Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, José Alberto
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho & Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862
Resumo: This work brings a reflection on the effects of the development of the quality paradigm in the configuration of the ways of thinking about administration and evaluation in the educational field. Multiplying quality control and continuous improvement offices, which, rather than promoting process quality, are concerned with improving the "quality" bureaucratic indicators that they themselves have built with ruler and square. These reflections are also from the experience of the author as Director of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto Higher Education in Portugal. Alongside this, we discuss the exercise of the functions of direction seeking to highlight the possibility of developing dynamics tendentially alternative to the dominant logics.
id UFMG-23_30a9267fb654702eb93b5517c8cda4ba
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/9862
network_acronym_str UFMG-23
network_name_str Trabalho & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experienceQUALIDADE E DEMOCRACIA NO ENSINO SUPERIOR : RELATO E FUNDAMENTAÇÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE GESTÃOQualidade da educaçãoAdministração escolarAvaliaçãoEnsino SuperiorQuality of educationSchool administrationEvaluationHigher educationThis work brings a reflection on the effects of the development of the quality paradigm in the configuration of the ways of thinking about administration and evaluation in the educational field. Multiplying quality control and continuous improvement offices, which, rather than promoting process quality, are concerned with improving the "quality" bureaucratic indicators that they themselves have built with ruler and square. These reflections are also from the experience of the author as Director of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto Higher Education in Portugal. Alongside this, we discuss the exercise of the functions of direction seeking to highlight the possibility of developing dynamics tendentially alternative to the dominant logics.Este trabalho traz uma reflexão sobre efeitos do desenvolvimento do paradigma da qualidade na configuração dos modos de se pensar a administração e a avaliação no campo educativo. Multiplicam-se os gabinetes de controlo da qualidade e da melhoria contínua, os quais, mais do que promover a qualidade dos processos se ocupam da melhoria dos indicadores burocráticos de “qualidade” que eles próprios construíram com régua e esquadro. Essas reflexões são também a partir da experiência do autor como Diretor da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto Ensino Superior em Portugal. Junto a isso, discute-se sobre o exercício das funções de direção procurando realçar a possibilidade de desenvolver dinâmicas tendencialmente alternativas às lógicas dominantes.Universidade Federal de Minas Gerais2019-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/986210.35699/2238-037X.2019.9862Trabalho & Educação; Vol. 28 No. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265Trabalho & Educação; Vol. 28 Núm. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265Trabalho & Educação; Vol. 28 No 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265Trabalho & Educação; v. 28 n. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-2652238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862/9940https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862/12875Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, José Alberto2020-09-09T01:04:00Zoai:periodicos.ufmg.br:article/9862Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2020-09-09T01:04Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
QUALIDADE E DEMOCRACIA NO ENSINO SUPERIOR : RELATO E FUNDAMENTAÇÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE GESTÃO
title Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
spellingShingle Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
Correia, José Alberto
Qualidade da educação
Administração escolar
Avaliação
Ensino Superior
Quality of education
School administration
Evaluation
Higher education
title_short Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
title_full Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
title_fullStr Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
title_full_unstemmed Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
title_sort Quality and democracy in higher education: report and foundation of a management experience
author Correia, José Alberto
author_facet Correia, José Alberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, José Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Qualidade da educação
Administração escolar
Avaliação
Ensino Superior
Quality of education
School administration
Evaluation
Higher education
topic Qualidade da educação
Administração escolar
Avaliação
Ensino Superior
Quality of education
School administration
Evaluation
Higher education
description This work brings a reflection on the effects of the development of the quality paradigm in the configuration of the ways of thinking about administration and evaluation in the educational field. Multiplying quality control and continuous improvement offices, which, rather than promoting process quality, are concerned with improving the "quality" bureaucratic indicators that they themselves have built with ruler and square. These reflections are also from the experience of the author as Director of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto Higher Education in Portugal. Alongside this, we discuss the exercise of the functions of direction seeking to highlight the possibility of developing dynamics tendentially alternative to the dominant logics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862
10.35699/2238-037X.2019.9862
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862
identifier_str_mv 10.35699/2238-037X.2019.9862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862/9940
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9862/12875
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho & Educação; Vol. 28 No. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265
Trabalho & Educação; Vol. 28 Núm. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265
Trabalho & Educação; Vol. 28 No 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265
Trabalho & Educação; v. 28 n. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 251-265
2238-037X
1516-9537
reponame:Trabalho & Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Trabalho & Educação (Online)
collection Trabalho & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com
_version_ 1797220514683420672