Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Daniela Silva de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Wirzbicki, Sandra Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37375
Resumo: The shared experiences about the teaching internship in stricto sensu Graduate programs are still small, given that this may be linked to normative regulations that do not assign mandatory internships to all graduate students, limiting them to more specific cases. Thus, the present work brings together some reflections on the teaching internship in a master’s degree scope a group of undergraduate students of the Biological Sciences course, aiming to share the experience of teaching practice, to contribute to the process of training other master's students, instigating them to think and reinventing the pedagogical practice from an atypical context of pandemic and remote classes. Based on the reflections on practice, the importance of the teaching internship for the process of teacher constitution and for the approximation of acting scenarios in the university environment is highlighted.
id UFMG-24_179cdb837acb90534e8625880e9c6885
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37375
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Reflections on teaching methodological strategies in teaching internshipReflexiones de las estrategias didácticas en el internado docenteReflexões sobre estratégias metodológicas de ensino em estágio de docênciaFormação docenteexperiência práticaaulas remotasensino de BiologiaTeacher trainingpractice experienceremote classesBiology teachingFormación de profesoresexperiencia prácticaclases remotasenseñanza de la BiologíaThe shared experiences about the teaching internship in stricto sensu Graduate programs are still small, given that this may be linked to normative regulations that do not assign mandatory internships to all graduate students, limiting them to more specific cases. Thus, the present work brings together some reflections on the teaching internship in a master’s degree scope a group of undergraduate students of the Biological Sciences course, aiming to share the experience of teaching practice, to contribute to the process of training other master's students, instigating them to think and reinventing the pedagogical practice from an atypical context of pandemic and remote classes. Based on the reflections on practice, the importance of the teaching internship for the process of teacher constitution and for the approximation of acting scenarios in the university environment is highlighted.Las experiencias compartidas sobre la pasantía docente en los programas de posgrado stricto sensu son aún escasas, dado que esto puede estar vinculado a normativas que no asignan la pasantía docente obligatoria a todos los estudiantes de posgrado, limitándose a casos más específicos. Así, el presente trabajo reúne algunas reflexiones sobre la pasantía docente, en el ámbito de una Maestría, con un grupo de estudiantes de pregrado de la carrera de Ciencias Biológicas, con el objetivo de compartir la experiencia de la práctica docente, con el fin de contribuir al proceso de formación, capacitar a otros estudiantes de maestría, instigarlos a pensar y reinventar la práctica pedagógica desde un contexto atípico de clases pandémicas y remotas. A partir de las reflexiones sobre la práctica, se destaca la importancia de la pasantía docente para el proceso de constitución docente y para la aproximación de escenarios de protagonismos en el ámbito universitario.As experiências compartilhadas acerca do estágio de docência nos programas de Pós-Graduação stricto sensu são ainda exíguas, o que pode estar atrelado a regulamentações normativas que passam a não atribuir sua obrigatoriedade a todos os pós-graduandos, limitando-se a casos mais específicos. Deste modo, o presente trabalho reúne algumas reflexões acerca do estágio de docência, em âmbito de mestrado, com uma turma de licenciandos do curso de Ciências Biológicas, tendo por objetivo compartilhar a experiência da prática docente de modo a contribuir com o processo de formação de outros mestrandos, instigando-os a pensar e reinventar o fazer pedagógico a partir de um contexto atípico de pandemia e de aulas remotas. A partir das reflexões da prática, é destacada a importância do estágio de docência para o processo de constituição docente e para a aproximação de cenários de protagonismos no âmbito universitário.Universidade Federal de Minas Gerais2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3737510.35699/2237-5864.2022.37375Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGengporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37375/30876https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37375/30690Copyright (c) 2022 Daniela Silva de Lourenço, Sandra Maria Wirzbickihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, Daniela Silva deWirzbicki, Sandra Maria2022-12-14T17:05:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37375Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:47Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
Reflexiones de las estrategias didácticas en el internado docente
Reflexões sobre estratégias metodológicas de ensino em estágio de docência
title Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
spellingShingle Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
Lourenço, Daniela Silva de
Formação docente
experiência prática
aulas remotas
ensino de Biologia
Teacher training
practice experience
remote classes
Biology teaching
Formación de profesores
experiencia práctica
clases remotas
enseñanza de la Biología
title_short Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
title_full Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
title_fullStr Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
title_full_unstemmed Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
title_sort Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
author Lourenço, Daniela Silva de
author_facet Lourenço, Daniela Silva de
Wirzbicki, Sandra Maria
author_role author
author2 Wirzbicki, Sandra Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Daniela Silva de
Wirzbicki, Sandra Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
experiência prática
aulas remotas
ensino de Biologia
Teacher training
practice experience
remote classes
Biology teaching
Formación de profesores
experiencia práctica
clases remotas
enseñanza de la Biología
topic Formação docente
experiência prática
aulas remotas
ensino de Biologia
Teacher training
practice experience
remote classes
Biology teaching
Formación de profesores
experiencia práctica
clases remotas
enseñanza de la Biología
description The shared experiences about the teaching internship in stricto sensu Graduate programs are still small, given that this may be linked to normative regulations that do not assign mandatory internships to all graduate students, limiting them to more specific cases. Thus, the present work brings together some reflections on the teaching internship in a master’s degree scope a group of undergraduate students of the Biological Sciences course, aiming to share the experience of teaching practice, to contribute to the process of training other master's students, instigating them to think and reinventing the pedagogical practice from an atypical context of pandemic and remote classes. Based on the reflections on practice, the importance of the teaching internship for the process of teacher constitution and for the approximation of acting scenarios in the university environment is highlighted.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37375
10.35699/2237-5864.2022.37375
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37375
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.37375
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37375/30876
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37375/30690
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Daniela Silva de Lourenço, Sandra Maria Wirzbicki
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Daniela Silva de Lourenço, Sandra Maria Wirzbicki
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637578158080