Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862 |
Resumo: | This work brings a reflection on the effects of the development of the quality paradigm in the configuration of the ways of thinking about administration and evaluation in the educational field. Multiplying quality control and continuous improvement offices, which, rather than promoting process quality, are concerned with improving the "quality" bureaucratic indicators that they themselves have built with ruler and square. These reflections are also from the experience of the author as Director of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto Higher Education in Portugal. Alongside this, we discuss the exercise of the functions of direction seeking to highlight the possibility of developing dynamics tendentially alternative to the dominant logics. |
id |
UFMG-23_30a9267fb654702eb93b5517c8cda4ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/9862 |
network_acronym_str |
UFMG-23 |
network_name_str |
Trabalho & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experienceQUALIDADE E DEMOCRACIA NO ENSINO SUPERIOR : RELATO E FUNDAMENTAÇÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE GESTÃOQualidade da educaçãoAdministração escolarAvaliaçãoEnsino SuperiorQuality of educationSchool administrationEvaluationHigher educationThis work brings a reflection on the effects of the development of the quality paradigm in the configuration of the ways of thinking about administration and evaluation in the educational field. Multiplying quality control and continuous improvement offices, which, rather than promoting process quality, are concerned with improving the "quality" bureaucratic indicators that they themselves have built with ruler and square. These reflections are also from the experience of the author as Director of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto Higher Education in Portugal. Alongside this, we discuss the exercise of the functions of direction seeking to highlight the possibility of developing dynamics tendentially alternative to the dominant logics.Este trabalho traz uma reflexão sobre efeitos do desenvolvimento do paradigma da qualidade na configuração dos modos de se pensar a administração e a avaliação no campo educativo. Multiplicam-se os gabinetes de controlo da qualidade e da melhoria contínua, os quais, mais do que promover a qualidade dos processos se ocupam da melhoria dos indicadores burocráticos de “qualidade” que eles próprios construíram com régua e esquadro. Essas reflexões são também a partir da experiência do autor como Diretor da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto Ensino Superior em Portugal. Junto a isso, discute-se sobre o exercício das funções de direção procurando realçar a possibilidade de desenvolver dinâmicas tendencialmente alternativas às lógicas dominantes.Universidade Federal de Minas Gerais2019-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/986210.35699/2238-037X.2019.9862Trabalho & Educação; Vol. 28 No. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265Trabalho & Educação; Vol. 28 Núm. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265Trabalho & Educação; Vol. 28 No 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265Trabalho & Educação; v. 28 n. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-2652238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862/9940https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862/12875Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, José Alberto2020-09-09T01:04:00Zoai:periodicos.ufmg.br:article/9862Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2020-09-09T01:04Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience QUALIDADE E DEMOCRACIA NO ENSINO SUPERIOR : RELATO E FUNDAMENTAÇÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE GESTÃO |
title |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience |
spellingShingle |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience Correia, José Alberto Qualidade da educação Administração escolar Avaliação Ensino Superior Quality of education School administration Evaluation Higher education |
title_short |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience |
title_full |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience |
title_fullStr |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience |
title_full_unstemmed |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience |
title_sort |
Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience |
author |
Correia, José Alberto |
author_facet |
Correia, José Alberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, José Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Qualidade da educação Administração escolar Avaliação Ensino Superior Quality of education School administration Evaluation Higher education |
topic |
Qualidade da educação Administração escolar Avaliação Ensino Superior Quality of education School administration Evaluation Higher education |
description |
This work brings a reflection on the effects of the development of the quality paradigm in the configuration of the ways of thinking about administration and evaluation in the educational field. Multiplying quality control and continuous improvement offices, which, rather than promoting process quality, are concerned with improving the "quality" bureaucratic indicators that they themselves have built with ruler and square. These reflections are also from the experience of the author as Director of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto Higher Education in Portugal. Alongside this, we discuss the exercise of the functions of direction seeking to highlight the possibility of developing dynamics tendentially alternative to the dominant logics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862 10.35699/2238-037X.2019.9862 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-037X.2019.9862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862/9940 https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862/12875 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho & Educação; Vol. 28 No. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265 Trabalho & Educação; Vol. 28 Núm. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265 Trabalho & Educação; Vol. 28 No 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265 Trabalho & Educação; v. 28 n. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265 2238-037X 1516-9537 reponame:Trabalho & Educação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Trabalho & Educação (Online) |
collection |
Trabalho & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com |
_version_ |
1797220514683420672 |