Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Robson Figueiredo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/11985
Resumo: This work is an excerpt based on the chapter of research methodology of the doctorate thesis whose object is to study the effects of a didactic-pedagogical proposal of academic literacy in the class of Scientific Methodology, regarding the discursive-linguistic traces that reveal movements of belonging to the academic community. This paper proposes to present the instrument Knowing Law students to identify the university students who participated in this experiment. With this goal, this article works with the assumption that the construction of knowledge, in the disciplinary scope, is effective once the subject, in social interaction, takes positions while assimilating information, learning concepts, establishing procedures, and recognizing characteristic elements of the scientific research. It led us to create an instrument to diagnose the readers and writers subject-students. After compilation of data, it was possible to catch identity characteristics, regarding how the students conceive reading, writing and studying scientific texts in this class.
id UFMG-24_2bf378f6fa51a968afc26d5a7278ac5d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/11985
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in LawPercepción de sujetos lectores y escritores en la experiencia de literacidad académica en DerechoPercepção de sujeitos leitores e escritores em experiência de letramento acadêmico em DireitoConhecendo os alunos do DireitoFormação de saberesLetramentoSondagem de aprendizagemKnowing Law studentsKnowledge FormationLiteracyLearning SurveyConociendo a los alumnos del DerechoFormación de saberesLiteracidadSondaje del aprendizajeThis work is an excerpt based on the chapter of research methodology of the doctorate thesis whose object is to study the effects of a didactic-pedagogical proposal of academic literacy in the class of Scientific Methodology, regarding the discursive-linguistic traces that reveal movements of belonging to the academic community. This paper proposes to present the instrument Knowing Law students to identify the university students who participated in this experiment. With this goal, this article works with the assumption that the construction of knowledge, in the disciplinary scope, is effective once the subject, in social interaction, takes positions while assimilating information, learning concepts, establishing procedures, and recognizing characteristic elements of the scientific research. It led us to create an instrument to diagnose the readers and writers subject-students. After compilation of data, it was possible to catch identity characteristics, regarding how the students conceive reading, writing and studying scientific texts in this class.Este artículo es un recorte del capítulo de la metodología de pesquisa de doctorado que tiene como objeto de estudio los efectos de una propuesta didáctico-pedagógica de literacidad en Metodología del Trabajo Científico en lo que toca a las marcas lingüístico-discursivas que evidencian movimientos de pertenencia a la comunidad universitaria. Este trabajo se propone presentar el instrumento Conociendo a los alumnos del Derecho, para identificar a los estudiantes universitarios que participaron de la experiencia. Con este propósito, se trabaja con el supuesto de que la formación de saberes, en el ámbito disciplinario, se efectiva a partir del modo por cuál el sujeto, en interacción social, asume posiciones al tratar las informaciones, aprehender los conceptos y reconocer elementos característicos de la investigación científica. Se construyó un diagnóstico de los alumnos-sujetos lectores y escritores en este evento de alfabetización. Después de la compilación de los datos, fue posible percibir características identitarias acerca de cómo, en la disciplina, conciben lo que es leer, escribir y estudiar textos científicos.Este artigo é um recorte do capítulo da metodologia de pesquisa de doutoramento que tem como objeto de estudo os efeitos de uma proposta didático-pedagógica de letramento em Metodologia do Trabalho Científico no que toca às marcas linguístico-discursivas que revelam movimentos de pertença à comunidade universitária. Este trabalho propõe-se a apresentar o instrumento Conhecendo os alunos do Direito, para identificar os estudantes universitários que participaram da experiência. Com esse propósito, opera-se com o pressuposto de que a formação de saberes, no âmbito disciplinar, efetiva-se a partir do modo pelo qual o sujeito, em interação social, assume posições ao tratar as informações, apreender os conceitos e reconhecer os elementos característicos da investigação científica. Construiu-se um diagnóstico dos alunos-sujeitos leitores e escritores nesse evento de letramento. Após compilação dos dados, foi possível flagrar características identitárias a respeito de como, na disciplina, eles concebem o que é ler, escrever e estudar textos científicos.Universidade Federal de Minas Gerais2019-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1198510.35699/2237-5864.2019.11985Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/11985/12254Copyright (c) 2019 Robson Figueiredo Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Robson Figueiredo2020-05-19T18:02:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/11985Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:02:13Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law
Percepción de sujetos lectores y escritores en la experiencia de literacidad académica en Derecho
Percepção de sujeitos leitores e escritores em experiência de letramento acadêmico em Direito
title Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law
spellingShingle Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law
Brito, Robson Figueiredo
Conhecendo os alunos do Direito
Formação de saberes
Letramento
Sondagem de aprendizagem
Knowing Law students
Knowledge Formation
Literacy
Learning Survey
Conociendo a los alumnos del Derecho
Formación de saberes
Literacidad
Sondaje del aprendizaje
title_short Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law
title_full Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law
title_fullStr Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law
title_full_unstemmed Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law
title_sort Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law
author Brito, Robson Figueiredo
author_facet Brito, Robson Figueiredo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Robson Figueiredo
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecendo os alunos do Direito
Formação de saberes
Letramento
Sondagem de aprendizagem
Knowing Law students
Knowledge Formation
Literacy
Learning Survey
Conociendo a los alumnos del Derecho
Formación de saberes
Literacidad
Sondaje del aprendizaje
topic Conhecendo os alunos do Direito
Formação de saberes
Letramento
Sondagem de aprendizagem
Knowing Law students
Knowledge Formation
Literacy
Learning Survey
Conociendo a los alumnos del Derecho
Formación de saberes
Literacidad
Sondaje del aprendizaje
description This work is an excerpt based on the chapter of research methodology of the doctorate thesis whose object is to study the effects of a didactic-pedagogical proposal of academic literacy in the class of Scientific Methodology, regarding the discursive-linguistic traces that reveal movements of belonging to the academic community. This paper proposes to present the instrument Knowing Law students to identify the university students who participated in this experiment. With this goal, this article works with the assumption that the construction of knowledge, in the disciplinary scope, is effective once the subject, in social interaction, takes positions while assimilating information, learning concepts, establishing procedures, and recognizing characteristic elements of the scientific research. It led us to create an instrument to diagnose the readers and writers subject-students. After compilation of data, it was possible to catch identity characteristics, regarding how the students conceive reading, writing and studying scientific texts in this class.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/11985
10.35699/2237-5864.2019.11985
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/11985
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2019.11985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/11985/12254
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Robson Figueiredo Brito
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Robson Figueiredo Brito
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637444988928