Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/651 |
Resumo: | This paper analyses the evaluative/regulating State in Brazil after the LDB/1996, focusing on the regulating agencies and institutions that define the quality standards in higher education. At the beginning of Fernando Henrique Cardoso‘s Administration, this role was first played by commissions integrated by experts from the Ministry of Education and, then, by INEP. During Lula´s administration, instances were created to coordinate the evaluation, however, MEC and CONAES were responsible for defining the quality criteria. Therefore, during the period post-LDB ad-hoc commissions of experts and academics were created, attempting to legitimate the evaluation through the professionalization |
id |
CESGRANRIO_2b956f332f7436ddafce3a7f5d92dd90 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/651 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher educationEvaluacion-agencias y especialistas: padrones de calidad de la educacion superiorAvaliação, agencias e especialistas: padroes oficiais de qualidade da educação superior*Educacion superior; Evaluacion y regulacion de la educacion superior; Padrones de calidadHigher education; Higher education evaluation and regulation; Quality standardsEducação superior; Avaliação e regulação da educação superior; Padroes de qualidadeThis paper analyses the evaluative/regulating State in Brazil after the LDB/1996, focusing on the regulating agencies and institutions that define the quality standards in higher education. At the beginning of Fernando Henrique Cardoso‘s Administration, this role was first played by commissions integrated by experts from the Ministry of Education and, then, by INEP. During Lula´s administration, instances were created to coordinate the evaluation, however, MEC and CONAES were responsible for defining the quality criteria. Therefore, during the period post-LDB ad-hoc commissions of experts and academics were created, attempting to legitimate the evaluation through the professionalizationEl texto discute la cuestion del estado evaluador/regulador en Brasil, en el periodo posterior a la Ley de Directrices y Bases de la Educacion Nacional de 1996, focalizando en las agencias e instituciones que juzgan y definen los padrones de calidad de la educacion. En el gobierno de Fernando Henrique Cardoso, al principio, la definicion ocurria en el ambito del Ministerio de la Educacion, realizada por Comisiones de Especialistas y despues, por el Instituto de Estudios e Investigaciones Educativas (INEP). En el gobierno de Lula da Silva, fueron creadas instancias con el rol de coordinar la evaluacion y fue establecida la competencia de las Secretarias del Ministerio de Educacion y de la CONAES (Comision Nacional de Evaluacion de la Educacion Superior), para la definicion de los criterios de calidad. Asi, durante todo el proceso posterior a la aprobacion de la LDB, la definicion de la calidad fue realizada por los academicos, reunidos en diversas comisiones que fueron formalizandose e institucionalizandose progresivamente con el objetivo de conseguir la legitimacion de la evaluacion por la via de la profesionalizacion.O texto discute a questao do estado avaliador/ regulador no Brasil apos a LDB/1996, focalizando as agencias e instituicoes que julgam e definem os padroes dequalidade da educação superior (graduação). No inicio do governo FHC, a definicaodestes padroes ocorria no âmbito do MEC, pelas Comissoes de Especialistas e, depois,pelo INEP. No governo Lula, foram criadas instâncias com o papel de coordenara avaliação, sendo a definicao dos criterios de qualidade, de competencia dasSecretarias do MEC e da CONAES. Assim, durante todo o processo pos-LDB, adefinicao da qualidade foi realizada por academicos, reunidos em diversas comissoes,que se foram formalizando e institucionalizando, visando à legitimação daavaliação pela profissionalização. (*) Este e uma versao revista e ampliada do trabalho apresentado no XXIII Simposio Brasileiro de Politica e Administração da Educação, promovido pela ANPAE e realizado na UFRGS de 11 a 14 de novembro de 2007. O texto e resultado do projeto de pesquisa “Avaliação das Instituicoes Brasileiras de Educação Superior: politica, historia, concepcoes, atores e marcos legislativos”, que contou com apoio da FAPEMIG para o subprojeto “Avaliação e Regulação da Educação Superior brasileira: historia e politicas” e da FAPESP para subprojeto “Avaliação e Regulação da Educação Superior: concepcoes e atores”.Fundação CesgranrioRothen, Jose CarlosBarreyro, Glayds Beatriz2009-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/651Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 65 (2009): Revista Ensaio - Out./Dez.; 729-7521809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:22Zoai:ojs.localhost:article/651Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education Evaluacion-agencias y especialistas: padrones de calidad de la educacion superior Avaliação, agencias e especialistas: padroes oficiais de qualidade da educação superior* |
title |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education |
spellingShingle |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education Rothen, Jose Carlos Educacion superior; Evaluacion y regulacion de la educacion superior; Padrones de calidad Higher education; Higher education evaluation and regulation; Quality standards Educação superior; Avaliação e regulação da educação superior; Padroes de qualidade |
title_short |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education |
title_full |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education |
title_fullStr |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education |
title_full_unstemmed |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education |
title_sort |
Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education |
author |
Rothen, Jose Carlos |
author_facet |
Rothen, Jose Carlos Barreyro, Glayds Beatriz |
author_role |
author |
author2 |
Barreyro, Glayds Beatriz |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rothen, Jose Carlos Barreyro, Glayds Beatriz |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion superior; Evaluacion y regulacion de la educacion superior; Padrones de calidad Higher education; Higher education evaluation and regulation; Quality standards Educação superior; Avaliação e regulação da educação superior; Padroes de qualidade |
topic |
Educacion superior; Evaluacion y regulacion de la educacion superior; Padrones de calidad Higher education; Higher education evaluation and regulation; Quality standards Educação superior; Avaliação e regulação da educação superior; Padroes de qualidade |
description |
This paper analyses the evaluative/regulating State in Brazil after the LDB/1996, focusing on the regulating agencies and institutions that define the quality standards in higher education. At the beginning of Fernando Henrique Cardoso‘s Administration, this role was first played by commissions integrated by experts from the Ministry of Education and, then, by INEP. During Lula´s administration, instances were created to coordinate the evaluation, however, MEC and CONAES were responsible for defining the quality criteria. Therefore, during the period post-LDB ad-hoc commissions of experts and academics were created, attempting to legitimate the evaluation through the professionalization |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-10-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/651 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/651 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 65 (2009): Revista Ensaio - Out./Dez.; 729-752 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032755613696 |