching in Library Science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Lais Pereira de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vieira, Sara da Cruz, Martínez-Ávila, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/20202
Resumo: This paper studies indexing policies for the context of teaching in Library Science. It aims to bridge the dynamics of planning and constitution of this policy, in the context of school libraries, to the teaching of Indexing and Abstracts in Library Science. It is a descriptive study that follows a qualitative approach to the methodology and a case study, as it is focuses on the reality of the academic scenario of the undergraduate program in Library Science of the Universidade Federal de Goiás, weaving interpretations from this case. The study was based on a comparative documentary research, based on the guides of the practical activities and the indexing policy created the course. The results show an important connection between these two aspects in the case studied, as the theoretical background related to the elements in the policy was considered and put into practice. We conclude that with the development of this policy, it is always valuable to consider the characteristics of the information unit to create an indexing policy that is consistent with its reality, best adapting it to the needs of the products of the subject indexation, in addition to understand the relevance of these practices for the information organization.
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spelling Indexing policy in practice : the dynamics of its planning and constitution link with teaching in Library SciencePolítica de indexação na prática: a dinâmica de planejamento e constituição atrelada ao ensino em BiblioteconomiaPolítica de indexação escolarEnsino em BiblioteconomiaIndexação de assuntoComunidade escolarSchool indexing policyTeaching in Library ScienceSubject indexingSchool communityThis paper studies indexing policies for the context of teaching in Library Science. It aims to bridge the dynamics of planning and constitution of this policy, in the context of school libraries, to the teaching of Indexing and Abstracts in Library Science. It is a descriptive study that follows a qualitative approach to the methodology and a case study, as it is focuses on the reality of the academic scenario of the undergraduate program in Library Science of the Universidade Federal de Goiás, weaving interpretations from this case. The study was based on a comparative documentary research, based on the guides of the practical activities and the indexing policy created the course. The results show an important connection between these two aspects in the case studied, as the theoretical background related to the elements in the policy was considered and put into practice. We conclude that with the development of this policy, it is always valuable to consider the characteristics of the information unit to create an indexing policy that is consistent with its reality, best adapting it to the needs of the products of the subject indexation, in addition to understand the relevance of these practices for the information organization.Aborda a política de indexação no contexto do ensino em Biblioteconomia. Objetiva correlacionar a dinâmica de planejamento e constituição da política, voltada a uma biblioteca escolar, à formação biblioteconômica em Indexação e Resumos. Constitui pesquisa descritiva de abordagem qualitativa, com aplicação do método do estudo de caso, posto que se volta à realidade em um lócus específico, qual seja o cenário acadêmico de formação no curso de graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás, tecendo interpretações detidas a esse universo. A investigação foi executada a partir de pesquisa documental comparativa, sustentada no roteiro de atividades que orientou o trabalho prático e na política de indexação construída durante a disciplina. Os resultados demonstram uma conexão importante entre essas vias no caso estudado, na medida em que o arsenal teórico relativo aos elementos da política foi trabalhado e colocado em prática. Conclui-se, com a construção dessa política, que é valoroso sempre considerar as características da unidade de informação para elaborar uma política de indexação que seja condizente com a sua realidade, se adaptando da melhor forma às necessidades dos usuários que utilizarão os produtos frutos da indexação de assunto. Além de se compreender o quanto é relevante utilizar as práticas presentes na indexação para a organização das informações.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2020-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/2020210.35699/2237-6658.2020.20202Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 10 (2020): Publicação Contínua 2020Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 10 (2020): Publicação Contínua 2020Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 10 (2020): Publicação Contínua 2020Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 10 (2020): Publicação Contínua 20202237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/20202/20346Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Lais Pereira deVieira, Sara da Cruz Martínez-Ávila, Daniel2023-04-07T03:10:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20202Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-04-07T03:10:34Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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