Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caçula, Suzete Gonçalves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Mauro Mccarthy de Oliveira, Magalhães, Beatriz de Castro, Albuquerque, Grayce Alencar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108
Resumo: Motherhood has an impact on the teaching career. Thus, this study aimed to analyze the productivity of teachers inserted in stricto sensu graduate programs under the field of gender and maternity. This is a descriptive, documental, and quantitative study, carried out from the access to the curriculum Lattes of professors of both genders, inserted in stricto sensu graduate programs in the Northeast of Brazil, in the quadrennium 2017-2020. The data was analyzed by simple descriptive statistics and 90 resumes were included in the sample, being 30 females who got maternity leave, 30 females without leave and 30 males. The findings reveal higher academic and scientific productivity in male professors, in part, due to the gender inequalities identified. We conclude that the gender bias hinders the equal productivity between genders, even more disparate in the face of maternity, which reinforces the need for gender equality policies in the academy.
id UFMG-24_71fa089ed63df7885d9e094ef10b51ce
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35108
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cuttingProducción académica y científica en programas stricto sensu: un análisis bajo el corte de géneroProdução acadêmica e científica em programas stricto sensu: uma análise sob o recorte de gênerodocentespesquisadorainiquidade de gênerolicença parentalprofessorsresearchergender inequityparental leaveprofesoresinvestigadorala desigualdad de géneropermiso parentalMotherhood has an impact on the teaching career. Thus, this study aimed to analyze the productivity of teachers inserted in stricto sensu graduate programs under the field of gender and maternity. This is a descriptive, documental, and quantitative study, carried out from the access to the curriculum Lattes of professors of both genders, inserted in stricto sensu graduate programs in the Northeast of Brazil, in the quadrennium 2017-2020. The data was analyzed by simple descriptive statistics and 90 resumes were included in the sample, being 30 females who got maternity leave, 30 females without leave and 30 males. The findings reveal higher academic and scientific productivity in male professors, in part, due to the gender inequalities identified. We conclude that the gender bias hinders the equal productivity between genders, even more disparate in the face of maternity, which reinforces the need for gender equality policies in the academy.La maternidad tiene un impacto en la carrera docente. Así, este estudio tuvo como objetivo analizar la productividad de los profesores insertados en los programas de posgrado stricto sensu bajo el corte de género y maternidad. Se trata de un estudio descriptivo, documental, cuantitativo, realizado a partir del acceso a las latas curriculares de profesores de ambos géneros, insertados en programas de Posgrado stricto sensu en el Nordeste de Brasil, en el cuatrienio 2017-2020. Los datos se analizaron mediante estadística descriptiva simple y se incluyeron en la muestra 90 currículos, siendo 30 mujeres que disfrutaron de la baja por maternidad, 30 mujeres sin baja y 30 hombres. Los resultados revelan una mayor productividad académica y científica en los profesores varones, en parte debido a las desigualdades de género identificadas. Se concluye que el sesgo de género dificulta la productividad equitativa entre los géneros, aún más dispar frente a la maternidad, lo que refuerza la necesidad de políticas de igualdad entre los géneros en la academia.A maternidade tem impacto na carreira docente. Dessa forma, objetivou-se analisar a produtividade de docentes inseridos/as em programas de pós-graduação stricto sensu sob recorte de gênero e maternidade. Trata-se de um estudo descritivo, documental e quantitativo, realizado a partir do acesso a currículos Lattes de docentes de ambos os sexos, inseridos em programas de pós-graduação stricto sensu no Nordeste do Brasil, no quadriênio 2017-2020. Os dados foram analisados pela estatística descritiva simples e 90 currículos foram incluídos na amostra, sendo 30 referentes ao sexo feminino que gozaram da licença-maternidade, 30 do sexo feminino sem licença e 30 do sexo masculino. Os achados revelam produtividade acadêmica e científica maior em docentes do sexo masculino, em parte, pelas desigualdades de gênero identificadas. Conclui-se que o viés de gênero dificulta a produtividade equânime entre os gêneros, ainda mais díspares frente à maternidade, o que reforça a necessidade de políticas de igualdade entre os gêneros na academia.Universidade Federal de Minas Gerais2022-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3510810.35699/2237-5864.2022.35108Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108/30070https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108/30322Copyright (c) 2022 Suzete Gonçalves Caçula, Mauro Mccarthy de Oliveira Silva, Beatriz de Castro Magalhães, Grayce Alencar Albuquerquehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaçula, Suzete GonçalvesSilva, Mauro Mccarthy de OliveiraMagalhães, Beatriz de CastroAlbuquerque, Grayce Alencar2022-12-14T17:05:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35108Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
Producción académica y científica en programas stricto sensu: un análisis bajo el corte de género
Produção acadêmica e científica em programas stricto sensu: uma análise sob o recorte de gênero
title Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
spellingShingle Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
Caçula, Suzete Gonçalves
docentes
pesquisadora
iniquidade de gênero
licença parental
professors
researcher
gender inequity
parental leave
profesores
investigadora
la desigualdad de género
permiso parental
title_short Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
title_full Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
title_fullStr Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
title_full_unstemmed Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
title_sort Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
author Caçula, Suzete Gonçalves
author_facet Caçula, Suzete Gonçalves
Silva, Mauro Mccarthy de Oliveira
Magalhães, Beatriz de Castro
Albuquerque, Grayce Alencar
author_role author
author2 Silva, Mauro Mccarthy de Oliveira
Magalhães, Beatriz de Castro
Albuquerque, Grayce Alencar
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caçula, Suzete Gonçalves
Silva, Mauro Mccarthy de Oliveira
Magalhães, Beatriz de Castro
Albuquerque, Grayce Alencar
dc.subject.por.fl_str_mv docentes
pesquisadora
iniquidade de gênero
licença parental
professors
researcher
gender inequity
parental leave
profesores
investigadora
la desigualdad de género
permiso parental
topic docentes
pesquisadora
iniquidade de gênero
licença parental
professors
researcher
gender inequity
parental leave
profesores
investigadora
la desigualdad de género
permiso parental
description Motherhood has an impact on the teaching career. Thus, this study aimed to analyze the productivity of teachers inserted in stricto sensu graduate programs under the field of gender and maternity. This is a descriptive, documental, and quantitative study, carried out from the access to the curriculum Lattes of professors of both genders, inserted in stricto sensu graduate programs in the Northeast of Brazil, in the quadrennium 2017-2020. The data was analyzed by simple descriptive statistics and 90 resumes were included in the sample, being 30 females who got maternity leave, 30 females without leave and 30 males. The findings reveal higher academic and scientific productivity in male professors, in part, due to the gender inequalities identified. We conclude that the gender bias hinders the equal productivity between genders, even more disparate in the face of maternity, which reinforces the need for gender equality policies in the academy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108
10.35699/2237-5864.2022.35108
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.35108
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108/30070
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108/30322
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-19
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637549846528