A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Arthur Marques de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Silvana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14942
Resumo: This text is an experience report and presents the results of a research about the gamification strategies viability in Virtual Learning Environments (VLEs), in the discipline "Text Production" from the Administration course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). The main objective of this study is to resume a theoretical-methodological construct, applying it to a new context - distance learning (DE) - based on Gamification strategies from the perspective of Émile Benveniste's Enunciation Theory. Aiming to achieve this potential, the methodology proposes the analysis of specific classes (face-to-face and distance education), held in the first semester of 2019. The classes analysis and the feedback from nineteen students through a satisfaction survey suggest that more than 50% of the students classify the present gamification experience as something useful in their education. However, there are still aspects to be improved, such as maintaining students' confidentiality, rethinking the medals' value and defining the players' profile.
id UFMG-24_088a7574b922affadf9bb196d571e2ab
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/14942
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teachingUn chef en la educación superior: una mirada a la gamificación entreciativa en la educación textual de géneroUm chefão no ensino superior: olhar enunciativo sobre a gamificação no ensino de gêneros textuaisEnunciaçãoGamificaçãoEnsino EaDEnunciationGamificationDistance EducationEnunciaciónGamificaciónE-learningThis text is an experience report and presents the results of a research about the gamification strategies viability in Virtual Learning Environments (VLEs), in the discipline "Text Production" from the Administration course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). The main objective of this study is to resume a theoretical-methodological construct, applying it to a new context - distance learning (DE) - based on Gamification strategies from the perspective of Émile Benveniste's Enunciation Theory. Aiming to achieve this potential, the methodology proposes the analysis of specific classes (face-to-face and distance education), held in the first semester of 2019. The classes analysis and the feedback from nineteen students through a satisfaction survey suggest that more than 50% of the students classify the present gamification experience as something useful in their education. However, there are still aspects to be improved, such as maintaining students' confidentiality, rethinking the medals' value and defining the players' profile.Este artículo presenta los resultados de un experimento y la viabilidad de las estrategias de Gamificación en VLE (entornos virtuales de aprendizaje) en la disciplina de producción de texto de una universidad federal. El objetivo principal de este estudio es formular una construcción teórico-metodológica aplicada al aprendizaje a distancia, basada en la aplicación de estrategias de Gamificación desde la perspectiva de la Teoría de la Enunciación de Emile Benveniste. Para alcanzar este potencial, la metodología propone el análisis en el aula (aula y educación a distancia) de una clase, realizada en el primer ciclo de 2019. El análisis de las clases y la retroalimentación de diecinueve estudiantes a través de una encuesta de satisfacción, sugieren que más de el 50% de los estudiantes califica la experiencia actual de gamificación como beneficiosa para sus antecedentes. Sin embargo, todavía hay aspectos por mejorar, como mantener la confidencialidad del estudiante, repensar el valor de las medallas y definir el perfil de los jugadores.O presente texto é um relato de experiência e apresenta os resultados de uma pesquisa e a viabilidade de estratégias de Gamificação em Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVAs) na disciplina de Produção de Textos do curso de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). O objetivo principal deste estudo é retomar um construto teórico-metodológico, aplicando-o a um novo contexto – o ensino a distância (EaD) – tendo como base estratégias da Gamificação sob a ótica da Teoria da Enunciação de Émile Benveniste. Visando alcançar esse potencial, a metodologia propõe a análise de aulas (presenciais e EaD) de uma turma, realizada no primeiro semestre de 2019. A análise das aulas e o feedback de dezenove alunos por meio de uma pesquisa de satisfação sugerem que mais de 50% dos estudantes classificam a presente experiência de gamificação como algo proveitoso em sua formação. Todavia, ainda existem aspectos a ser melhorados, tais como manter a confidencialidade dos estudantes, repensar o valor das medalhas e definir o perfil dos jogadores.Universidade Federal de Minas Gerais2020-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1494210.35699/2237-5864.2020.14942Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14942/16425Copyright (c) 2020 Arthur Marques de Oliveira, Silvana Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Arthur Marques deSilva, Silvana 2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/14942Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
Un chef en la educación superior: una mirada a la gamificación entreciativa en la educación textual de género
Um chefão no ensino superior: olhar enunciativo sobre a gamificação no ensino de gêneros textuais
title A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
spellingShingle A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
Oliveira, Arthur Marques de
Enunciação
Gamificação
Ensino EaD
Enunciation
Gamification
Distance Education
Enunciación
Gamificación
E-learning
title_short A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
title_full A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
title_fullStr A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
title_full_unstemmed A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
title_sort A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
author Oliveira, Arthur Marques de
author_facet Oliveira, Arthur Marques de
Silva, Silvana
author_role author
author2 Silva, Silvana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Arthur Marques de
Silva, Silvana
dc.subject.por.fl_str_mv Enunciação
Gamificação
Ensino EaD
Enunciation
Gamification
Distance Education
Enunciación
Gamificación
E-learning
topic Enunciação
Gamificação
Ensino EaD
Enunciation
Gamification
Distance Education
Enunciación
Gamificación
E-learning
description This text is an experience report and presents the results of a research about the gamification strategies viability in Virtual Learning Environments (VLEs), in the discipline "Text Production" from the Administration course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). The main objective of this study is to resume a theoretical-methodological construct, applying it to a new context - distance learning (DE) - based on Gamification strategies from the perspective of Émile Benveniste's Enunciation Theory. Aiming to achieve this potential, the methodology proposes the analysis of specific classes (face-to-face and distance education), held in the first semester of 2019. The classes analysis and the feedback from nineteen students through a satisfaction survey suggest that more than 50% of the students classify the present gamification experience as something useful in their education. However, there are still aspects to be improved, such as maintaining students' confidentiality, rethinking the medals' value and defining the players' profile.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14942
10.35699/2237-5864.2020.14942
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14942
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.14942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14942/16425
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Arthur Marques de Oliveira, Silvana Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Arthur Marques de Oliveira, Silvana Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635806064640