Oppressor-oppressed relationship in contemporaneity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Vanessa Carneiro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35433
Resumo: The pandemic and the strengthening of oppressor-oppressed relationship in contemporaneity have characterized difficult times in Brazil, marked by moments of the conservative’s ideals advancement, and the questioning of social and educational values. In this essay, we revisit Freire’s works to dialogue about the oppressed ones in contemporaneity, and how the freeing praxis in teaching can overcome oppression, restoring humanity. This research utilizes the approach of qualitative nature and chooses as an investigative process the bibliographic study. In the analysis, the problematizing education can be the way to promote debates about social, economical, political, and cultural problems, leading to the true participation and the transforming formation of students. Freire’s theoretical-methodological perspective becomes highly relevant in the current political context, which can provide conditions to the oppressed to identify the alienation of the popular masses by narratives, by means of communication and in its relation to the world.
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spelling Oppressor-oppressed relationship in contemporaneityRelación opresor-oprimido en la contemporaneidadRelação opressor-oprimido na contemporaneidadePaulo FreirePráxisEducação problematizadoraPaulo FreirePraxisProblematizing educationPaulo FreirePraxisEducación problematizadoraThe pandemic and the strengthening of oppressor-oppressed relationship in contemporaneity have characterized difficult times in Brazil, marked by moments of the conservative’s ideals advancement, and the questioning of social and educational values. In this essay, we revisit Freire’s works to dialogue about the oppressed ones in contemporaneity, and how the freeing praxis in teaching can overcome oppression, restoring humanity. This research utilizes the approach of qualitative nature and chooses as an investigative process the bibliographic study. In the analysis, the problematizing education can be the way to promote debates about social, economical, political, and cultural problems, leading to the true participation and the transforming formation of students. Freire’s theoretical-methodological perspective becomes highly relevant in the current political context, which can provide conditions to the oppressed to identify the alienation of the popular masses by narratives, by means of communication and in its relation to the world.La pandemia y el fortalecimiento de la relación opresor-oprimido han caracterizado tiempos difíciles en Brasil, marcados por momentos del avanzo conservador y el cuestionamiento de valores sociales y educacionales. En este ensayo, revisitamos las obras de Freire para dialogar sobre el oprimido de la contemporaneidad y como la praxis libertadora en la enseñanza puede superar la opresión y restaurar la humanidad. La investigación privilegia enfoque de naturaleza cualitativa y elige, como procedimiento investigativo, el estudio bibliográfico. En el análisis, la educación problematizadora puede ser el camino para la promoción de las experiencias de debate sobre problemas sociales, económicos, políticos y culturales, llevando a la verdadera participación y formación transformadora del educando. La perspectiva teórico-metológica de Freire se vuelve de extrema relevancia en el actual contexto político, por posibilitar al oprimido condiciones de identificar la alienación de las masas populares por las narrativas, por los medios de comunicación y en su relación con el mundo.A pandemia e o fortalecimento da relação opressor-oprimido vêm caracterizando tempos difíceis no Brasil, marcados por momentos de avanço do conservadorismo e do questionamento de valores sociais e educacionais. Neste ensaio, revisitamos as obras freirianas para dialogar sobre o oprimido da contemporaneidade e como a práxis libertadora na docência pode superar a opressão, de forma a restaurar a humanidade. A pesquisa privilegia a abordagem de natureza qualitativa e elege, como procedimento investigativo, o estudo bibliográfico. Na análise, a educação problematizadora pode ser o caminho para a promoção de debates sobre problemas sociais, econômicos, políticos e culturais, levando à verdadeira participação e formação transformadora do educando. A perspectiva teórico-metodológica freiriana torna-se de extrema relevância no atual contexto político, por possibilitar ao oprimido condições de identificar a alienação das massas populares pelas narrativas, pelos meios de comunicação e pela sua relação com o mundo.Universidade Federal de Minas Gerais2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3543310.35699/2237-5864.2021.35433Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-13Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-13Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-132237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35433/28908Copyright (c) 2021 Vanessa Carneiro Leitehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Vanessa Carneiro2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35433Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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