Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
DOI: | 10.35699/2237-5864.2022.35108 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108 |
Resumo: | Motherhood has an impact on the teaching career. Thus, this study aimed to analyze the productivity of teachers inserted in stricto sensu graduate programs under the field of gender and maternity. This is a descriptive, documental, and quantitative study, carried out from the access to the curriculum Lattes of professors of both genders, inserted in stricto sensu graduate programs in the Northeast of Brazil, in the quadrennium 2017-2020. The data was analyzed by simple descriptive statistics and 90 resumes were included in the sample, being 30 females who got maternity leave, 30 females without leave and 30 males. The findings reveal higher academic and scientific productivity in male professors, in part, due to the gender inequalities identified. We conclude that the gender bias hinders the equal productivity between genders, even more disparate in the face of maternity, which reinforces the need for gender equality policies in the academy. |
id |
UFMG-24_71fa089ed63df7885d9e094ef10b51ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35108 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
spelling |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cuttingProducción académica y científica en programas stricto sensu: un análisis bajo el corte de géneroProdução acadêmica e científica em programas stricto sensu: uma análise sob o recorte de gênerodocentespesquisadorainiquidade de gênerolicença parentalprofessorsresearchergender inequityparental leaveprofesoresinvestigadorala desigualdad de géneropermiso parentalMotherhood has an impact on the teaching career. Thus, this study aimed to analyze the productivity of teachers inserted in stricto sensu graduate programs under the field of gender and maternity. This is a descriptive, documental, and quantitative study, carried out from the access to the curriculum Lattes of professors of both genders, inserted in stricto sensu graduate programs in the Northeast of Brazil, in the quadrennium 2017-2020. The data was analyzed by simple descriptive statistics and 90 resumes were included in the sample, being 30 females who got maternity leave, 30 females without leave and 30 males. The findings reveal higher academic and scientific productivity in male professors, in part, due to the gender inequalities identified. We conclude that the gender bias hinders the equal productivity between genders, even more disparate in the face of maternity, which reinforces the need for gender equality policies in the academy.La maternidad tiene un impacto en la carrera docente. Así, este estudio tuvo como objetivo analizar la productividad de los profesores insertados en los programas de posgrado stricto sensu bajo el corte de género y maternidad. Se trata de un estudio descriptivo, documental, cuantitativo, realizado a partir del acceso a las latas curriculares de profesores de ambos géneros, insertados en programas de Posgrado stricto sensu en el Nordeste de Brasil, en el cuatrienio 2017-2020. Los datos se analizaron mediante estadística descriptiva simple y se incluyeron en la muestra 90 currículos, siendo 30 mujeres que disfrutaron de la baja por maternidad, 30 mujeres sin baja y 30 hombres. Los resultados revelan una mayor productividad académica y científica en los profesores varones, en parte debido a las desigualdades de género identificadas. Se concluye que el sesgo de género dificulta la productividad equitativa entre los géneros, aún más dispar frente a la maternidad, lo que refuerza la necesidad de políticas de igualdad entre los géneros en la academia.A maternidade tem impacto na carreira docente. Dessa forma, objetivou-se analisar a produtividade de docentes inseridos/as em programas de pós-graduação stricto sensu sob recorte de gênero e maternidade. Trata-se de um estudo descritivo, documental e quantitativo, realizado a partir do acesso a currículos Lattes de docentes de ambos os sexos, inseridos em programas de pós-graduação stricto sensu no Nordeste do Brasil, no quadriênio 2017-2020. Os dados foram analisados pela estatística descritiva simples e 90 currículos foram incluídos na amostra, sendo 30 referentes ao sexo feminino que gozaram da licença-maternidade, 30 do sexo feminino sem licença e 30 do sexo masculino. Os achados revelam produtividade acadêmica e científica maior em docentes do sexo masculino, em parte, pelas desigualdades de gênero identificadas. Conclui-se que o viés de gênero dificulta a produtividade equânime entre os gêneros, ainda mais díspares frente à maternidade, o que reforça a necessidade de políticas de igualdade entre os gêneros na academia.Universidade Federal de Minas Gerais2022-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3510810.35699/2237-5864.2022.35108Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108/30070https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108/30322Copyright (c) 2022 Suzete Gonçalves Caçula, Mauro Mccarthy de Oliveira Silva, Beatriz de Castro Magalhães, Grayce Alencar Albuquerquehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaçula, Suzete GonçalvesSilva, Mauro Mccarthy de OliveiraMagalhães, Beatriz de CastroAlbuquerque, Grayce Alencar2022-12-14T17:05:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35108Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting Producción académica y científica en programas stricto sensu: un análisis bajo el corte de género Produção acadêmica e científica em programas stricto sensu: uma análise sob o recorte de gênero |
title |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting |
spellingShingle |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting Caçula, Suzete Gonçalves docentes pesquisadora iniquidade de gênero licença parental professors researcher gender inequity parental leave profesores investigadora la desigualdad de género permiso parental Caçula, Suzete Gonçalves docentes pesquisadora iniquidade de gênero licença parental professors researcher gender inequity parental leave profesores investigadora la desigualdad de género permiso parental |
title_short |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting |
title_full |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting |
title_fullStr |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting |
title_full_unstemmed |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting |
title_sort |
Academic and scientific production in stricto sensu programs: an analysis under the gender cutting |
author |
Caçula, Suzete Gonçalves |
author_facet |
Caçula, Suzete Gonçalves Caçula, Suzete Gonçalves Silva, Mauro Mccarthy de Oliveira Magalhães, Beatriz de Castro Albuquerque, Grayce Alencar Silva, Mauro Mccarthy de Oliveira Magalhães, Beatriz de Castro Albuquerque, Grayce Alencar |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Mauro Mccarthy de Oliveira Magalhães, Beatriz de Castro Albuquerque, Grayce Alencar |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caçula, Suzete Gonçalves Silva, Mauro Mccarthy de Oliveira Magalhães, Beatriz de Castro Albuquerque, Grayce Alencar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
docentes pesquisadora iniquidade de gênero licença parental professors researcher gender inequity parental leave profesores investigadora la desigualdad de género permiso parental |
topic |
docentes pesquisadora iniquidade de gênero licença parental professors researcher gender inequity parental leave profesores investigadora la desigualdad de género permiso parental |
description |
Motherhood has an impact on the teaching career. Thus, this study aimed to analyze the productivity of teachers inserted in stricto sensu graduate programs under the field of gender and maternity. This is a descriptive, documental, and quantitative study, carried out from the access to the curriculum Lattes of professors of both genders, inserted in stricto sensu graduate programs in the Northeast of Brazil, in the quadrennium 2017-2020. The data was analyzed by simple descriptive statistics and 90 resumes were included in the sample, being 30 females who got maternity leave, 30 females without leave and 30 males. The findings reveal higher academic and scientific productivity in male professors, in part, due to the gender inequalities identified. We conclude that the gender bias hinders the equal productivity between genders, even more disparate in the face of maternity, which reinforces the need for gender equality policies in the academy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108 10.35699/2237-5864.2022.35108 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.35108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108/30070 https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35108/30322 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-19 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-19 Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-19 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1822179490099363840 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.35108 |